Tillåtet att grilla på balokong?

Maxxi

Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Aprilia & Minikina
Fan nu är grannarna igång med sina jävla engångsgrillar som luktar skit. All rök kommer in i min lägenhet så det luktar för jävligt!
Är det tillåtet att grilla på balkongen och borde de inte visa lite hänsyn när man har sitt fönster och luftintag ju där? :huvet

Mig veteligen så är det inte det...bara den som bor på markplan och har uteplats.

Så var det i alla fall när vi hade "störningsjour" på Falck

Brukar inte vara tillåtet att grilla på balkonger nånstans men kolla med värden för säkerhets skull.

Nix pix! generellt så är det inte tillåtet att grilla på sin balkong, men andra regler kan ju råda om hyresvärden är "privat".

Vissa av mina kompisar får grilla på sina balkonger, så länge det är en elgrill. Men det kan nog variera mellan olika hyresvärdar.

edit: Det är ej en privat hyresvärd där dem bor.

Min granne vart vräkt för det, borde inte vara tillåtet hos dig heller, sen vet jag inte hur seriös din värd är.
Elgrill är godkänt.

Om man bor på översta våningen då? Då ryker det väl inte in hos nån annan? röken stiger väl?

Nej det är engångsgrill och förmodligen spär dom väl med bensin idioterna. Va ute och sa till men inte mycket som hände, dom rynkade mest på näsan och tog mig förmodligen som en tjurig typ.

Maxxi skrev:
2148509 Nej det är engångsgrill och förmodligen spär dom väl med bensin idioterna. Va ute och sa till men inte mycket som hände, dom rynkade mest på näsan och tog mig förmodligen som en tjurig typ.

Grillar dom med Engångsgrill/Kolgrill så är det ju bara att ringa stärningsjouren/värden imorrn. Det tror jag absolut inte är tillåtet. Däremot så brukar de flesta inte ha något att invända mot elgrillar, eftersom de ryker så lite.

Edit: Gör om, Skriv rätt!

Last edited:
Jag önskar att det vore förbjudet att röka på balkongen :mad: Jag kan inte ha balkongdörren öppen när grannarna under står och röker, luktar i hela lägenheten efter det.
Btw, jag får ha elgrill på balkongen men inte kolgrill. Gasol vettefan men det tror jag inte är godkänt där jag bor. Bor iofs högst upp på hörnet så det kvittar nog ändå.

Släng en spann med vatten ner på grannens engångsgrill. Då borde dom fatta vinken :)

har du vattenslang är det ett ypperligt alternativ, men de är väl inte standard i alla lägenheter direkt :hihi

Rasorblade skrev:
2148314 Mig veteligen så är det inte det...bara den som bor på markplan och har uteplats.

Så var det i alla fall när vi hade "störningsjour" på Falck

Well. Jag bor överst i mitt hus och jag grillar hej vilt. Tycker att eftersom jag bor överst så berörs inte mina grannar. Röken rör sig uppåt eller in i min egen lya. :näsblod

Om man däremot har uteplats med grannar som bor ovanför kanske det inte är så lämpligt att grilla.

För övrigt tycker jag inte man ska gnälla på sina grannar i onödan. Tänk på att de står ut med att ni har era hojjar perkerade på gården etc.

Ligger just nu i tvist med en granne som hävdar att hans barn kan skada sig på min MC som står tungt lutad på stödet på gården. För det första kan man tycka att han borde kunna lära sina bara att ge fan i andras grejjer och för det andra så kan de små barnen knappast rubba hojjen även om de skulle vilja.... Usch. Jag blir arg bara jag tänker på det. Han anser att jag borde parkera på gatan eftersom gården inte är en parkeringsplats och för att hans barn ska leka där. Varför då kan man fråga sig när det finns en lekplats 100 meter bort. Jo, för han är rädd för att lämna dom utan tillsyn. Det är ju samma sak med hojjen. Den är mitt "barn" som jag inte vill lämna utan tillsyn. Den borde fan ha rätt till egen sandlåda på gården precis som hans ungar.......... Grrr.

Well. Vart jag ville komma var att jag inte klagar på honom pga hans ungar som strör leksaker omkring sig och för ett jävla liv på söndagmorgnarna. Lite får man tålla som granne. Och det borde gälla alla grannar........ så sluta gnäll pöjkar. Njut av grilldoften istället!

Ursäkta för att jag kapade tråden.

Ähhh, grannar är till för att klaga på. I mitt fall klagas det bara mot mig och inte från mig, inte speciellt ofta iaf.

Klagar aldrig på mina grannar annars, dom får gärna spela musik och festa etc, sådant stör mig inte. Men däremot när man röker och grillar rakt in i min lya så är det en annan sak. Klagade inte när jag sa till dom heller, bara upplyste dom om att de kan grilla 3 m ut på gräsmattan så slipper man sot och onyttig luft i lägenheten. Inte så kul att gå och lägga sig nu med en kudde och lakan som luktar en blandning av bensin och gamal sur ved :huvet

Maxxi skrev:
2148941 Klagar aldrig på mina grannar annars, dom får gärna spela musik och festa etc, sådant stör mig inte. Men däremot när man röker och grillar rakt in i min lya så är det en annan sak. Klagade inte när jag sa till dom heller, bara upplyste dom om att de kan grilla 3 m ut på gräsmattan så slipper man sot och onyttig luft i lägenheten. Inte så kul att gå och lägga sig nu med en kudde och lakan som luktar en blandning av bensin och gamal sur ved :huvet

Nej, det är sant. Ska man klaga så kan man göra det snyggt så som du gjorde. Ett alternativ är att du föreslår att de använder en elgrill istället. Eller att de köper färdiglagat på donken.

Engångsgrill borde alltid vara förbjudet. Oavsett var man använder den.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg