Tillåtna anslutningar oljekylare RSV4?

hakanj

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
Aprilia RSV4 R
Jag har tänkt fixa min RSV4 reglementsenlig under vintern och har fått huvudbry. Är originalanslutningen av oljekylaren tillåten? Om inte, hur gör man då?

Ur roadracingkalendern 2011-2012:

3.1.11.2 Oljeslangar får bytas men ska ha pressade eller gängade anslutningar och skruvas fast. Banjobultarna ska låsas med låstråd. OBS! Slangklämmor tillåts inte.

Bifogat

• oil_cooler_removal.jpg
    oil_cooler_removal.jpg
    95.6 KB · Visningar: 199
  • oil_cooler_parts.jpg
    oil_cooler_parts.jpg
    92.2 KB · Visningar: 142
Jag körde med original i 5 säsonger på 3 olika hojar och jag tror ingen ens kollade vilka kopplingar jag hade. Har otroligt svårt att se att någon skulle klaga om du körde med original, de är ju liksom gjorda för ändamålet.

Tack för svaret. :tummenupp
Hade du möjligtvis också slangklämmor på nån av dina?

Man kanske kan tolka "OBS! Slangklämmor tillåts inte" i 3.1.11.2 som att det bara gäller för bytta oljeslangar och inte OEM. :confused:

Jag körde med original i 5 säsonger på 3 olika hojar och jag tror ingen ens kollade vilka kopplingar jag hade. Har otroligt svårt att se att någon skulle klaga om du körde med original, de är ju liksom gjorda för ändamålet.

Är det extern oljekylare på BMW? På Yamma är det väl inte det?

Är det extern oljekylare på BMW? På Yamma är det väl inte det?
Bra fråga :)

Var nog lite snabb med mitt svar då jag tänkte på den vanliga kylaren :gnissla

Men jag tror ändå inte att det ska vara några problem ens med slangklämmor med tanke på hur besiktningarna går till i 9 fall av 10 och vart oljekylaren sitter :)

Hela den regeln gäller att man får byta slangarna och vad dom då ska uppfylla för krav. Den behandlar inte orginalslangar.

Sätter in ett (då) för att försvenska meningen lite så du lättare ser vad den handlar om. Det är ordet "men" som samanbinder meningen "Oljeslangar får bytas" med hur dessa isf får vara utformade.

3.1.11.2 Oljeslangar får bytas men ska (då) ha pressade eller gängade anslutningar och skruvas fast. Banjobultarna ska låsas med låstråd. OBS! Slangklämmor tillåts inte.

Tack Axxexs! :tummenupp

BTW: Vad vinner man på att byta slangar till olje- och vattenkylaren, förutom att det kan vara snyggt?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra