Till Ducatisterna ifrån Resume!

loser skrev:
Fick fatt på artikeln digitalt om Ducati (intressant läsning även för den som inte är Ducatist). 5 PDF filer tutti. Tack till Malin / Viggo på Resume :tummenupp

grazie mille :)

Måste nog citera ur artikeln:

"Kunderna är inte bara kunder, utan klanmedlemmar. De kallar sig ducatister".

:rofl :3freak :lol

"klanmedlemmar" den var ju bra den.

Mycket rolig läsning :D

Skrattade lite när jag såg "positioneringsdiagramet" där "slätstrukna japaner härmar allt och alla" :rofl

/Mattiaz, Klanmedlem 3247 :hihi

Märks att Viggo själv är Ducatist. Jag vill också ha ett jobb där jag kan skriva om mina intressen. Iofs kanske ingen vill läsa om knyppling. :(

Mattiaz skrev:
Mycket rolig läsning :D

Skrattade lite när jag såg "positioneringsdiagramet" där "slätstrukna japaner härmar allt och alla" :rofl

/Mattiaz, Klanmedlem 3247 :hihi

Såg en dokumentär på SVT häromdagen där dom sade att orden lära och kopiera är samma på japanska. :D

Mattiaz skrev:

Var faktiskt en intressant parallell i MC-dokumentären med typ Judo / Kendo. Där lär man sig / kopierar ett visst mönster tills man kan det till perfektion. Efter det kan man utveckla mönstret, och när / om du blir riktigt vass på "kopieringen" skapa en egen stil.

loser skrev:
Såg en dokumentär på SVT häromdagen där dom sade att orden lära och kopiera är samma på japanska. :D
Exakt, det är helt korrekt. Att lära ÄR att kopiera. Den som tror att lära och upfinna är samma bör tänka om.

Fast Harley Davidsson är ett ännu större märke i sånna här samanhang isf.
Det vet näst intill alla i västvärlden åtminstonde vad det är.

Ducati vet nog inte fullt lika många vad det är.

Poacher skrev:
Fast Harley Davidsson är ett ännu större märke i sånna här samanhang isf.
Det vet näst intill alla i västvärlden åtminstonde vad det är.

Ducati vet nog inte fullt lika många vad det är.

hade du verkligen läst artikeln, istället för att titta på bilder/grafer, så hade du kanske förstått att det var just det han sa. det han poänterade var att positioneringen av märket ducati är ett helt annat än hd. harry parkinsons kunder är idag framförallt allt 55+ åriga tjänstemän med utflugna barn.
är väl ett bra betyg för japaners tillförlitlighet att dom är tvungna att tömma dom på olja för att dom ska skära.

Det där positioneringsdiagrammet var ju ett gapflabb i sig självt, jag menar - att påstå att Ducati står allra längst ifrån livstil (och dessutom ställa det i motsats till funktion) känns ju inte trovärdigt, med tanke på hur religiösa dess anhängare verkar vara... I synnerhet när man i texten precis under positioneringsdiagrammet definierar om kunder till klanmedlemmar...

Det kanske finns ett externt och ett internt positioneringsdiagram?

Last edited:
Pejo skrev:
Det där positioneringsdiagrammet var ju ett gapflabb i sig självt, jag menar - att påstå att Ducati står allra längst ifrån livstil (och dessutom ställa det i motsats till funktion) känns ju inte trovärdigt, med tanke på hur religiösa dess anhängare verkar vara... I synnerhet när man i texten precis under positioneringsdiagrammet definierar om kunder till klanmedlemmar...

Det kanske finns ett externt och ett internt positioneringsdiagram?

knappast värt att gå in närmare på principerna för marknadsföring på detta forum, men....
ta åter hd som exempel, ett skolexempel för framgångsrik marknadsföring.
säkerligen inte marknadsföring av en svindyr hoj med undermålig teknik och väghållning, utan den av en livsstil. lite av american way of life, outlaw, eller vad man nu vill kalla det. företaget värderas idag högre än general motors/ford på börsen. bara att beundra geniala affärsmän.
japanerna har ingen möjlighet att sälja på sitt varumärke enbart. har dom nästa år inga juste modeller, så rasar försäljningen.

Tror du inte att det har att göra med att "sporthoj" går ut på att vara snabbast, vassast etc. och det därför inte duger med en tre år gammal hoj. Vet inte hur man tänker när man köper HD men jag antar att snygg räcker väldigt långt i ett sånt köp. Sen finns det säkert kubik- och vridfetischister i bland HD-folket också.

novecento skrev:
japanerna har ingen möjlighet att sälja på sitt varumärke enbart. har dom nästa år inga juste modeller, så rasar försäljningen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park