Tigsvetsa med Co2?

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Vet någon om det går att tig-svetsa med Co2?

Någon med tips på en bra tig som klarar Alu samt bör vara 1-fas...?

// Linus

sorry, sitter på jobbet, då har man tyvärr inte tid att söka.
Har inte lyckats få internet hemma än efter flytten.

// linus

En kort resume av de svar som har skrivits på frågan du ställde är att du ska ha en invertersvets om det ska vara enfas. Den måste i sin tur lara både AC (för alu) och DC (för stål). Så du måsta hitta en AC/DC-invertersvets. Helst ska den kunna regleras med fotpedal om du ska köra i alu, och är det alu-tjocklekar på säg över 5-6 mm eller 100-150 amp så fodras vattenkylt handtag.

Kolsyra funkar inte till Tig. Det fodrar ädelgaser, vanligtvis argon men även helium används. Det gamla svenska namnet för Tig var tom bla argonsvets.

Jag köpte min 200 Amp AC/DC ny på scandtig. http://www.scandtig.se/
Men det finns ju även en massa beggat på blocket. Merparten av trådarna handlar om detta, vilka maskiner som är bra och dåliga osv. Jag vågade som sagt inte köpa beggat utan handlade en ny.

Last edited:
Har hört talas om att en del använder Co2 (brandsläckare) till Mig:en och det ska funka hyfsat. Har man ett gäng brandsläckare över så är det ju bara prova, kostar ju inget om man kommer över dom gratis förstås :P

Men till Tig:en vettefan. Kör ju Argon annars.

En kort resume av de svar som har skrivits på frågan du ställde är att du ska ha en invertersvets om det ska vara enfas. Den måste i sin tur lara både A..massa text...

Tack det svarde på de flesta av mina frågor :tummenupp

Har hört talas om att en del använder Co2 (brandsläckare) till Mig:en och det ska funka hyfsat. Har man ett gäng brandsläckare över så är det ju bara prova, kostar ju inget om man kommer över dom gratis förstås :P

Men till Tig:en vettefan. Kör ju Argon annars.

Precis. Jag har Co2 till mig och det funkar klockrent. Billigt och bra. Jobbade förut inom brandskydd och kunnde få loss ett stort gäng släckare.

Synd att det inte funkar till tig....

// Linus

Tig ska ha inert skyddsgas, dvs argon (eller i sällsynta fall Helium) CO2 skulle tex. få effekten att wolframelektroden brinner upp!

Vad man slarvigt kallar "mig" heter egentligen i de flesta fall Mag, mag står för alert skyddsgas. Det betyder att gasen är en aktiv del i smältan och bränner upp bla. vissa legeringsämnen och föroreningar. Co2 fungerar som en alert gas och sägs ska vara extra bra på rostig och smutsig plåt. Vanligtvis används dock blandgas som exempelvis någon typ av Mison.

Svetsar man däremot Alu eller rostfritt med halvautomat blir det däremot mig svetsning då man använder inert skyddsgas.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet