Till er med Husaberg/qvarna

L. Kongo skrev:
:FU

Tyvärr så är det ju sant , men att säga så om husaberg är ju som att svära i kyrkan.
Två av mina hojar rasade (husa) så jag gav upp. Bägge gått runt 10 tim :rodnar
Och det var INTE oljan det var fel på....
Har gått över till qvarna istället ,håller betydligt bättre.

Vore ju intressant att se någon form av STATISTIK på det och inte bara folks tyckanden och tänkande...hmm :rolleyes:
 
Av de Husor jag känner till i min närhet ser statistiken ut så här vad gäller motorn:

* -01 a , balansaxellager och balansaxel bytt samt vippor från -03.
* -01 a , inga problem
* -02 a , kickaxel bytt samt vippor från -03
* -02 a , inga problem
* -03 a , inga problem
* -03 a , inga problem

Naturligtvis har hojarna servats enligt schemat med olja, filter tändstift, ventiljustering osv. Antingen har vi extrem tur i Dalarna eller så rasar inte Husorna lika ofta som "folk" säger, vad vet jag... :)
 
hp skrev:
Av de Husor jag känner till i min närhet ser statistiken ut så här vad gäller motorn:

* -01 a , balansaxellager och balansaxel bytt samt vippor från -03.
* -01 a , inga problem
* -02 a , kickaxel bytt samt vippor från -03
* -02 a , inga problem
* -03 a , inga problem
* -03 a , inga problem

Naturligtvis har hojarna servats enligt schemat med olja, filter tändstift, ventiljustering osv. Antingen har vi extrem tur i Dalarna eller så rasar inte Husorna lika ofta som "folk" säger, vad vet jag... :)

-01 utan problem kommer att få nya vippor nu! O lite andra lager:)
Fast den inte krånglar!
 
jonas47 skrev:
-01 utan problem kommer att få nya vippor nu! O lite andra lager:)
Fast den inte krånglar!
Såklart inte JUST DEN krånglar :fakta
Trots att jag blir lite nervös varje gång jag ser att det postas bilder från dalatrakten :hej
Ni kör ju som svin vad det verkar :crash :tummenupp :D

Jag har har/haft två 650or, 01a & 03a (gissa vilken 01an var) och inte haft ett enda problem som inte direkt kan tillskrivas idioten bakom styret.
 
Supermoto skrev:
Såklart inte JUST DEN krånglar :fakta
Trots att jag blir lite nervös varje gång jag ser att det postas bilder från dalatrakten :hej
Ni kör ju som svin vad det verkar :crash :tummenupp :D

Jag har har/haft två 650or, 01a & 03a (gissa vilken 01an var) och inte haft ett enda problem som inte direkt kan tillskrivas idioten bakom styret.

Jag e TOK nöjd! Synd att hon e på Sjukan nu bara o blir om plåstrad...
 
Jag köpte en ny -01:a och det var ett stort jävla skämt....
Jag tror nog allt gick sönder på den, den var bra i ungefär en kvart.
Den stod på verkstad en hel sommar.
Nu vet jag i och för sig att de har blivit bättre men sån skit som som dom släppte ut på marknaden -01 borde ha vart kriminellt... :zpy


/Husqvarna rockar.. :tummenupp
 
Per-Otto skrev:
Jag köpte en ny -01:a och det var ett stort jävla skämt....
Jag tror nog allt gick sönder på den, den var bra i ungefär en kvart.
Den stod på verkstad en hel sommar.
Nu vet jag i och för sig att de har blivit bättre men sån skit som som dom släppte ut på marknaden -01 borde ha vart kriminellt... :zpy


/Husqvarna rockar.. :tummenupp

Vad var det som gick sönder på din hoj? Nyfiken att veta bara.
 
Hojen var inne 3 vändor på verkstad, när jag fick tillbaks han sista gången (150 mil) sålde jag den direkt...
Vad som rasade håller jag på o förtränga..
Första raset så var det ramlager+balansaxellager
2:a raset var det vevlager
3:e gången så var det kopplingsras
Där imellan var han inne för "oljesanering" också
12 mil gick han innan han fullkommligt pissa ur sig olja..

Jag och MR_Rockster köpte varsin samtidigt och de gick ut o in som en jävla jojjo från o till verkstad... :skrämd



hp skrev:
Vad var det som gick sönder på din hoj? Nyfiken att veta bara.
 
Per-Otto skrev:
Hojen var inne 3 vändor på verkstad, när jag fick tillbaks han sista gången (150 mil) sålde jag den direkt...
Vad som rasade håller jag på o förtränga..
Första raset så var det ramlager+balansaxellager
2:a raset var det vevlager
3:e gången så var det kopplingsras
Där imellan var han inne för "oljesanering" också
12 mil gick han innan han fullkommligt pissa ur sig olja..

Jag och MR_Rockster köpte varsin samtidigt och de gick ut o in som en jävla jojjo från o till verkstad... :skrämd

Knasigt jag har inte hafft nå problem med min!
Inte supermoto heller vad jag vet...............
 
Per-Otto skrev:
Hojen var inne 3 vändor på verkstad, när jag fick tillbaks han sista gången (150 mil) sålde jag den direkt...
Vad som rasade håller jag på o förtränga..
Första raset så var det ramlager+balansaxellager
2:a raset var det vevlager
3:e gången så var det kopplingsras
Där imellan var han inne för "oljesanering" också
12 mil gick han innan han fullkommligt pissa ur sig olja..

Jag och MR_Rockster köpte varsin samtidigt och de gick ut o in som en jävla jojjo från o till verkstad... :skrämd
Oj, vilken otur du hade då. Jag kan förstå att du blev less. Balansaxellagret var väl en svaghet på -01 men konstigt att ramlager och kopplingen rasade, om du inte kopplade upp den på bakhjulet hela tiden då vill säga. Det sliter väl en del på både ramlager och koppling.

Varifrån kom oljeläckaget? Någon packbox som gått eller kom det från toppen/ventilkåpan?

*nyfiken* :)
 
Det låter inte helt orimligt att både ram och vevlagerras är sviter av haveriet på balansaxellagret.Det sitter ju typ 5mm från ramlagret + att all skit hamnar ju i vevhuset och kan säkert leta sig till vevlagret också. :confused:
 
Du har så rätt kära Husabroder... :) Jag utgick från att man kollade sånt när man river motorn men vad vet man.
 
Oljeläckaget kom ifrån nån packbox brevid vattenpumpen har jag för mig, och när den var bytt tryckte han ur olja ur skvallerhålet vid vattenpumpen..



Skönt att slippa sådana problem nu för tiden... :D :D



hp skrev:
Oj, vilken otur du hade då. Jag kan förstå att du blev less. Balansaxellagret var väl en svaghet på -01 men konstigt att ramlager och kopplingen rasade, om du inte kopplade upp den på bakhjulet hela tiden då vill säga. Det sliter väl en del på både ramlager och koppling.

Varifrån kom oljeläckaget? Någon packbox som gått eller kom det från toppen/ventilkåpan?

*nyfiken* :)
 
Per-Otto skrev:
Oljeläckaget kom ifrån nån packbox brevid vattenpumpen har jag för mig, och när den var bytt tryckte han ur olja ur skvallerhålet vid vattenpumpen..



Skönt att slippa sådana problem nu för tiden... :D :D
Ja, det är aldrig roligt med strulande hojar, i synnerhet inte om man köpt en ny.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top