Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
T.Bergström skrev:Nu vill jag ha svar!!!!!!
Kan man sätta en TRE modd på min hoj?
Det sitter på en Powercommander IIIr, hört att vissa säger att det inte går. Dom säger att det bara fungerar med Pc II, Pc III, Pc IIIusb??????????????
PutteLiten skrev:Hehe, norskan var lite svår...
Men, det finns nackdelar med TRE. Dem bör man känna till.
En switchad TRE är att föredra då man kan slippa de problemen jag känner till (Den går SKIT kast när den är kall och kan vara svårstartad med TRE)
Tyvärr brukar switchade TRE vara "lite" dyrare än den "vanliga".
Behöver man verkligen TRE modda Gixxern? Menar, borde den inte ha tillräckligt med pulver ändå??
Eller stryper de den så hårt på de lägre växlarna?
PutteLiten skrev:Hehe, norskan var lite svår...
Men, det finns nackdelar med TRE. Dem bör man känna till.
En switchad TRE är att föredra då man kan slippa de problemen jag känner till (Den går SKIT kast när den är kall och kan vara svårstartad med TRE)
Tyvärr brukar switchade TRE vara "lite" dyrare än den "vanliga".
Behöver man verkligen TRE modda Gixxern? Menar, borde den inte ha tillräckligt med pulver ändå??
Eller stryper de den så hårt på de lägre växlarna?
T.Bergström skrev:Går det att ha en TRE när jag har en Powercomander IIIr. På den kan man nu justera bränsle och tändkurvor?
T.Bergström skrev:Går det att ha en TRE när jag har en Powercomander IIIr. På den kan man nu justera bränsle och tändkurvor?
Yngve skrev:Huff....
Trodde jeg hadde svart på dette...
JAAAAAAAAA
Det går ann å ha en TRE når du har Powercommander OG Vice versa.........
TRE Modder signalene INN til ECU ( Electronic Control Unit, altså den svarte boksen på din sykkel ) slik at den tror den står i 5 gear ( eller hva du nå setter en ATRE til ( ATRE = Adustable Timing Retard Eliminator ) ).
PC3r modder signalene UT fra ECU en.
Så hvis du har justert tendingskurvan til å være orginal ( som feks er 30º BTDC på5000 varv) +5º og Suzuki har -5º på 1ste gear så blir tendingen på 5000 var på ettan nu: 30-5+5= 30 grader.....
Altså tilbake på square 1.
Når man setter opp en sykkel i dynobenk MÅ man gjøre det i 4 gear.
Dette er "nøytral" gearet og ECUen legger ikke til eller trekker fra noe som helst.
Justerer man inn sykkelen i 5te eller 6te gear har jo ECUen lagt til 2 resp 5% ekstra med bensin i de to gearene for å ta hensyn til ram air ( litt rart at Suzuki ikke bruker en Mapsensor som kan føle overtrykk ) og da vil den gå for magert i 1-2-3-4.
Det samme er med tendingen. Juster den inn i 4de gear.
Bruker du TRE så vil den få samme tending på alle gear.
Bruker du IKKE en TRE vil du i 1-2-3 få lagre fortending ( som ECU forlanger ) +/- det du har justert Powercommanderen til å gjøre,
Enkelt.....
Men tror nok at det kommer mange nye spørsmål på denne tråden...
Hufff..
På Suzukihayabusa.org er det sikkert 100 forskjellige tråder om TRE og alle spør om det samme hele tiden.....
hufff.,...
Crille skrev:Då måste jag upplysa dig om att hojen går inget sämre med TRE modden i om den är kall,jag har själv en TRE på min 03:a utan sådana problem som du beskriver.....
TRE modden tar bort strypningarna på 2-3:ans växel (Ändrad tändkurva) samt så tar den bort höghastighetsspärren och lurar ECU:n att man kör i 5:ans växel.....
Yngve skrev:HUFFFFFFFFF T. Bergstrøm... les mitt PM en gang til.
Jeg sa at jeg gjør min EGEN variant av TRE.
Jeg sa IKKE at man må ha min variant + en TRE...
Min variant ER jo en TRE men gjort på en annen og BEDRE måte.....
Yngve skrev:
Hufff..
På Suzukihayabusa.org er det sikkert 100 forskjellige tråder om TRE og alle spør om det samme hele tiden.....
hufff.,...
T.Bergström skrev:
Kan jag ha en TRE på min hoj samtidigt som jag har en Powercommander IIIr. Har inte fått något riktigt svar
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |