Till alla er som vurpat med bågen...

Jag provade en polares Honda cbr600f -99(utan körkort). Efter att åkt ett par svängar åker jag in på en parkering i ca20 km/h för att vända o en bil backar ut mitt framför mig. (välgrusad parkering)
Jag panikbromsade och och lyckades lägga utan att köra in i bilen. Lade mig under hojjen för att inte repa den totalt.

Hade polarens mc jacka och snickarbyxor på mig. Mina smalben va sjukt ömma i 2veckor, kunde knappt gå. Övriga kroppen mådde fint.

Hojjen fick jag pynta ett par tusen(8lappar) för nya kåpor, kopplingshandtag, fotpinnar...

O jag som lade mig under hojjen för att den inte skulle gå sönder :brinnerup
 
Överslag i 70-80 på asfalt.

Sömmarna i stället sprack som en korv,skrapat på rygg och i röven.

Shoei Raid
Billigt "bullfigtherställ"
Oxtar stövlar

Litet sår på benet (fick gratis plåster på akuten)



Mesvurpa i 50 på grusväg.

Skrapad hjälm och två repor på ryggen av skinnstället.

Shoei Raid
Alpinestars Tz1 delat ställ.
Alpinestars SMX stövlar.

Delade underbenet som bildar ledskålen till knät, 8 läkare och 7 månader senare så funkar det iaf.
 
...orka klä på sig!

Första inlägget (Hej på er!)
Vad jag själv skulle vilja rekomendera är att ALLTID ha vettig utrustning på er oavsett hur långt/försiktigt ni ska köra.

Själv har jag mest vurpat på grusvägar och crossbanor men vid två tillfällen har jag inte haft rätt utrustning.

1. Hoppar runt på en crossbana iförd jeans och lågskor(!!). Vid ett hopp missar jag fotpinnen vars taggar sliter upp ett djävulskt långt jack utefter hela smalbenet. Det blev ju inte bättre av att även jeansen fastnade i fotpinnen och benet sitter fast mot avgassystemet. Fråga mig inte hur det gick till men det luktade inte kyckling direkt.

2. Smiskade grusväg när någon (jag är säker på att det var en bonnjävel) lagt en stor sten i en vattenpöl... jag ser framskärm...luft...sadel....bakskärm...grusväg. Hade iofs crossbrallor men det hjälpte inte i den farten. Fick in ett grustag i höften så nu kan jag inte ha mobiltelefon i fickan. Antingen är det mobilen som vibbrerar eller så är det nerverna i höften som busar med mig...det var för 7 år sedan....
 
Nummer 1: Inget KK, förstagången på hojen 2:an veckan efter man har hämtat hem den (då måste man ut och testa). Är ute och åker, känner igen en polares bil och tänker nu ska han få se :D ... De är en vänster sväng, tar innespåret, ingen sikt, får möte måste byta spår snabbt (orkar, kan inte, vet inte hur man kör) lägger ner hojen. Glider en 10-15 m på asfalten för att sedan åka ner i diket, hojen tar i ett järnstaket och ligger mitt på vägen (kostar mig 15.000:- att få den fin igen). Polaren får tvärnita för att inte köra på den. Skrapat skinnställ och en paj hjälm, samt ett knä som är 2 gånger så stort i en 3 veckor.

Nummer 2: En bil som "hoppar över" sin stopplikt på en 50 väg. Jag kommer i 70-80 kanske. Sätter hojen i sidan på bilen. = sjukhus 1,5 vecka, sprickor i ryggen, axeln, handleden, fet hjärnskakning. (samma ställ, skor, handskar som vid första vurpan, samma hoj också en cbr600f som nu mera ägs av f-bolaget)

Hade full utrustning båda gångerna.... Andra gången vågar jag inte tänka mig vad som hänt utan skyddet. Använd ryggskydd :tummenupp
 
Första gången:

Kom i en korsning där det var dieselspill och la hojen i ca: 30-40 km/h. Hojen gled på vänstersidan in i en trottoarkant och slog över till högersidan. Resultat: Trasiga kåpor på båda sidorna och spräckt motorblock. :huvet
Fick dessutom hål i både T-shirten och jeansen samt några skrubbsår...

