Tile - En relativt billig och galet enkel GPS-tracker för hojen

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
Superduke 990
Fick en Tile genom jobbet, nu ska vi se om jag lyckas förklara det här enkelt nog.

Den är ca 2x2 cm stor, du trycker enkelt fast den på det du vill tracka med deras tejp (sitter stadigt som fan). Och du kan hitta den med hjälp av deras app, så länge du är i närheten av den. Det är här vi kommer till bristen, för att kunna hitta den måste du vara inom ett visst range då den inte har simkort eller liknande i sig. DOCK kan man anmäla det man valt att sätta den på som stulet. Är en annan Tile-användare i närheten av där hojen kör förbi eller befinner sig kopplas det automatiskt upp och skickas till dig om var den senast befann sig. Detta innebär att om vi blir tillräckligt många användare av tile så kommer man ha lite större chanser att hitta sin stulna hoj.

Det finns många andra varianter ute och det är ganska oklart vilket som kommer slå men jag tänkte slå ett slag för den här på sporthoj. Jag länkar en video till den och hoppas att min oklara förklaring går fram :)

https://www.youtube.com/watch?t=82&v=v8vHFDqZwCI

Gillar sådana prylar, men tror den kommer floppa. Får intrycket av att räckvidden kommer vara mycket begränsat, max 10m eller så? Du som har en kan ju berätta mer.

Begränsningen i räckvidden ligger i bt sändaren i mobilerna. Nästan alla har tyvärr inte high power bluetooth eller vad det nu heter. 10m utan hinder är bra, mer än så blir det tyvärr inte utan high power. Funkar bra i en hipp stad(ej Stockholm). Tanken med tile är dock inte att agera gpstracker även fast den funkar delvis som det. Jag tänker, det är bättre än inget. Batteriet ska hålla ett år så mitt borde snart ta slut, då får man aktivera nästa tile och kasta den gamla.

Alla kan dock hjälpa till genom att installera appen oavsett om man har en tile eller inte.

Enda fördelen var väl att den är rätt billig.
Finns ju en som heter Pebblebee som verkar betydligt bättre.

Jag fattar att den kan vara användbar för att hitta t.ex. nycklar, glasögon eller plånbok, men det låter som helt meningslöst att ha den på hojen? Är man inom en tiometersradie ska man vara ganska gravt funktionsnedsatt för att inte hitta en metall- och plastklump på 150-200 kg...

Vad är bättre? Bygger på exakt samma teknik och begränsningen ligger inte i enheten utan i mobilerna.

För det första går det ju inte byta batteri utan att bryta upp den, eller skicka tillbaka den och betala mer än ursprungspriset. Pebblebee går alldeles utmärkt att byta själv på.
För det andra är enda funktionen att den visar vart saker är, på några meter sådär. Pebblebee verkar ju även kunna funka som remote trigger till kameran i telefonen, något som ju är väldigt användbart ibland.
För det tredje verkar ljudnivån vara högre på Pebblebee, något som ju ändå måste ses som bättre när det gäller att hitta prylar som kanske inte ligger helt öppet eller exempelvis om man nu vill ha den lilla prylen i kutsen på en hoj. Ju högre det piper desto bättre.

Ordet bättre betyder inte bara prestandamässigt bättre.

Jag fattar att den kan vara användbar för att hitta t.ex. nycklar, glasögon eller plånbok, men det låter som helt meningslöst att ha den på hojen? Är man inom en tiometersradie ska man vara ganska gravt funktionsnedsatt för att inte hitta en metall- och plastklump på 150-200 kg...

Ponera att din hoj är stulen, du aktiverar Lost funktionen och min telefon registrerar att din hoj med tillhörande plupp står parkerad i ett garage där jag precis gått förbi. Då plingar din telefon till och visar vart din hoj står trots att jag helt omöjligt kan veta att den hojen jag gick förbi nyss blev stulen.
Eller om exempelvis tullen skulle börjar skanna i närheten av fordon påväg ut ur landet, då kan man iaf få en sista känd position på hojen även om det blir jäkligt svårt att hitta den senare. Är sista pinget på färjan påväg mot Polen så kan ju polisen lägga ner förundersökningen direkt och fika vidare med gott samvete.

