Till er med Husaberg/qvarna

Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Hur använder ni era prylar? Själv vill jag busa men behöver hojen också till kortare transporter(storsthlm). Jag VET att Husaberg då förmodligen inte är det mest förnuftiga valet... :rolleyes: MEN de är så överdjävligt tuffa att jag inte kan få dem ur huvudet :rock

Frågan är alltså... Kan man användla dem som kombinerad pendlar-/bushoj? Eller är det rent ekonomiskt vansinne pga täta serviceintervaller?
 
Husaberg är inte så farliga service intervaller på!
Om håller det som det ska så funkar det, det är väl samma som på KTM. Om man inte håller efter så går det sönder!

Och Husaberg är dom snyggaste!! :fakta
 
Ingen fara att köpa anser jag. Ett oljebyte då och då är inte så farligt. Tänk dock på att det är en rejsmaskin med allt vad det innebär för komfort och bekvämligheter. Den är ganska rå i gången och kan kanske bli lite dryg om man ska köra sakta i bilköer osv.
 
Goldwing_WannaB skrev:
Hur använder ni era prylar? Själv vill jag busa men behöver hojen också till kortare transporter(storsthlm). Jag VET att Husaberg då förmodligen inte är det mest förnuftiga valet... :rolleyes: MEN de är så överdjävligt tuffa att jag inte kan få dem ur huvudet :rock

Frågan är alltså... Kan man användla dem som kombinerad pendlar-/bushoj? Eller är det rent ekonomiskt vansinne pga täta serviceintervaller?

Vem har sagt att man ska vara förnuftig när det gäller hojar.

Om du vill vara nuftig köper du en Deuville, men om du går dit kuken pekar så hamnar du hos en som säljer Husa :D

Och bilköer med en Husa.....MUMMA!!!!! :rock
 
hp: Du som kan lite...kan du kanske hjälpa mig?

Vad ska man göra för service på Husaberg så att den håller?

Skriv gärna med men pungt så det blir såhär:
* Bla bla
* bla bla

Skriv hur ofta man ska göra det och vad man ska göra!
Jag ska spara allt, för jag ska Ev köpa en Husaberg SuperMotard om ett år eller två!

Kan man slanga med en Husa utan att den får för dålig smörjning?
Eller hur var det?

Men det är väl lika service som på KTM fast kanske inte så ofta eftersom Husaberg är en Rejser!

Mvh Joker

:tummenupp
 
Re: Re: Till er med Husaberg/qvarna

phastasphuk skrev:
Vem har sagt att man ska vara förnuftig när det gäller hojar.

Om du vill vara nuftig köper du en Deuville, men om du går dit kuken pekar så hamnar du hos en som säljer Husa :D

Och bilköer med en Husa.....MUMMA!!!!! :rock

Jag är alltid förnuftig när det gäller hojköp!! :fakta
Min första hoj var en ZX9:a och den andra en R1:a... :rolleyes:
 
hp skrev:
...Den är ganska rå i gången och kan kanske bli lite dryg om man ska köra sakta i bilköer osv.

Låter utmärkt tycker jag :tummenupp
Av erfarenhet är det bästa att TA PLATS och LÅTA ordentligt i bilköerna :mad:
 
Last edited:
Joker skrev:
Husaberg är inte så farliga service intervaller på!
Om håller det som det ska så funkar det, det är väl samma som på KTM. Om man inte håller efter så går det sönder!

Och Husaberg är dom snyggaste!! :fakta

Jag trodde att det var BETYDLIGT mycket tätare intervaller på Bergare :confused: Trodde nästan att KTM var touring i jämförelse?

Konkret - vad säger servicehandboken?
Skiljer sig Husaberg mycket mellan modeller?
 
Last edited:
Servicehandboken säger 10 timmar mellan oljebyten på "touringmaskinen" (e) och 5 h på räsern (c), oljefilter varannat oljebyte, ventilkontroll 30/10h, övriga delar allt mellan 50-100/25-50 h inspektions- och utbytesintervall.

Och så allt annat de rekommenderar ska rengöras, smörjs och kollas mellan varje körning... :rolleyes:


Glömde att säga att det gäller en Husa fs650c/e men att det är samma service enligt boken oavsett modell bortsett från skillnad mellan "e" och "c" , men det kanske var ett annat svar du sökte?
 
Last edited:
Yasha skrev:
Servicehandboken säger 10 timmar mellan oljebyten på "touringmaskinen" (e) och 5 h på räsern (c), oljefilter varannat oljebyte, ventilkontroll 30/10h, övriga delar allt mellan 50-100/25-50 h inspektions- och utbytesintervall.

