Tiggeriet i Sverige

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Mark från den som är bered att sälja mark?
Att de behöver särbehandlas tycker jag tiggeriet är ett tecken på. Ska vi ha ett EU med fri rörlighet tycker jag vi bör fokusera våra krafter på hemmaplan först. Jag tror även det är i vårt närområde vi har störst chans att göra nytta.
Jo, sverige har ju försökt klappa korrupta skitstater medhårs ganska länge, ibland funkar det, i det här fallet funkar det inte. Inte alls. Jag börjar tro att sd har bjudit in dom här folken för att locka väljare..
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Vet inte om detta är passande plats för mitt inlägg, men tråden dök upp så lämpligt efter vad som nyss drabbat min kära sambo.

Hon satt och fikade vid humlegården i Stockholm med en vän och framklivande kommer ett par tiggare viftandes med papper och pratandes ett annat språk. Min sambo och hennes vän försökte visa att de inte förstod och ville att de gå, men tiggarna var väldigt ihärdiga och viftade med pappren framför dem, över bordet.

Vad man kanske inte alltid tänker på när man sitter och fikar inne i stan är om man lagt sin sprojlans telefon på bordet, som min sambo då gjort i det här fallet.

Resultatet var att tiggaren/gatutrollkarlen efter sitt ivriga viftande fått ner 5000kr iPhone i fickan och sen gick de vidare.

Nu har vi att se fram emot tjafs med försäkringsbolag, polisen, telefonoperatören och dylikt. Mina åsikter kring tiggeri har fått ett nytt perspektiv och jag börjar luta åt att vi ska köra den danska modellen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19193756.ab
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
min åsikt- tiggare ska vi inte ha (dom som är "sanktionerade" EU medborgare)- hjälp våra hemlösa och utsatta egna först- allt annat är en skam!

//jj
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
asfalt svarvare. Fast titta på de få länder som i någon mån praktiserar din teori. Har de inga egna tiggare/fattiga/uteliggare? Tar de bättre hand om sina tiggare/fattiga/uteliggare än vad vi gör i Sverige? Om inte så faller ju hela den idén ganska så platt.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
space- tyvärr är det ju så att våra älskade folkvalda politiker blundar för dom inhemska problemen och ser hellre, att för att vinna cred hos andra länders politiker öppna våra gränser till kreti o pleti och sedan slå sej för bröstet och säga att vi är såå duktiga och att "sverige har råd med detta" som ett hån mot de länder som inte är så "generösa".
i min värld idag så är det inte mycket som är sej likt mot för 10-15 år sedan- flykting politiken är sanslös- mentalvården sköts numera på gatan (med oskyldiga som offer!)- knark och elände florerar som aldrig förr- spiralen med vår "välfärd" snurrar ruskigt fort nedåt.....

//jj
 

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Ort
.
Hoj
.
En kollega på jobbet som varit här i ca 20 år tog för ett par år sedan hit sin sjuka mor som inte hade råd med hjärtoperation i Chile, hon bodde här ett par år och har nu flyttat hem igen med svensk pension.
Han tycker svenskarna är dumma i huvudet som tillåter detta, men hälsar att morsan trivs bra i sitt nya hus...

Tillåter och tillåter... kan det vara så att mannen och modern inte är helt ärliga vid kommunikation med pensionsmyndigheten om var hon egentligen bor?

"Boende utanför EU/EES-området har inte rätt till svensk garantipension,"

http://secure.pensionsmyndigheten.se/SituationBoUtomlandsUtanforEU.html
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Tillåter och tillåter... kan det vara så att mannen och modern inte är helt ärliga vid kommunikation med pensionsmyndigheten om var hon egentligen bor?

"Boende utanför EU/EES-området har inte rätt till svensk garantipension,"

http://secure.pensionsmyndigheten.se/SituationBoUtomlandsUtanforEU.html
Så är det nog alldeles säkert, utbetalningarna går väl till hans konto kan jag gissa och han själv säger att ingen frågar vart modern bor.
Det är väl ingen som bryr sig, det är "någon annan" som betalar, tyvärr är det den synen på skattebetalarnas pengar som gäller inom hela det politiska landskapet.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Så är det nog alldeles säkert, utbetalningarna går väl till hans konto kan jag gissa och han själv säger att ingen frågar vart modern bor.
Det är väl ingen som bryr sig, det är "någon annan" som betalar, tyvärr är det den synen på skattebetalarnas pengar som gäller inom hela det politiska landskapet.

