Till er som är "gamla" och har sporthoj...

Kjelle skrev:
...ska man det, egentligen?
Eller borde man egentligen inte sälja skiten och lägga pengarna på sånt som ger betydligt fler vuxenpoäng, som ombyggnationer på kåken, pedagogiska leksaker till barnen, mysiga semestrar med familjen?

...jag menar, egentligen?? :va

Eller räcker det kanske att använda dom pengar man sparar in på försäkringen jämfört med om man var 22 år till detta? :tummenupp

Och framför allt, håller den motiveringen för en kritisk granskning av ens sambo?? :gnissla

Jovisst borde man det....e-g-e-n-t-l-i-g-e-n....Lego Duplo istället för nytt visir..... :gnissla men vad ska man göra när det är så jävla kul??????????:banana

Tveksamt om motiveringen håller....då har ju redan lagt ut kulor på en Ninja iställer för att bygga om sommarhuset, din prio är ju redan gjord och prislappen satt liksom. Att då hänvisa till en besparing som vägs mot något som hända way back när sambon kanske inte ens var med....njaa...skulle inte testa det :gnissla

Last edited:
Riskargumentet köper jag inte...

Det betyder ju att innan man fick barn var man beredd på att stryka med, jag har aldrig varit beredd att göra det, men anser att man riskerar så mycket eller lite man själv vill när man åker hoj, dvs efter man har skaffat barn kanske man slår av på takten lite.
(visst, jag kanske är en gubbe och kör gubbigt, om jag tycker att 160km/h räcker när dom andra åker 180km/h så blir jag heldre efter än faller för grupptrycket, sån är jag och det vet dom jag åker med)

Visst finns det saker som ligger utanför ens egen kontroll, men man kan ju minska även sådana risker genom att slå av på takten och tänka ett steg längre, t.e.x "oj här brukar det gå älgar över vägen, här tar jag det lite lugnare"

Man blir aldrig helt kvitt alla risker, anser man att man själv har gjort vad man kan för att minska riskerna, och ändå känner att det är för farligt, då kan man överväga att sälja...

Kjelle> Häll upp en grogg o släng på tv:n med nån gammal motogp tävling så har du snart glömt vilka otroligt dåliga argument "alla" andra (familj) har på ditt roliga, visst KAN du sälja o gräva ner dej med vanligt svenssonsliv, men VILL DU det, själv är jag 34 bast o åker hoj, kommer inte sluta förrens händerna är amputerade: ):):):) men ska sanningen fram så är jag nog mer lyckligt lottad än dom flesta, min sambo är nästan mer i garaget än jag o lever för hojar hehe, det underlättar om man har intresset som sagt /Peter

Mattias650 skrev:
Håller absolut med om det. Fick en dotter för 3 månader sen och visst har man funderat på risken kontra glädjen i att köra hoj. Som tur är så tycker jag det är så pass kul att jag tänker fortsätta åka. :tummenupp

Att frugan också åker hoj gör ju ekonomin lite lättare att motivera.
jag tar det oxå mycket lugnare nu

Ankan skrev:
I den mån man överväger att sluta åka hoj, så är det riskerna som spökar. Det går inte att sticka under stol med att perspektivet på tillvaron förändras när familjen växer.
Men å andra sidan, man måste ju leva. Så det får allt bli hoj ett tag till trots att de gråa håren blir allt fler. Helt klart är att den långsammaste på SH de sista två åren blivit ännu harigare och långsammare. Sänker jag farten mer trillar jag omkull. :näsblod
Det är inte harigt, det är förståndigt.
Titta på olycksstatistiken, vem kör ihjäl sig? Vems försäkringspremier är högst?
Det finns en anledning...
Men att sluta köra hoj... Lägg av, jag har precis börjat och jag är 35!
Ställer mig dock framför spegeln innan jag sticker iväg o säger tyst till mig själv, "du, din dotter vill se sin pappa ett litet tag till så kör med insidan av skallen."
Efter att ha kört några gånger med Radical Riders så kan jag dessutom konstatera att man kör inte lågsammare för att man passerat 30 eller 40... :tummenupp

Kjelle skrev:
Eller borde man egentligen inte sälja skiten och lägga pengarna på sånt som ger betydligt fler vuxenpoäng, som ombyggnationer på kåken, pedagogiska leksaker till barnen, mysiga semestrar med familjen?

Eller räcker det kanske att använda dom pengar man sparar in på försäkringen jämfört med om man var 22 år till detta? :tummenupp

Och framför allt, håller den motiveringen för en kritisk granskning av ens sambo?? :gnissla
Kjelle.....skärp dig för helvete!!!!!!

