Tiggeriet i Sverige

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är svårt att diskutera en extremt komplicerad fråga, men grundorsaken till att rumänska romer kommer hit är Rumäniens hantering av sina minoriteter, inte eventuell lathets-DNA hos de mindre lyckligt lottade. Det var det jag avsåg med att ett besök lär vidga perspektiven. Parallellerna till egendomslösa i Sverige en gång i tiden är också mer än tydlig.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är svårt att diskutera en extremt komplicerad fråga, men grundorsaken till att rumänska romer kommer hit är Rumäniens hantering av sina minoriteter, inte eventuell lathets-DNA hos de mindre lyckligt lottade. Det var det jag avsåg med att ett besök lär vidga perspektiven. Parallellerna till egendomslösa i Sverige en gång i tiden är också mer än tydlig.

Jag förutsätter att du gjort detta klargörande studiebesök.

Var i dina resonemang ligger det någon form av lösning eller framåtsträvande?

Dina jämförelser är ju befängda, rentav kränkande och definitivt förminskande för de vilkas talan du utger dig för att föra.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
DNA? Är det rasbiologi på temat för dagen?

Det här spårar ur direkt.

Att inga fel går att finna i just romsk kultur är ju en intressant grundhållning. :gnissla
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Skiter i hela debatten.

Men iaf så är det en standard rom som brukar sitta på ett place som jag går förbi varje dag.

Jag ger aldrig stålar till han , men jag knallade in på en pub och köpte en drink med is , drack upp och snodde glaset me isen,sen fort till bolaget, sen en baguette ala lyx - sen gick jag förbi han igen.

Ställde glaset på backen och hällde upp en 7% pint cider on ice och baguetten i näven.

Dom vill ju ha stålar(deras jävla jobb,dom blir skitarga om man ger dom mat -Beviset för att dom vill ha cash) men den här gången kunde han inte bli sur över dådet som jag utförde:D
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag anser att man på EU nivå måste lösa problemet med romerna. Rumänien kommer inte kunna klara det själv och det är väl egentligen ett resande folk lite historiskt sätt, så är verkligen ansvaret Rumäniens?

De behöver jobb, mark och utbildning. Inte enligt svenskt standard men tillräckligt för att lyfta dem ur misär. Då är jag övertygad om att man även slipper tiggeriet.

Men då krävs det också att hela EU hjälper till.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag föreslår ett besök i Rumänien.

Att någon finner det bättre att sitta på en gata i decemberslaskets Stockholm och tigga än livet som erbjuds i hemlandet borde få upp ögonen på folk. Glöm inte att liknande syn även rådde för hundra år sedan i Sverige mot fattiga.
Jag har varit i Rumänien.
Det stärkte min uppfattning om var problemet ligger.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag anser att man på EU nivå måste lösa problemet med romerna. Rumänien kommer inte kunna klara det själv och det är väl egentligen ett resande folk lite historiskt sätt, så är verkligen ansvaret Rumäniens?

De behöver jobb, mark och utbildning. Inte enligt svenskt standard men tillräckligt för att lyfta dem ur misär. Då är jag övertygad om att man även slipper tiggeriet.

Men då krävs det också att hela EU hjälper till.

Varför måste de särbehandlas? Mark? Vems mark då?

Då föreslår jag hellre att de får en egen stat, som inte ingår i EU. De kan ta någon ö i Stockholms Skärgård, typ Gotland.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Well.....

Själv blir jag mest beklämd över detta utstuderade, organiserade tiggeriet som bara ser ut att eskalera. Jag betvivlar inte för en sekund att dessa människor har det svårt och säkerligen haft ett helvete i Rumänien innan dem skeppades hit.

Men jag föreställer mig att för varje krona som skänks till dessa människor tillfaller det mesta huvudmännen bakom dessa tiggare. För varje morgon ser jag deras "utsättning" där var och en får instruktioner var denne ska sitta. Dom blir utskjutsade till en utgångpunkt och det är inga skitbilar dom åker i. Dom får liknande filtar, muggar, instruktioner för hur man ska se så eländig ut som möjlig, tomma medicinförpackningar etc och så placerar dom ut sig strategiskt på gator och torg för att täcka in så stort område som möjligt. I fickan har dom en tjänstetelefon så att chefen då och då kan kontrollera hur affärerna går.

Det här har jag funderat kring och det givna svaret är att dem som tigger naturligtvis blir instruerade/beordrade till detta. Dom har förmodligen inget alternativ, det här är deras "jobb" precis som alla tailändska bärplockare dom brukar lura hit. Det är nog inget vidare jobb men troligen bättre än vad dom har hemmavid.

Tiggeri-affärerna verkar dock ha avklingat för ju har dom börjat med ett nytt grepp, dom gör utfall mot passerande. Blev själv attackerad av en sån där i veckan och det var ingen angenäm upplevelse eftersom den var helt oväntad.

Om inte Sverige passar sig nu kan situationen bli riktigt otäck här om hela nordens tiggeriföretag ska dela på den svenska marknaden.

Däremot stötte jag på en medelålders person sittandes utanför centralstationen och det var något med hans utseende och den livshistoria han skrivit ner på en kartongskiva. Den var uppriktig och man kunde se på honom att livet verkligen hade bajsat på honom. Det berörde mig djupt och jag gick in och köpte en stor kopp kaffe och den största bagette caféet hade att erbjuda och överlämnade sedan detta till honom. Han berättade då kort om hur mycket min gärning förgyllde hans i övrigt ganska ruttna tillvaro, blev nästan tårögd...
 

jrutgers

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
West Coast
Hoj
2004, Triumph Speedmaster
Det går att läsa i tidningarna om att Svensk polis säger "ofta ligger ligor bakom" och motparten säger precis tvärtom "det är bara en myt att kriminella ligor ligger bakom" så vad fan skall man tro?

De tiggare som sitter utanför den lokala butiken hos mig blir:

Uttransporterade till deras tiggarplats medelst tysk lyxvagn.
(Beklämmande att denna uppenbart mycket mer förmögna vän inte kan hjälpa sin kamrat, utan bjuder enbart på skjuts så att kamraten får "tigga" till sig pengar för att senare bli upphämtad av lyxbilsägaren på kvällen)

Mobiltelefon!?…?…..!?
OM en ekonomisk situation skulle uppstå så att man får lämna arbete, hus, och inte har någon annan utväg än till att tigga till sig pengar (i modern tid i Sverige måste väl ändå tiggeri vara långt bortom det absolut sista utvägen?) har jag svårt att förstå möjligheten att kunna finansiera en mobiltelefon. Visst, man kan kanske köpa en modell Ä telefon med ett kontantkort, men om det är som uppgetts det enda sättet att hålla kontakten med barnen hemma i Rumänien, så blir kostnaderna snart ganska höga vid utlandssamtal.


Hos oss brukar det vara två personer som turas om, en man och en kvinna.
Kvinnan är alltid hel och ren, och duktigt överviktig.. Hur blir man tjock om man inte har pengar till mat?

Mannen ser mycket vältränad ut, som om han tränar regelbundet på gym, och gymkort är som bekant billiga..


Jag blev för några år sedan överrumplad av "vägpirater" som behövde pengar till bensin för att komma hem med sin baltregade Opel Omega.
Skulle precis köra ifrån en offentlig toalett när jag blir blockerad av deras bil och vips så är det 5-6 personer runt min bil, och dom försöker sälja på mig en skitfina i mässing som dom hävdade var guld.
När jag hävdade att jag inte hade några kontanter och inte skulle ha ngn ring blev stämningen riktigt otrevlig, och tur n oturen så hittade jag en50-lapp som dom fick och släppte ut mig till sist..

Personligen tror jag att dessa tiggerier är en förlängning/förädling på vägpirater och andra slynglar som låtsats få stopp på bilen på motorvägen i hopp om att någon blåögd svensk skall stanna som dom kan lura på pengar..

Tragiskt nog så tar dessa människorna utrymmet från människor som faktiskt tigger för att dom nått sin sista utpost, tex de svenska hemlösa som ingen jävel bryr sig om, men så fort det blir internationellt tryck och människor i nöd i andra länder, ja då är det plötsligt förfärligt..

Som nämns tidigare i tråden så är Sverige också världsbäst på att byta namn på allting också, för att det skall klinga bättre och för vår acceptans?
Romer hette något annat för ett tag sedan, men det får man inte säga längre.
Illegala invandrare bytte namn till "papperslösa" och så var det problemet löst.

För helvete Svensson! Öppna ögonen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns garanterat organisation, prostution och människohandel bakom också, men det gör väl inte situationen för dem ett dugg bättre? Grundproblemet är ju att Rumänien i detta fall inte tar sitt ansvar att se till att de får ett drägligt liv, inkl utbildning, bostäder och sjukvård, på hemmaplan.

Att de söker sig till de ställen där de tror att inkomsten blir störst är förstås naturligt. Det skulle du och jag göra också i motsvarande situation. Men lyckligtvis är vi inte i den situationen i Sverige idag. Däremot var vi det för 150 år sedan, då lämnade ungefär en fjärdedel av Sveriges befolkning landet av ungefär samma anledning.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Men dom här människorna som sitter på våra gator och torg blir ju lika utnyttjade nu som dom blev hemma i Rumänien. Det enda som förändrats är geografin.
Precis på samma sätt som bärplockarna utnyttjades som gratis arbetskraft. Det är inte tiggarna som får inkomsterna, det är personerna bakom dom, dom som glider runt i sina fina bilar.
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Däremot var vi det för 150 år sedan, då lämnade ungefär en fjärdedel av Sveriges befolkning landet av ungefär samma anledning.

Skillnaden då var att många svenskar åkte till ett nytt land med gott om mark och stora möjligheter till ett bättre liv, om man var villig att arbeta hårt!
Man tog en hacka och spade och började bearbeta prärien och bygga sig ett hus och ett nytt liv.
Många dog också för att det just var ett väldigt hårt liv, man fick inga bidrag utan det var antingen jobba eller dö.

Ganska milsvid skillnad från dagens läge där folk kommer från andra sidan jordklotet med just Sverige som specifikt mål för att åtnjuta sociala förmåner och bidrag.
Att italienska tjänstemän struntar i att registrera invandrare när de uppger att de vill vidare till Sverige för att slippa få tillbaka dessa (asylsökande måste söka asyl i första land de anländer till) säger väl det mesta.


En kollega på jobbet som varit här i ca 20 år tog för ett par år sedan hit sin sjuka mor som inte hade råd med hjärtoperation i Chile, hon bodde här ett par år och har nu flyttat hem igen med svensk pension.
Han tycker svenskarna är dumma i huvudet som tillåter detta, men hälsar att morsan trivs bra i sitt nya hus...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det känns inte som man är i Sverige längre när man promenerar genom en svensk stad med alla tiggare på väl strategiskt utvalda ställen. Själv ignorerar jag dem totalt.

För ca en vecka sedan gick en tjej runt med en lista på stan där man ombads skriva sitt namn och skänka en slant (förutbestämda valörer). Pengarna skulle gå till personer med funktionshinder. Man kunde läsa att det var en bluffinsamling i lokaltidningen någon dag senare. Här utnyttjar man ens empati för sjuka och handikappade. Resultatet blir bara att man blir allt mer cynisk.

När man sedan läser om folk som förfäras över hur samhället försöker göra sig av med dessa personer med gratis hemresor du undrar man hur de är funtade.

I England läste jag om hur man också ordnat gratis hemresor. Ett par månader senare var samma personer tillbaka.

Det var nog inte det här man hade i åtanke med öppna gränser inom eu. Ska det vara så här tycker jag det är ett litet pris att ha passet på sig. Det får man ju ändå ha när man reser för att styrka sin identitet på bl.a. flyget.
 

jrutgers

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
West Coast
Hoj
2004, Triumph Speedmaster
Grundproblemet är ju att Rumänien i detta fall inte tar sitt ansvar att se till att de får ett drägligt liv, inkl utbildning, bostäder och sjukvård, på hemmaplan.


Exakt, och när dom inte gör det så skall alltid Svea rike visa vägen för alla andra länder genom sanktioner som syns utåt.

Men var är debatten om "våra egna" hemlösa då? Som sover i fundamenten i Bl.a. Götatunneln?


Hur mycket bättre är vi på att hantera situationen kontra Rumänien? Är vår position mer human?


Vore det då inte bättre att den ofattbara penningmaskinen EU hanterade denna frågan? Eller varför är vi med i denna organisation om man inte kan agera mot länder som bryter mot mänskliga rättigheter?

Jag betvivlar starkt att 290kr i tiggarpengar ger dessa individer en bättre vardag, utan varje peng i koppen är en björntjänst för den enskilde individen, och fortsatt försörjning till ligorna som bedriver prostitution, trafficking osv…Det är väl ändå inte rimligt?

Och ja, om vi skulle hamna i samma situation, att systemet skulle svika oss fullständigt och vi tvingas flytta, finns det verkligen inget vi kan göra innan vi förmår oss att sätta oss och tigga!? Tex skyffla grus, städa ytorna utanför affären, klippa gräs, dela ut reklam, städa?! Finns det ingen nytta vi kan göra?

I Portugal sysselsätter sig de hemlösa och ekonomiskt ansatta med att assistera med att finna parkeringsplatser utanför storköp mfl. Ibland får dom en slant för besväret, ibland inte… men dom försöker ändå vara till nytta, och tjäna en peng på samma gång?

Här sitter man å gör inte ett piss på hela dagen och drar in pengar genom blåögda Svenssons som tror att dom gjort en välgärning, men i själva verket är medfinansiär till vad vet jag, prostitution i Baltikum? Som dom till sena rapport svär över och indrar hur det kan få förekomma…

Nä, finns inte klokt!!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Promenerade gågatan fram i svensk småstad där min dotter bor.

Jag - "Era tiggare är bestämt snyggare ekiperade än våra."

Hon - "Hm, det där är nog inte jobbekläderna."

Sin Fars dotter, no doubt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
För ca en vecka sedan gick en tjej runt med en lista på stan där man ombads skriva sitt namn och skänka en slant (förutbestämda valörer). Pengarna skulle gå till personer med funktionshinder. Man kunde läsa att det var en bluffinsamling i lokaltidningen någon dag senare. Här utnyttjar man ens empati för sjuka och handikappade. Resultatet blir bara att man blir allt mer cynisk.

https://www.youtube.com/watch?v=xWcS6pK9pHs
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Varför måste de särbehandlas? Mark? Vems mark då?

Då föreslår jag hellre att de får en egen stat, som inte ingår i EU. De kan ta någon ö i Stockholms Skärgård, typ Gotland.

Mark från den som är bered att sälja mark?
Att de behöver särbehandlas tycker jag tiggeriet är ett tecken på. Ska vi ha ett EU med fri rörlighet tycker jag vi bör fokusera våra krafter på hemmaplan först. Jag tror även det är i vårt närområde vi har störst chans att göra nytta.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top