Till er alla MC LOVERS!

Bromsar kortare utan ABS punGt. Gjort massvis med tester. Har vissa av dessa tester på film.

Vid panik kan det dock vara bra att ha.
 
Bromsar kortare utan ABS punGt. Gjort massvis med tester. Har vissa av dessa tester på film.

Vid panik kan det dock vara bra att ha.

Kan du fetglömma:)ABS bromsar fortast.

Har du gjort tester:vaOmvärlden håller inte med din analys:rolleyes:
 
Kan du fetglömma:)ABS bromsar fortast.

Har du gjort tester:vaOmvärlden håller inte med din analys:rolleyes:


Nu lämnade du ett alternativ öppet här.

1. ABS = bäst
2. utan ABS = bäst

Men du glömde

3. ABS - Ej ABS = 0 (lika bra alltså)

På diverse udda underlag och i en paniksituation råder (för de flesta) inga tvivel om att ABS rockar. Men under perfekta förutsättningar med en duktig pilot är det nog ingen skillnad. Enda sättet att "låta abs:en göra jobbet" är att klippa bromsen direkt och få en pumpande bromsverkan. Det ger väl en felaktigt arbetande fjädring med minskat tryck på framhjulet och därmed sämre bromsverkan. Det jämnkar säkert ut sig mot att förmodligen ingen klarar av att ha optimal broms till 100% hela vägen utan gör små tapp.

Således borde varianterna vara "lika bra" förutsatt bra underlag och duktig pilot.

----------------------------------------------------------

Ovan baserat på att ha tittat på ett gäng hojar med ABS på bromsövningar. Skillnaden från de utan blir att framgaffeln aldrig komprimerar på samma sätt som de andra (och man önskar).

TS

Kommer undersökningen publiceras nånstans?

Och kan du återkomma med resultatet här?
 
Last edited:
Kan du fetglömma:)ABS bromsar fortast.

Har du gjort tester:vaOmvärlden håller inte med din analys:rolleyes:

Beror på vem som bromsar. Jag har sett tester på det där där racepiloter bromsade bättre utan abs, men mekanikern hade omvänt förhållande...

MIn filosofi är att när abs'en biter i har man gjort fel. Sällan jag fått den att gripa in på Ninjan...
 
Testa Honda Hornet från 08. Den griper i sjukt fort.

Om man gjort fel när ABSen går in så innebär det ju inte att man får kortare bromssträcka med ABS. Korrekt? I så fall håller vi med varandra.

Beror på vem som bromsar. Jag har sett tester på det där där racepiloter bromsade bättre utan abs, men mekanikern hade omvänt förhållande...

MIn filosofi är att när abs'en biter i har man gjort fel. Sällan jag fått den att gripa in på Ninjan...
 
Dom två gångerna den gripit in för mig är på Gelleråsen, och då har jag bromsat som en kratta själv. Första gången så hade jag bakhjulet i luften när abs'en började jobba ;)

ABS har väl aldrig genererat kortare bromssträcka, det är väl inte målet. Det är väl mer målet att man inte kommer dratta omkull med låst framhjul, vilket förvisso säkert blir kortare än om du skulle åkt omkull.

Jag har åkt med folk som bara pallnitar o litar på ABS'en, det känns inte helt optimalt...
 
Är ABS:n till för en MC som skall kunna köras ute i trafiken, eller för att köra på bana och då vara optimerad för något av dessa och/eller ha olika inställningar?
Förutsättningarna känns inte vara de samma för att gasa ute i trafik mot att gasa bana eller?
 
Korrekt. Läs inlägg nr 3... Det finns gott om förståsigpåare som inte har någon aning.

Det där med pallnitar med ABS vill jag inte uttala mig om. Vad som är effektivast i det fallet har jag ingen aning om. Bara grottat ner mig i vad jag kan bromsa bäst med. Kandidaten har varit sämre med ABS inkopplat när man ser till bromssträckan alla ggr. Då pratar vi rakt fram på hyggligt underlag. Läs asfalt och i alla fall bitvis torrt.

Kurva med rullgrus är en annan historia.

Jag planerar till våren att ta mer bilder och film och sätta ihop ett litet klipp om det. Tänkte testa lite andra underlag mm. Får väl se om jag får tummen ur men de tär min ide vart fall. Säger inte att ABS suger.
Men det är INTE bättre i alla lägen.


Dom två gångerna den gripit in för mig är på Gelleråsen, och då har jag bromsat som en kratta själv. Första gången så hade jag bakhjulet i luften när abs'en började jobba ;)

ABS har väl aldrig genererat kortare bromssträcka, det är väl inte målet. Det är väl mer målet att man inte kommer dratta omkull med låst framhjul, vilket förvisso säkert blir kortare än om du skulle åkt omkull.

Jag har åkt med folk som bara pallnitar o litar på ABS'en, det känns inte helt optimalt...
 
Nu lämnade du ett alternativ öppet här.

1. ABS = bäst
2. utan ABS = bäst

Men du glömde

3. ABS - Ej ABS = 0 (lika bra alltså)

På diverse udda underlag och i en paniksituation råder (för de flesta) inga tvivel om att ABS rockar. Men under perfekta förutsättningar med en duktig pilot är det nog ingen skillnad. Enda sättet att "låta abs:en göra jobbet" är att klippa bromsen direkt och få en pumpande bromsverkan. Det ger väl en felaktigt arbetande fjädring med minskat tryck på framhjulet och därmed sämre bromsverkan. Det jämnkar säkert ut sig mot att förmodligen ingen klarar av att ha optimal broms till 100% hela vägen utan gör små tapp.

Således borde varianterna vara "lika bra" förutsatt bra underlag och duktig pilot.

----------------------------------------------------------

Ovan baserat på att ha tittat på ett gäng hojar med ABS på bromsövningar. Skillnaden från de utan blir att framgaffeln aldrig komprimerar på samma sätt som de andra (och man önskar).

TS

Kommer undersökningen publiceras nånstans?

Och kan du återkomma med resultatet här?

Ok jag var otydlig..ABS bromsar bäst:tummenupp

Då ABS inte bromsar sämre på något ställe men där det väl behövs och låsning varit faktum utan ABS. Så jag förespråkar ABS alla dagar, det räddar liv dessutom:)

Ok jag var otydlig..ABS bromsar bäst:tummenupp

Då ABS inte bromsar sämre på något ställe men där det väl behövs och låsning varit faktum utan ABS. Så jag förespråkar ABS alla dagar, det räddar liv dessutom:)
Själv kör jag sån där hoj utan ABS för tillfället men jag är så duktig på bromsa så jag behöver inte abs:rolleyes:..
 
Last edited:
Ok jag var otydlig..ABS bromsar bäst:tummenupp

Då ABS inte bromsar sämre på något ställe men där det väl behövs och låsning varit faktum utan ABS. Så jag förespråkar ABS alla dagar, det räddar liv dessutom:)

Själv kör jag sån där hoj utan ABS för tillfället men jag är så duktig på bromsa så jag behöver inte abs:rolleyes:..

Du lägger massa förutsättningar i det och i de lägena håller jag med redan i första inlägget.

Det finns absolut ingenting tekniken gör som per definition förbättrar bromsverkan, om du vill hävda det får du gärna utveckla svaret. Vad som däremot händer är att vi elinimerar konsekvensen av misstag.

På osäkra underlag med ojämnbromsverkan, i paniksituationer etc är det GULD värt, för man vågar stå på bromsen. Men under perfekta förhållande (bana) med en duktig pilot så gör det i bästa fall ingen skillnad, och skulle ABSen börja jobba så är det en förlust i retardationen då däckets fäste blir ojämnt.

Grusåkare vittnar om att det är önskvärt att få hjulen att gräva ned sig för optimal bromsverkan, något jag håller med om från crossåkat.


I trafik dock, med förare som inte har SM-medaljer, på vägar med rullgrus, oljespill och blöta vita linjer.. Absolut! ABS är oslagbart. Men det var inte enkom det som debatterades nu väl?
 
Du lägger massa förutsättningar i det och i de lägena håller jag med redan i första inlägget.

Det finns absolut ingenting tekniken gör som per definition förbättrar bromsverkan, om du vill hävda det får du gärna utveckla svaret. Vad som däremot händer är att vi elinimerar konsekvensen av misstag.

På osäkra underlag med ojämnbromsverkan, i paniksituationer etc är det GULD värt, för man vågar stå på bromsen. Men under perfekta förhållande (bana) med en duktig pilot så gör det i bästa fall ingen skillnad, och skulle ABSen börja jobba så är det en förlust i retardationen då däckets fäste blir ojämnt.Grusåkare vittnar om att det är önskvärt att få hjulen att gräva ned sig för optimal bromsverkan, något jag håller med om från crossåkat.


I trafik dock, med förare som inte har SM-medaljer, på vägar med rullgrus, oljespill och blöta vita linjer.. Absolut! ABS är oslagbart. Men det var inte enkom det som debatterades nu väl?

Tycker du beskriver det så klockrent:)
Därför jag tycker ABS är Bäst, då det aldrig är sämre under perfekta förhållanden och det alltid är bättre under sämre förhållanden.

Kul att det blev lite debatt, varit så dött ett tag:tummenupp
 
Tycker du beskriver det så klockrent:)
Därför jag tycker ABS är Bäst, då det aldrig är sämre under perfekta förhållanden och det alltid är bättre under sämre förhållanden.

Kul att det blev lite debatt, varit så dött ett tag:tummenupp


I BÄSTA fall ingen skillnad. ABSen sabbar mer än den ger i de lägena, så jag håller fortfarande inte med.