Kjelle skrev:
Eller borde man egentligen inte sälja skiten och lägga pengarna på sånt som ger betydligt fler vuxenpoäng, som ombyggnationer på kåken, pedagogiska leksaker till barnen, mysiga semestrar med familjen?:gnissla

Nej. Motorcykeln gör man sig inte av med :fatta! om det inte är absolut tomt i kassan. Jag skjuter hellre upp ombyggnation av hus och låter barnen leka med kottar än att jag är utan hoj.

Jag var pga ekonomiska skäl tvingad att sälja min förra hoj i våras. Men det höll i en månad, sen blev det en annan hoj och resten är historia. Ombyggnaden står still och barnen leker med kottar och jag kan gå ner i garaget och klappa om en Honda i vinter :tummenupp

Kjelle för fan :confused: , jag lovar att åka med dej :tummenupp inte ska du ha sånna tankar, du är bara ledsen för det är snö ute :tomten , det går över när våren kommer.
upp med hakan nu, jag bjöd ju på bullar sist är det här tacken??

// TERMINATOR

gammal?

Hej alla glada sporthojsåkare e jag gammal eller e jag senil ee va vad de det pratades om? Jo för gammal för sporthoj jäla gallamattias !!!! Jag har precis fyllt 51 o de e skitkul att köra fort, kör gärna på bana o ryker på er andra med min rg500. 2 vurpor i år gotland o knutstorp JA JA det e ingen merit , men som sagt det kostar att ligga på topp.Har nyligen köpt en ducce 900ss att köra till kyrkan med på söndagarna och på terassen står en cagiva mito (tillsalu) och en halvfärdig aprilia futura också tillsalu .Miton är en rest av min RR karriär och ja ränderna går förhoppningsvis inte ur. Och skulle jag bli så gammal så får jag väl skaffa en fyrhjuling automat att ha på hemmet och skjutsa runt mina vårdare med.Hoppas att vintern snart tar slut Hälsn BLÅRÖK

Gör som Rolf Gülich, kör tills du inte kan mer... han kör väl gamla racemaskiner fortfarande trots ålder över 80 bast? :yoparty

Man är aldrig för gammal förrän man väljer något tillbakalutat. Ungefär som när man slutar titta på brudar. "bara rulla ner och skotta igen"

Anders R skrev:
Man är aldrig för gammal förrän man väljer något tillbakalutat. Ungefär som när man slutar titta på brudar. "bara rulla ner och skotta igen"

Jag tittar men kommer inte ihåg varför. :hihi

Kjelle skrev:

Klart att man måste få ha en hobby, se'n om det är golf, musik, fotboll eller hoj spelar väl ingen roll. Så länge intresset inte tar all tid och alla pengar, man får lära sig att gå på lina.

Men prioritet ett måste framför allt vara dina barn. Har dom bortamatch som tar hela da'n så är det bara att ställa upp, och ställa in körningen den dagen. Har varit aktiv i föreningslivet de senast femton åren och sett allt för många ungar som aldrig haft några föräldrar att ty sig till...

spectre skrev:
äh det kan väl inte vara så farligt? min farsa är skit gammal (48) och han kör zzr 1200.
Oj! Jäklar va gammal han är! Måste vara nytt rekord!

.....ge dej nu, 48 är inte gammalt. 148 är....

Min förra hoj var en RD350 -83.....

Jag lade av när jag köpt hus och hade barn på väg.
Idiotiskt egentligen när man äntligen hade ett eget
jysst garage.

Nu har man fått återfall vid 46. Jag ska hjälpa dotterns
pojkvän med övningskörning till våren (mc-kort så klart)
så man är ganska populär. Till och med frun har varit
med och handlat skinnställ och hjälm. Köpte hojen sent,
har tyvärr bara hunnit och besiktiga hojen innan den åkte
in för säsongen. Men i vår så....

/Peter

Retep skrev:
Min förra hoj var en RD350 -83.....

Jag lade av när jag köpt hus och hade barn på väg.
Idiotiskt egentligen när man äntligen hade ett eget
jysst garage.

Nu har man fått återfall vid 46. Jag ska hjälpa dotterns
pojkvän med övningskörning till våren (mc-kort så klart)
så man är ganska populär. Till och med frun har varit
med och handlat skinnställ och hjälm. Köpte hojen sent,
har tyvärr bara hunnit och besiktiga hojen innan den åkte
in för säsongen. Men i vår så....

/Peter
Vi får väl skapa en seniortråd där alla är vuxna och inget trams förekommer :D

Ung på nytt???

Tyckte min gamla hoj blev lite tung och seg, så jag handlade en R1-a vid 48 - Och blev ung på nytt :rullandeu

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti