Till 660 ägare

• Thread starter Thread starter Macco
  • Start date Start date

Macco

Guest
Börjar nu bli lite lack på att nypriserna på -04:or dumpas. Det verkar som om lagret på denna årsmodell är enorm och att det aldrig tar slut.....va faan!
Känns som om man blev toklurad när man köpte en sin 660 förra året för 81.000 kr när man i dag kan köpa den för 73.000 och dessutom få ett presentkort på 9.000.
Tillverkas hojen fortfarande och i så fall, hur länge ska detta få fortgå?
Hur ska andrahandsmarknaden bli????

Macco skrev:
Börjar nu bli lite lack på att nypriserna på -04:or dumpas. Det verkar som om lagret på denna årsmodell är enorm och att det aldrig tar slut.....va faan!
Känns som om man blev toklurad när man köpte en sin 660 förra året för 81.000 kr när man i dag kan köpa den för 73.000 och dessutom få ett presentkort på 9.000.
Det är effekterna av en massproducerad hoj .
Andrahandsmarknaden kommer att se sämre ut, ju mer hojar desto sämre andrahandsvärde/efterfrågan

Nu verkar det som om du tydligen ska sälja din eller? Annars om du inte ska göra det varför bry sig! Verkar som om folk tröttnar på sina 660 mer än 625 då 625 kryllar det inte så många av! Köpte min 660 -03 för 75,900 och sålde den för 73,000 efter ca 115 mil och en vurpa!

660´n var en lite knepig modell, sa det redan när den kom.
Mycket motor i ett för klumpigt chassi.
Gatåkarna lockas i regel mer av XR, XT, 640 och Banåkarna av vettigare chassin. Ktm konkurrerade i viss mån ut sig själva om gatåkarna som vill vara snabba på bana med 625an som lockar de flesta i den kategorin mer.
De skulle ha skitigt i 660n eller byggt den mer extrem och strukit 625an.
Nu när 525 är en bra rejshoj och 640n en ypperlig gathoj så hade en 660 i 525 chassit varit bra och så ge fan i 625an.
En hyfsat rejsig 660, men inte tokextrem, hade sålt djävligt bra tror jag.

Som de är nu är de en enkel mumsbit på bana eller tom tävlingar. Vi har 3-4 stycken som rejsar med dem här utav ca 350 tävlingsförare på olika nivåer i Belgien och Holland.

Daniel

Jävligt klokt sagt... Det är ju motorn jag var ute efter när jag köpte 660´in... Medans man suktar efter de mer slimmade modellerna... Vor, husky, berg, verte, yzf, crf osv...... Men i dessa sitter motorer som inte funkar på vägen...

Man skulle slänga över en 660i motor i en 525-ram... Nån som gjort detta med resultat?

Men jag skiter i det... Jag kör ju ändå bara gata, och blygsamt för den delen också... :)

ypvs skrev:
660´n var en lite knepig modell, sa det redan när den kom.
Mycket motor i ett för klumpigt chassi.
Gatåkarna lockas i regel mer av XR, XT, 640 och Banåkarna av vettigare chassin. Ktm konkurrerade i viss mån ut sig själva om gatåkarna som vill vara snabba på bana med 625an som lockar de flesta i den kategorin mer.
De skulle ha skitigt i 660n eller byggt den mer extrem och strukit 625an.
Nu när 525 är en bra rejshoj och 640n en ypperlig gathoj så hade en 660 i 525 chassit varit bra och så ge fan i 625an.
En hyfsat rejsig 660, men inte tokextrem, hade sålt djävligt bra tror jag.

Som de är nu är de en enkel mumsbit på bana eller tom tävlingar. Vi har 3-4 stycken som rejsar med dem här utav ca 350 tävlingsförare på olika nivåer i Belgien och Holland.

Daniel

660n är en roligare gathoj än 640n med 40 km mer i toppfart och mer motor. Man har roligare på 70vägar med en 660 än vad man har med en 640.

När man köper en sprillans hoj så får man räkna med att förlora på den...det räcker med att den tas ut från försäljaren så rasar priset, trist nog. Jag köpte min 660 -04 som hadde gått 126 mil för 70 pix...då fick jag med cross fälgar, dubbdäck, crossdäck. Men en 660 säljer man ju inte...den är alldlels för snygg och rolig för det :tummenupp

Sant.. Kommer behålla min 660 tills jag blir gammal och grå!!! :D

Emmi skrev:
660n är en roligare gathoj än 640n med 40 km mer i toppfart och mer motor. Man har roligare på 70vägar med en 660 än vad man har med en 640.

Visst är den en roligare gathoj än 640n men de flesta rena gatåkarna satsar ändå på en 640, i stor mån, pga att den helt enkelt är bekvämare, billigare och vettigare på gata. De som vill gå mer extremt går ofta för 625an. Inte alla men tillräckligt många för att det ska sätta press på 660n som hoj och som investering för KTM.
En 660 är roligare än en 640 som sagt men några 40kmh snabbare går den ej. Typ 15. Toppfarter är alltid en hypad grej i alla lägen. Se andra diskussioner. Hojarna går ofta fortare och fortare fär varje inlägg och är snart uppe på typ 209. :)

ypvs skrev:
Visst är den en roligare gathoj än 640n men de flesta rena gatåkarna satsar ändå på en 640, i stor mån, pga att den helt enkelt är bekvämare, billigare och vettigare på gata. De som vill gå mer extremt går ofta för 625an. Inte alla men tillräckligt många för att det ska sätta press på 660n som hoj och som investering för KTM.
En 660 är roligare än en 640 som sagt men några 40kmh snabbare går den ej. Typ 15. Toppfarter är alltid en hypad grej i alla lägen. Se andra diskussioner. Hojarna går ofta fortare och fortare fär varje inlägg och är snart uppe på typ 209. :)

Vanlig raktframracing så ger en helt std 660 en 640 med helsystem på luven ordentligt! 196 visar mitt toppfartsminne på 660n medans emmis 640 toppar 160-165 ca...

//jaG

Macco skrev:

Jag köpte min 660 ny för 72000 sommaren 04....

betalar man fullpris blir man lurad...

PS. Man kan köpa 660s för 65000 helt nya med... DS.

//jaG

Jag är i vilket fall som helst övernöjd med min 660, det känns som en hoj jag kan åldras värdigt med... Och 30 år kan jag stolt plocka fram den ur garaget och visa barnbarnen hur man åkte kungligt på 00-talet... :)

edit: så på så sätt är det inte så jobbigt att 2:a handsvärdet är så lågt, för när jag väl behöver en ny motor kommer det drälla av såna, inbillar jag mig iallafall...

Zeb_Macahan skrev:
Jag köpte min 660 ny för 72000 sommaren 04....

betalar man fullpris blir man lurad...

PS. Man kan köpa 660s för 65000 helt nya med... DS.

//jaG

Mmmm! lurad? Nåväl det var inte många 660 -03 som kom till sverige -03. Jag hann ta den sista av 2st som bike i trollhättan hade OCH det var på måndag efter jag hade varit på mcmässan i göteborg då!
Men ändå tycker jag att 625 förtjänar inte att hamna i skuggan mellan 640 & 660 då den är en mkt bra hoj också!

Här är vikten på de två: obs! 625 är enligt denna siffra utrustad med el-start!
Kommer inte ihåg vad min 625-02 vägde med det kanske YPVS vet!

625 146kg

660 138kg

En 640 gör i trakterna 160-165 i riktig hastighet i regel... Det är faktiskt en hoj som trots att det är onödigt vid ett flertal tillfällen blivit uppmätt av tidningar vid test.
En 660 gör inte över 185 original vågar jag påstå.
40kmh i toppfartsskillnad betyder att du åker ifrån en 640 som toppar med mer än 11m i sekunden.
Låna nåns GPS och lägg den i fickan så får du en vettig toppfartsnotering om det nu intresserar nån att få exakta siffror.
En annan grej är att kolla upp utväxlingen och se hur fort det helt enkelt är möjligt att köra innan varvtals stoppet går i. Då vet du var taket ligger iaf.
Det är en siffra som jag skulle vara intresserad av att veta dock...
Nå som vet hur högsta växlarna är utväxlade på dessa hojar? Och, var varvtals stoppen ligger, båda siffrorrna borde finnas i nåns handbok.

Daniel

Nope, ingen aning... Vet bara att min toppar 165, mätarfart... Men iofs har har den nog aldrig slagit i varvstoppet...

Är nog lite för snäll mot min maskin.. :D

ypvs skrev:
En 640 gör i trakterna 160-165 i riktig hastighet i regel... Det är faktiskt en hoj som trots att det är onödigt vid ett flertal tillfällen blivit uppmätt av tidningar vid test.
En 660 gör inte över 185 original vågar jag påstå.
KLIPP!

Daniel

Det kanske inte är 40 kmh skillnad, jag tog siffrorna rakt av från infosidor. Jag anser att jag har roligare med en 660 för att den har lite mer toppfart och lite mer acc, så där är väl den största skillnaden mot 640n.
Som sagt så mätte vi upp Zebs hoj mot cykeldator + mätaren på hojen (1km skillnad), så det borde ju stämma.

Det var precis det vi kom överens om tidigare. 660n är roligare än 640n. Problemet är att 625an är roligare än 660n och därför går flera direkt på den om de vill ta steget in i mer aktiva hojar efter att ha haft en 640 och fått upp ögonen för aktiv motardkörning med denna på gator och torg.
Jag säger inte att 660n är en sopig hoj tvärtom. Problemet är modellprogrammet i stort. Med 640n som inkörsport och 625an för de som vill gå ett steg till så hade 450, 525 och 660n (med lite lättad motor) i ett 525 chassi varit ett ganska naturligt steg att ta. Kanske i ett sån läge tom stryka 525an som produktionsmodell som motard då de flesta som rejsar eller har planer på att kanske göra de i regel nu satsar på antingen en 450 eller max.
Och isf helt enkelt uppgradera 640n till att i framtiden ha en 660 motor...

Daniel

Last edited:
Det är alltid surt att behöva sälja - i alla fall om man lagt ner lite jobb på en maskin och vet vad den är värd i "inköpspris". Jag köpte min 620 för 63.000 sprillans ny och har därefter nog lagt ut det dubbla i modifieringar och utrustning. Att sälja ? Näe - vem f_n vill betala mer än 100.000 för en motard när man kan få lika bra eller bättre maskiner för 2/3 av det priset ?

Nää, sälja gör man inte i första taget... Den följer mig i graven iallafall...

ypvs skrev:
Det var precis det vi kom överens om tidigare. 660n är roligare än 640n. Problemet är att 625an är roligare än 660n och därför går flera direkt på den om de vill ta steget in i mer aktiva hojar efter att ha haft en 640 och fått upp ögonen för aktiv motardkörning med denna på gator och torg.
Jag säger inte att 660n är en sopig hoj tvärtom. Problemet är modellprogrammet i stort. Med 640n som inkörsport och 625an för de som vill gå ett steg till så hade 450, 525 och 660n (med lite lättad motor) i ett 525 chassi varit ett ganska naturligt steg att ta. Kanske i ett sån läge tom stryka 525an som produktionsmodell som motard då de flesta som rejsar eller har planer på att kanske göra de i regel nu satsar på antingen en 450 eller max.
Och isf helt enkelt uppgradera 640n till att i framtiden ha en 660 motor...

Daniel

660 och 625 är väl i princip samma hoj om man tänker bort elstart ? Samma chassi, vikt (ca) och egenskaper ?

Jag tror att 625an säljer bättre för att den har elstart. Så enkelt tror jag att det är.

"tänk om jag får stopp i bilkön"

//jaG

*/ ?>
Back