För det första går det ju inte byta batteri utan att bryta upp den, eller skicka tillbaka den och betala mer än ursprungspriset. Pebblebee går alldeles utmärkt att byta själv på.
För det andra är enda funktionen att den visar vart saker är, på några meter sådär. Pebblebee verkar ju även kunna funka som remote trigger till kameran i telefonen, något som ju är väldigt användbart ibland.
För det tredje verkar ljudnivån vara högre på Pebblebee, något som ju ändå måste ses som bättre när det gäller att hitta prylar som kanske inte ligger helt öppet eller exempelvis om man nu vill ha den lilla prylen i kutsen på en hoj. Ju högre det piper desto bättre.

Ponera att din hoj är stulen, du aktiverar Lost funktionen och min telefon registrerar att din hoj med tillhörande plupp står parkerad i ett garage där jag precis gått förbi. Då plingar din telefon till och visar vart din hoj står trots att jag helt omöjligt kan veta att den hojen jag gick förbi nyss blev stulen.
Eller om exempelvis tullen skulle börjar skanna i närheten av fordon påväg ut ur landet, då kan man iaf få en sista känd position på hojen även om det blir jäkligt svårt att hitta den senare. Är sista pinget på färjan påväg mot Polen så kan ju polisen lägga ner förundersökningen direkt och fika vidare med gott samvete.

...och vad är chansen att någon med appen installerad (vilket förmodligen bara är de som själva har köpt produkten=inte många) och bluetooth påslaget går förbi inom räckhåll för min stulna hojen?

Liten men den finns

När man kan få en GPS-tracker med mobil anslutning för mindre pengar inkl frakt än vad denna kostar ex frakt så känns valet iaf för mig ganska självklart. Men, igen, för att hitta plånboken eller fjärrkontrollen när man är hemma har Tile säkert sin plats!

.

Om man använder den för att spåra hojen som vi pratar om här så ger inget av detta en fördel. Batteriet är en struntsumma i sammanhanget. Tile är tänkt att kastas när batteriet är slut, inte bytas. Jag ser den skillnaden som försumbar då det är 100-150kr per år i skillnad.

...och vad är chansen att någon med appen installerad (vilket förmodligen bara är de som själva har köpt produkten=inte många) och bluetooth påslaget går förbi inom räckhåll för min stulna hojen?

I Stockholm? Väldigt liten.

På Manhattan? Väldigt stor.

Om en av dessa tillverkare kan smyga in denna funktion i en app som alla har så ökar chansen enormt. Förvånar mig inte alls ifall Google kommer med en egen snart och att detta är igång per default i android. Helt plötsligt är det helt legitimt att skicka info till dom som idag är lite "fult"

Och om mobiltillverkarna börjar med high power BT så kommer även räckvidden öka närmare 30-50m. Detta lär dock inte hända någonsin...

I Stockholm? Väldigt liten.

På Manhattan? Väldigt stor.

Om en av dessa tillverkare kan smyga in denna funktion i en app som alla har så ökar chansen enormt. Förvånar mig inte alls ifall Google kommer med en egen snart och att detta är igång per default i android. Helt plötsligt är det helt legitimt att skicka info till dom som idag är lite "fult"

Och om mobiltillverkarna börjar med high power BT så kommer även räckvidden öka närmare 30-50m. Detta lär dock inte hända någonsin...

Jag bor ju inte på Manhattan, så jag litar nog mer på en tracker med inbyggd mobildatauppkoppling. När ditt scenario blir verklighet så kan man förstås överväga Tile eller liknande lösningar :tummenupp

Jag bor ju inte på Manhattan, så jag litar nog mer på en tracker med inbyggd mobildatauppkoppling. När ditt scenario blir verklighet så kan man förstås överväga Tile eller liknande lösningar :tummenupp

Jag har en sån också och den är lika kass som alla andra. Har även flera versioner av tk102 som svenska företag säljer för 2-3k som är samma Kina säljer på eBay för 700kr.

Jag ser till att ha rätt försäkring :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...