Tillägspremie pga ny skatt!

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Tilläggspremie pga ny skatt!

Fick idag ett JÄVLIGT fint brev hem i brevlådan från Folksam... Jag blev meddelad om att min halvförsäkring nu har höjts med 1865:- / år och att jag nu betalar 9996:- i halvförsäkring för ett år. :mad:

Detta för en hoj som ligger prismässigt kring 35-40000:- !

Nu är det snart dags att börja köra avställt eller sluta köra hoj!

Hur kan det komma sig att premierna är så dyra som dom är? Är det olyckorna/skadorna som drar upp premierna, eller är det stölder och försäkringsbedrägerier? Kan man få siffror på vad dom baserar premien på?

Nu kollade jag lite snabbt runt hos andra bolag och fick genast en sänkning med 1500:-. Folksam var det bolag som var billigast för mig för 1 år sen... Jag säger du det: Dessa jävla premier! :huvet

Detta får mig inte att bli mindre sugen på att byta till en motard i varje fall...

Last edited:
jag betalar 2700 helförsäkring helår länsförsäkringar kan inte klaga direkt

antagligen är det de bakhjulsåkande tonnåringarnas fel alltihopa

Hade vart kul att få veta det som sagt... Men det verkar inte bättre, eftersom vi unga (inte du Christer :tungan ) har en mycket hög premie.
Det var ju en ganska bra faktor att ta hänsyn till, hög premie låg ålder, låg premie hög ålder. Vad tror ni raggar bäst på krogen... :D

"Du bruden, jag har jättestor premie..." :D

Jaja, nått positivt ska det väl finnas när man e gammal också :7peta

Det här är bara början. Höjningen som vi fick nu är en ren skatt detta har inget att göra med sjukvårds- och rehabkostnader.
Om ni tycker att det är dyrt nu så vänta tills borgarna inför att trafikanterna ska betala för sjukvård, rehab, sjukskrivning mm. Alltså att alla dessa kostnader skall betalas via trafikförsäkringsdelen. Då kommer vi snacka höjning hade inte vela åka sporthoj den dagen :D

Hade vart kul att få veta det som sagt... Men det verkar inte bättre, eftersom vi unga (inte du Christer :tungan ) har en mycket hög premie.

Jag har inte fått nåt brev med höjning än...men det kommer väl...och visst fan är det skönt att man blivit äldre på papperet iaf :tungan

Din halvförsäkring är ju dyrare än helförsäkringen på min R1:a...

Fick hem ett fin brev från IF igår också. Höjdes med 308:- så nu ligger jag på 3316:-/helår/helförs...inte direkt så jag lägger mig ner och lipar.

Fick hem ett fin brev från IF igår också. Höjdes med 308:- så nu ligger jag på 3316:-/helår/helförs...inte direkt så jag lägger mig ner och lipar.

men de är som Bandit sa,
de här är bara början. nästa år kommer en höjning till som förmodligen blir högre än de som vi fått i år:mad:

ett litet tips vad gäller försäkringsbolagen de bolag som har stora mängder försäkringstagare i storstadsregionerna får dyrare permier då hojåkarna där är kassa på köra och vurpar mest hela tiden eller så kan det vara så att det är mängden skador stölder som drar upp premierna.

Medans som där jag bor inga problem att ha hojen ute med nycklarna i utan att någon tar den visserligen står den i garaget för man vill ju inte få pollen och annat skit på den.

som länsförsäkringar som är bolag som är indelade länsvis så blir inte försäkringstagarna i västerbotten drabbade på samma sätt som bolag som täcker hela landet så länge vi fortsätter hålla oss på 2 hjul

jag tror inte det blir någon ytterligare höjning kostnaderna ska övertas av försäkringsbolagen på samma sätt som i finland där dom tar kostnaden
utan att premierna är mycket högre än här

Last edited:
de höjningen som blev nu är sjukvårds- och rehabkostnader för olyckor som hade hänt innan ändringen av försäkrigen
från nästa år så kommer en höjning som ska täcka dom skador (sjukvårds- och rehabkostnader) som kommer å hända

http://www.moderatnassjo.se/filer/trafikfors.pdf

det sägs endast att skatten är beräknad på tidigare skador
inte att kommande skador ska beskattas ytterligare utan dessa
kommer betalas av skatten tills det blir möjligt överföra systemet på
marknaden försäkringsbolagen

och då vi får en fungerande sjukvård kommer kostnaderna minska ytterligare
och lidandet av patienter som nu får vänta minska

Last edited:
http://www.moderatnassjo.se/filer/trafikfors.pdf

det sägs endast att skatten är beräknad på tidigare skador
inte att kommande skador ska beskattas ytterligare utan dessa
kommer betalas av skatten tills det blir möjligt överföra systemet på
marknaden försäkringsbolagen

och då vi får en fungerande sjukvård kommer kostnaderna minska ytterligare
och lidandet av patienter som nu får vänta minska

Nästa år så blir de inte billigt å köra hoj:mad: :mad: :huvet :huvet

efter som den tidigare regeringen under lång tid låtit vården förfalla så är det nu faligare att bli inlagd på sjukhus än färdas på våra vägar

107 SVT Text Onsdag 11 jul 2007
INRIKES Publicerad 11 juli

Slarv inom vården dödar tusentals

Årligen dör eller skadas svårt minst
3.000 svenskar på grund av misstag
inom vården. Troligen är skadorna
inom sjukvården lika vanliga som
olyckorna i trafiken.

Det framkom vid ett seminarium som
Sveriges kommuner och landsting (SKL)
anordnade under Almedalsveckan på
Gotland, skriver Svenska Dagbladet.

Nu satsar SKL på att höja patient-
säkerheten så att antalet dödsfall
halveras på två år. Baserat på inter-
nationella uppgifter riskerar ca var
tionde patient att utsättas för något
slags misstag inom sjukvården.
Inrikes 101 Utrikes 104 Innehåll 700

Nuvarande regering vill ju sälja ut vården till sina polare, så att dessa kan tjäna pengar på andras olyckor och sjukdom. Kan hända att vården blir bättre men den blir väldigt mycket dyrare, kostnadsökningar som försäkringsbolagen måste betala för att laga en trasig hojåkare. Kostnader som läggs på trafikförsäkringen.
Ni vet ju hur det funkar med försäkringsskador på fordon.

Om jag kör omkull framöver så säger jag att jag ramlade utför trappen i skinnställ...

hur det ska kunna bli dyrare är svårt att förstå då med nuvarande system har vården en otrolig överbyggnad som ej skulle finnas vid privat drift

ett enkelt exempel tidigare stadsministern och många av dennes regerings polare har gjort höft och liknande operationer på ett privat sjukhus i sthlm
detta för att det var enda stället som erbjöd vård innom rimlig tid.
för min del har jag hellre vård än dör i vårdkö.

om någon tjänar pengar på min sjukdom och jag blir frisk är jag nöjd
jag har inga problem med att jag tjänar pengar på mitt jobb som tryckare
och tror inte heller någon kylkille jobbar gratis

underbart med debatt :hojsmilie

Last edited:
*/ ?>
Back