Till alla i Husaberg familjen!!!

Måste bara spy ut lite galla över ett visst Svenskt/österikiskt mc märke. Hur fan kan man bygga en SM som inte går att lång köra på slangen. Idioti de motoringenjörerna måste ju vara korkade. Men men ni ska va glada för att ni inte har en kawasuki 250f för när kolvarna blir för slitna så tippar dom i cylindern o då jävlar blir det skrot av grejerna
 
Till 04 tillkom ju en liten ventil som på någe klurigt vis ska hjälpa till att ge smörjning även "när motorn lutas onaturligt mycket och länge". Kolla på högra sidan strax ovanförtillhöger om kopplingens slavcylinder...
Jag har fått det förklarat för mig men fattade/minns inte exakt hur den funkade. Undrar hur bra den funkar. Nån som vet mer?
 
jra_racing skrev:
Måste bara spy ut lite galla över ett visst Svenskt/österikiskt mc märke. Hur fan kan man bygga en SM som inte går att lång köra på slangen. Idioti de motoringenjörerna måste ju vara korkade.
Ja det finns ju enormt många hojjar på marknaden som är speciellt framtagna för att köra kilometerlånga wheelies med :rolleyes:
 
Supermoto skrev:
Men nu du menar väl inte allvar???? Hoppas inte det iaf, du är ju vettig annars..

Nu snackar vi om wheelie-åkande på typ en kilometer och mer. Inte uppför ett hopp eller en backe i skogen...

Vart bara upprörd över husans motorkonstruktion. Vad jag menade var inte tillfälliga backar och gupp utan riktigt besvärliga (branta) backar där man kan bli "stillastående" under ett antal minuter när man i stort sett får ledan hojen över diverse hinder. Detta måste väl i stort sett ha samma inverkan på hojen som bakhjulsåkning..?! Kanske dock inte samma varvtal och belastning på motorn förstås...

Förhoppningsvis fortfarande vettig... :rolleyes:

/G
 
Tror nog inte det är riktigt samma sak.Vad kan man ha för lutning vid balanspunkten,45 grader eller mer :va En backe med sån lutning blir du inte stående i särskilt länge,antingen kommer du upp eller så kanar du ner igen.Kolla på hillclimb tex......
 
Busaberg skrev:
Tror nog inte det är riktigt samma sak.Vad kan man ha för lutning vid balanspunkten,45 grader eller mer :va En backe med sån lutning blir du inte stående i särskilt länge,antingen kommer du upp eller så kanar du ner igen.Kolla på hillclimb tex......

Förstås...

Lägger permanent ner mitt klagomål om Husaberg vs backar... :näsblod

Uppskattar dock motorer med ordentlig smörjkapacitet... :rolleyes:

/G
 
Supermoto skrev:
Till 04 tillkom ju en liten ventil som på någe klurigt vis ska hjälpa till att ge smörjning även "när motorn lutas onaturligt mycket och länge". Kolla på högra sidan strax ovanförtillhöger om kopplingens slavcylinder...
Jag har fått det förklarat för mig men fattade/minns inte exakt hur den funkade. Undrar hur bra den funkar. Nån som vet mer?

Det är väl bara oljetrycksreduceringsventilen som blivit utflyttad?Satt tidigare iskruvad inne i växellådan.(01-03 åtminstone).
 
ypvs skrev:
Titta på din kolv nån gång... Och cylinder för den delen.
Jag köper dig en pizza om det inte är på gränsen till förstörda. Det är inte ett kanske utan en garanti, 100%.
Det är inte det att den slutar att gå. Du förlorar inte ens så vansinnigt med effekt men du får andra följdskador av att kolven inte löper riktigt som den ska...

Daniel

Tjena! Jag har en Husaberg 650 en 02:a. Har kört den snart 1000mil.
Hade för någon månad sedan itur motorn för lite översyn och byte av vippor. Såg inte det minsta märke/repor i varken kolv/cyllinder!? Endå så är ju bakhjulskörning i stort sett det enda man använder den till... :rofl
Har förövrigt på mina snart 1000mil inte rört en skruv i motorn förutom ett stator byte och nya vippor.. Funkar klockrent! :yoparty
Kanske bara har haft flyt.. :confused:

MvH Bula
 
Du har en riktig långmilare, skulle tro att den har gått längst i världen faktiskt :yoparty
 
robbandalal skrev:
Du har en riktig långmilare, skulle tro att den har gått längst i världen faktiskt :yoparty