Och så allt annat de rekommenderar ska rengöras, smörjs och kollas mellan varje körning... :rolleyes:


Glömde att säga att det gäller en Husa fs650c/e men att det är samma service enligt boken oavsett modell bortsett från skillnad mellan "e" och "c" , men det kanske var ett annat svar du sökte?

Nej det var det jag undrade. En del att pyssla med trots allt... Vad betyder "oljebyte" och "filterbyte" i reda pengar?

Kollade runt på mobile.de och hittade den här häcken: http://se.mobile.de/SIDtULJc-0MsXd2...he=8&bereich=krad&id=11111111126665057&top=3&
Vad sägs? Vågar man köpa äldre begagnat(utländskt)?
Kvalitetsproblem på äldre hojjar?
 
Joker skrev:
Vad ska man göra för service på Husaberg så att den håller?
* Oljebytena är viktiga, slarvar du med dessa spelar resten ingen roll.

* Kontroll av ventilspel, ibland behövs justering men oftast inte. Mäts med bladmått.

Som på alla andra hojar tillkommer spänna/smörja kedjan, kolla vätskor, luftfilterrengöring mm

Jag köpte ett oljefilter igår, kostade 60 kr. Vad oljan kostar beror på vad man köper. Själv ska jag prova den billiga Agrol-oljan nästa gång.

Kan man slanga med en Husa utan att den får för dålig smörjning?
Eller hur var det?
Vet faktiskt inte om den är sämre eller bättre än någon annan hoj i det här fallet. Jag och mina polare med Husabergare har i alla fall inte märkt något speciellt men mcbudet sa att det var en dålig bakhjulshoj vad beträffar smörjningen, han vet nog mera än mig beträffande detta.

Jag ska scanna in serviceschemat och lägga ut här när jag fått fart på scannern så kan ni kolla själva vad som bör göras vid vilka timmar.
 
Originally posted by Joker

"Vad ska man göra för service på Husaberg så att den håller?
Skriv hur ofta man ska göra det och vad man ska göra!"


Det går inte att göra en service så att den håller då det är materialfel/felkonstruktion det handlar om.

Då spelar det ingen roll om du har den bästa oljan du kan få tag i o byter den varje timme..
 
Goldwing_WannaB skrev:
Hur använder ni era prylar? Själv vill jag busa men behöver hojen också till kortare transporter(storsthlm). Jag VET att Husaberg då förmodligen inte är det mest förnuftiga valet... :rolleyes: MEN de är så överdjävligt tuffa att jag inte kan få dem ur huvudet :rock

Frågan är alltså... Kan man användla dem som kombinerad pendlar-/bushoj? Eller är det rent ekonomiskt vansinne pga täta serviceintervaller?

Bättre kvalite på Qvarnan. Garanterat skottsäkra.
Sen slipper du den där blekta blågula färgen.... :D
 
Goldwing_WannaB skrev:
Jag trodde att det var BETYDLIGT mycket tätare intervaller på Bergare :confused: Trodde nästan att KTM var touring i jämförelse?

Konkret - vad säger servicehandboken?
Skiljer sig Husaberg mycket mellan modeller?

Men haallå? :kocko ;-) KTM touring??? :mad:

Beror väl på vilken modell och vad du gjort med hojen?? Ta en rejs- KTM från EM och jämför den med en "vanlig" gathusa.....
Vilken av dem tror du behöver mest service? :whip

Kanske är bättre om du specifierar VILKA hojar du pratar om först! :D
 
Last edited:
Nu har jag fått lite bra information

...Mmm! schysst!
Mycket tacksam för alla svar.
Som sagt skiljer sig Husaberg mycket mellan modellerna när det gäller service intervaller?
 
Lyssna inte på Wheeliegirl, hon vet inte vad hon pratar om! :rolleyes: Det finns ingen vanlig gathusa, de är bara mer eller mindre rejs! :D

Men allvarligt, gå in på Husabergs hemsida och ladda hem Owner's manual, precis som skrivits i tidigare inlägg! Där står serviceintervall för alla modeller och så kan du ju jämföra själv, under rubriken "General information"! :fakta (För det verkar ju inte spela ngn roll hur mycket vi än skriver...)

Det skiljer väl en aning mellan vissa årsmodeller, men du kan ju iaf få en uppfattning...
 
köp en husaberg..........sååååå feta..........äää, lite olja kan man la byta, inte så farligt, tar inte lång tid o så känns det bätter i både hoj (koppling) o själ för att man bryr sig !!!!

KÖP EN HUSABARG, inte för inte som den kallas för HUSABUS !
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top