Andra gången:

Körde på en hare i ca: 90km/h med skjuts. Fick hyggligt wobbel/studs/vingel, tappade passageraren, kom ut i dikeskanten och la hojen på vänstersidan.
Resultat:
Hojen: Trasiga kåpor, kåpfästen och repad ram.
Passageraren: Öppen fraktur i fotleden, bruten handled och krossad axel samt diverse mindre blessyrer. Samtliga kläder förstörda (Gore-Tex), vad som gick sönder vid vurpan respektive när ambulanspersonalen klippte upp det vet jag dock inte.
Jag: Brutet nyckelben, hål på stövlarna och trasigt visir. Skinnstället dessutom lite smutsigt :näsblod
 
vurpor

1. GSXR-R600
Förstahojjen, haft körkort i typ 13 dagar och var som många andra tonåriga idioter redan Rossi. Detta är pinsamt, men man har kanske lärt sig nåt sen dess :va Det var iaf varningsklockan som gjorde att jag inte körde hoj på 5år till jag köpte nuvarande motard.

Shellrondellen vid Spillepengen / Arlöv, ut mot lomma ca 1000m raksträcka efter S-kurva som man har kanske 130km/h ut ur. Full gas i 1000m, över ett krön där det reser lite, inser att jag är på väg in i en alldeles för skarp kurva, panikbromsar rakt av vägen och drar ut i en kohage. Ca 70m bromsspår så jag fick nog ner farten en hel del. Hojjen tvärstopp - inte jag. Landade efter en lååååång flygtur precis innanför kohagens staket... kunde gått djävulskt illa men klarade mig med en krossskadad hand och blödningar i vänster fot och ben. Vänsterhanden kom emellan kopplingshandtaget och styret när jag drog in i stolpen. Vä fot mellan fotpinnen och samma stolpe så hela fotpinne slets loss hehe Måste legat avtuppad ca 30 minuter eller så har jag gjort nåt annat under den tiden som jag iaf inte kom ihåg efteråt :3freak

Skador på utrustning: Lite repor på stället och stövlarna ( Daniese K )
Hjälmen (shoei) kass eftersom jag drog huvet i den enda sten jag kunde hitta i hela kohagen haha Vänster handske hittade jag aldrig igen, ingen aning hur den ser ut, men den räddade med all säkerhet min hand :Bugar

Med motarden har det bara blivit fjollvurpor med skrapat ställ och sargat ego som resultat
 
Last edited:
16 år gammal och på väg till skolan en morgon i Oktober... Jag hade provbromsat när jag körde ut på landsvägen eftersom det var ganska kyligt, men just där var det fint. Några kilometer senare i en svacka/högerkurva hade jag just kört om en bil när hojen bara försvann under mig, frostfläck :brinnerup Gled minst 50 meter halvvägs ovanpå hojen innan vi stannar på motsatt körbana precis framför en buss som fick tvärbromsa.
Skyddsutrustning: Jeans, tygjacka, hjälm och handskar... :fatta!
Ena handsken slets sönder i handflatan med skrapsår som följd. Hjälmen skrapad men hel. Jackan hel. Plånboken jag hade i ena bakfickan var bara slamsor kvar av, men den räddade skinkan på mig (Ibland är det bra med en fet plånbok :rolleyes: )
Styret på vänstersidan var nerslitet nästan 3 cm, bortsett från det klarade sig hojen ganska ok.
Behöver jag tillägga att jag inte åker EN METER nu utan hela utrustningen på plats.
 
Stumsmäll in i huven på en bil i c.a 60 km/h, flygtur på kanske 7-8 meter rakt ner i asfalten resulterade i lite skrapmärken här och där, men knappt synbart.
 
Har åkt i diket i ca 120 km/h gortex (ness) kläderna fick lite repor annars bara fint. Dock slog jag båda axlarna ur led vilket var mindre roligt :mad:
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top