Har tantan bara bott ett par år i Sverige så får hon dessutom bara en bråkdel av garantipensionen.

'För att du ska få full garantipension krävs att du har bott minst 40 år i Sverige från och med det år du fyllde 16 år till och med det år du fyller 64 år. Har du bott i Sverige kortare tid minskar garantipensionen med 1/40 för varje år som saknas. Har du till exempel bott 27 år i Sverige får du 27/40 av garantipensionen.'
http://secure.pensionsmyndigheten.se/GarantipensionGerGrundtrygghet.html
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det är väl ingen som bryr sig, det är "någon annan" som betalar, tyvärr är det den synen på skattebetalarnas pengar som gäller inom hela det politiska landskapet.
Utöver narkotikabrott så är väl skattebrott och bidragsbrott några av de få saker som brukar ge 'hårda' påföljder när det rör sig om utstuderade bedrägerier.. Varför inte anmäla det hela om du nu tror att hon lurar till sig hundratusentals kronor? Bedrägeri är ju ett brott.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Utöver narkotikabrott så är väl skattebrott och bidragsbrott några av de få saker som brukar ge 'hårda' påföljder när det rör sig om utstuderade bedrägerier.. Varför inte anmäla det hela om du nu tror att hon lurar till sig hundratusentals kronor? Bedrägeri är ju ett brott.

Jag har försökt anmäla bidragsfusk. Sånt vill de inte höra talas om.:ajjabajja
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag har försökt anmäla bidragsfusk. Sånt vill de inte höra talas om.:ajjabajja

Har fått motsatta uppfattningen. Ser tex försäkringskassan som sanslöst effektiva och inte missar de många då de fått napp om oegentligheter. Utan som oftast åker oxå fuskarna dit för bidragsfusk. Allt från fejkade handikapp till allsköns påhittighet för att tillgodose sig fördelar i bidragssystem på ett lagvidrigt tillvägagångssätt. Sedan är såklart allt en bemaningsfråga. Kan ju tänka mig att all personal inte kan jobba med just dessa frågor, några måste såklart hinna administrera kunder dagarna i ända.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Min uppfattning är att zigenarnas tiggerikultur är ett organiserat pyramidspel.

Så här verkar det gå till.
Väldigt hemskt med människor som blir så utsatta och i princip inte har en chans att komma ur det på egen hand. En 12åring kan ju inte bara säga nej till sina föräldrar. Myndigheterna verkar ju inte bry sig om problemet heller.
https://www.youtube.com/watch?v=M4tib__FgO8
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Har fått motsatta uppfattningen. Ser tex försäkringskassan som sanslöst effektiva och inte missar de många då de fått napp om oegentligheter. Utan som oftast åker oxå fuskarna dit för bidragsfusk. Allt från fejkade handikapp till allsköns påhittighet för att tillgodose sig fördelar i bidragssystem på ett lagvidrigt tillvägagångssätt. Sedan är såklart allt en bemaningsfråga. Kan ju tänka mig att all personal inte kan jobba med just dessa frågor, några måste såklart hinna administrera kunder dagarna i ända.

Bidragsfusk är ett tecken på att systemet inte fungerar, utöver storfiskarna så håller man nog nere utredningarna på en låg nivå.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
[video=youtube;aZjm0iL-izo]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=aZjm0iL-izo[/video]
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Har fått motsatta uppfattningen. Ser tex försäkringskassan som sanslöst effektiva och inte missar de många då de fått napp om oegentligheter. Utan som oftast åker oxå fuskarna dit för bidragsfusk. Allt från fejkade handikapp till allsköns påhittighet för att tillgodose sig fördelar i bidragssystem på ett lagvidrigt tillvägagångssätt. Sedan är såklart allt en bemaningsfråga. Kan ju tänka mig att all personal inte kan jobba med just dessa frågor, några måste såklart hinna administrera kunder dagarna i ända.

Just denna kvinnans handläggare kanske är F! anhängare. För dem finns ju inga gränser och alla har rätt till Sveriges tillgångar.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top