Ja va fan, det ska ju användas! :D
Polaren har oxå en 02:a, våra har gått ungefär samma mil! Inga problem, bara o vara flitig med olebytena!
MvH Bula
 
Bula Motard skrev:
Tjena! Jag har en Husaberg 650 en 02:a. Har kört den snart 1000mil.
Hade för någon månad sedan itur motorn för lite översyn och byte av vippor. Såg inte det minsta märke/repor i varken kolv/cyllinder!? Endå så är ju bakhjulskörning i stort sett det enda man använder den till... :rofl
Har förövrigt på mina snart 1000mil inte rört en skruv i motorn förutom ett stator byte och nya vippor.. Funkar klockrent! :yoparty
Kanske bara har haft flyt.. :confused:

MvH Bula


tjoho! samma här, nya vippor ca 500mil, inga problem. iof jag drar inga wheelies på upp te 3km men en del längre blir det juh...
 
En liten fundering bara :va Undra om man kan köra på lite olja i bensinen kanske 1% eller så om man kör mycke på slangen? :confused:
 
fattaliano skrev:
ballt 525an då?.... då fattar jag inte varför man köper en husa... helt meningslöst att ha en hoj man inte kan åka bakhjul med det är ju därför man kör motorcykel lixom

är du ball eller?? tönt!!
 
förlåt om jag lyfter en gammal tråd men gäller smörjningen på husorna och att den är kasst alla motorerna. Mig veto är 00ans motor den gamla motorn i det nya chassit. Är det några märkvärdiga skillnader på den gamla och den nya motorn vad gäller detta. Kanske finns mer som är bra att veta.
 
men den höll åtminstonde 100 mil sedan renovering med minst 3dl mer olja!! Jag åker minst 1mil per tank på bakhjulet!![/QUOTE]

Fantastiskt ! 100 mil !
 
kom o tänka på wheeliesar med husa :va
såg en film för ca 2 år sen då en kille låg på bakslangen i
ca 3 minuter...ena benet på fotpinnen o andra vilandes på
sadeln :) nån som vet vilken jag menar :va
undrar hur det gick med den kolven egentligen :va
 
Panos skrev:
kom o tänka på wheeliesar med husa :va
såg en film för ca 2 år sen då en kille låg på bakslangen i
ca 3 minuter...ena benet på fotpinnen o andra vilandes på
sadeln :) nån som vet vilken jag menar :va
undrar hur det gick med den kolven egentligen :va






Den filmen har jag sett!! Mysig!

Jag undrar samma sak..


Ock kan någon fastställa VAD det är som gör att det gnisslar i cyllen? Är det oljepumpen som suger luft? (iof, vad skulle det annars vara?)


Jag har bekanta som har dragit LÅNGA wheeeliees på husa 650.. inga probs! (än :hihi )




skumt. Fabriken borde veta bättre än att göra en sådan fetmisss i konstruktionen. Dom vet nog hur cyklarna blir behandlade!!
 
HenRRik skrev:
Den filmen har jag sett!! Mysig!

Jag undrar samma sak..


Ock kan någon fastställa VAD det är som gör att det gnisslar i cyllen? Är det oljepumpen som suger luft? (iof, vad skulle det annars vara?)


Jag har bekanta som har dragit LÅNGA wheeeliees på husa 650.. inga probs! (än :hihi )




skumt. Fabriken borde veta bättre än att göra en sådan fetmisss i konstruktionen. Dom vet nog hur cyklarna blir behandlade!!
Ungefär samma tankar som flyger runt i huvet på varenda husa ägare. Trots bevis på många som kör och slangar och lever livet utan problem har vi de som jobbar.. :rolleyes: ....... som har sett hundratals husabergmotorer slitna av just bakhjulskörning och kanske tom renoverade pga just denna anledning.
 
HenRRik skrev:
skumt. Fabriken borde veta bättre än att göra en sådan fetmisss i konstruktionen. Dom vet nog hur cyklarna blir behandlade!!

Fetmiss? Hojarna är byggda för rejs inte 2km-slangning eller poserande vid McD. Hur ofta slangar de hundratals meter med en hoj under rejs?

Sedan att hojarna används till annat än de är konstruerade för ... tja det e en helt annan sak. Visst borde de kanske inse att stor del av hojarna används till lek å ändra konstruktionen men frågan e om det e något de prioriterar ... deras idé handlar ju rätt utesslutande om rejs.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top