Jag vill inte ha ABS på räsern, i torrt. Men skulle hemskt gärna ha det i blött.

Det jag främst vänder mig emot däremot är sättet teknik påverkar människan. Om 10 år, när ABS finns på hojar såsom på bilar så kommer fan inte en själ kunna bromsa ordentligt, och därför krasha lika mkt som idag med inte pga låsta hjul.. :huvet
 
I BÄSTA fall ingen skillnad. ABSen sabbar mer än den ger i de lägena, så jag håller fortfarande inte med.


Jag vill inte ha ABS på räsern, i torrt. Men skulle hemskt gärna ha det i blött.

Det jag främst vänder mig emot däremot är sättet teknik påverkar människan. Om 10 år, när ABS finns på hojar såsom på bilar så kommer fan inte en själ kunna bromsa ordentligt, och därför krasha lika mkt som idag med inte pga låsta hjul.. :huvet

kul att läsa inlägg från någon som verkar ha samma uppfattning som mig själv. Jag hoppas få tummen ur till våren och spela in lite mer med olika förare också så vi slipper spekulationer med att just jag gör någor galet eller liknande.

Personligen hade jag gärna haft ett bra ABS system. Vart fall att testa med. Men det på Horneten känns långt från optimalt i mitt tycke. Det förvärrar lätt en inbromsning så den blir längre. Har låtit en självutnämnd bromsexpert och lärare från en körskola att motbevisa mig live. Han misslyckades men hade en jävla massa ursäkter. Han höll dock med mig att Hornetens ABS grep in alldeles för lätt och sabbade inbromsningen.
 
kul att läsa inlägg från någon som verkar ha samma uppfattning som mig själv. Jag hoppas få tummen ur till våren och spela in lite mer med olika förare också så vi slipper spekulationer med att just jag gör någor galet eller liknande.

Personligen hade jag gärna haft ett bra ABS system. Vart fall att testa med. Men det på Horneten känns långt från optimalt i mitt tycke. Det förvärrar lätt en inbromsning så den blir längre. Har låtit en självutnämnd bromsexpert och lärare från en körskola att motbevisa mig live. Han misslyckades men hade en jävla massa ursäkter. Han höll dock med mig att Hornetens ABS grep in alldeles för lätt och sabbade inbromsningen.


Kan ju iofs vara ett kalibreringsfel..

Jag vill ha ABS på gata, no doubt. Kanske tom på bana för det sabbar nog inte mer än viktmässigt (vilket är försumbart om man inte åker mästerskap) om det funkar som det ska, och allra helst är reglerbart som en antispinn så man kan "styva till det".

Jag vet bara nära jag tittat på andras framhjul/-gaffel vid bromsövningar att det synbart är så att gaffeln "pumpar" lite i takt med att ABSen jobbar på de flesta system. Varje gång det händer tappar ju däcket lite fäste vilket försämrar bromsningen.

På superduken bromsade jag en stor del av momentet med lätt pipande framhjul och lätt tendens till kanande, kan en ABS tillåta det så vill jag ha. Det verkar dock inte vara fallet som du beskriver det heller.

Men igen... På gata är det oslagbart. 4% sämre bromsverkan är skitsamma mot att kunna klippa till utan att bromsa omkull sig när tant Agda bestämmer sig för att köra innan "den där mopeden". :huvet
 
På bana ser iaf inte jag nån vits med det. Där ska det vara föraren som avgör vem det är som tar sig först i mål, inte "datorn" i hojen. På gata bör egentligen alla ha det. Vet iaf hur jag själv brukar reagera... när det kommer en oväntat tvär kurva så man hinner tänka en tiondels sekund åker jag så rakt som möjligt och bromsar ordentligt, brukar bli ganska kontrollerat, ett par ggr har det blivit ner i diket men inget som vart nån fara turligt nog.

Dyker det upp nått tvärt, tex om man kollat åt ett annat håll och sedan upptäcker att den framför bromsar så kommer ryggmärjsreaktionen in och då har det blivit tvärlåst framhjul, frirull, låst, frirull, låst, frirull... ungefär som en väldigt dålig ABS.

Alla reagerar olika men jag är iaf ganska säker på att ABS är guld värt när situationen dyker upp.
 
Last edited:
Kan inte svara på enkäten eftersom jag aldrig provat en mc med abs. Men tvivlar inte på att en mc med abs är trafiksäkrare.
 
Du är väl mer van vid ankare som Stena Line kapten?

Jorå, draggar lite men när det väl fäster stannar man snabbt!..

Fast med din hightechninja äre väl nån sensor där fram som känner av hur långt du har till kurvan sen bromsar den väl åt dig?.. Fast det beror väl på vilket läge du valt. Beginner, medium eller advanced. ;)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top