Tiggeriet i Sverige

Jag har alltid ignore på allt under midjehöjd när jag är ute o gör staden = tiggare, ungjävlar med föräldrarjävlar m.m. passeras obemärkt.

Varför under midjehöjd? Det kan jag kliva över...

Morötter kan väl se olika ut?

Till att börja med kan vi kanske inse att de blivit illa behandlade. Vi skall ju i alla fall inte stänga dörrarna för dom.

Vi kan lära oss lite om deras kultur och seder, ett slags respekt och synliggörande.

Vi kan underlätta för de romska föreningar som finns att föra fram positiva förebilder. Det finns romer som är akademiker, och inte alla förnekar sitt ursprung.

Idrottsrörelsen kan kanske vara en positiv grej.

Att ge extra bidrag tror jag inte heller på, men vem har talat om det?

Jo det är helt sant att de blivit illa behandlade, men de har å andra sidan i många år betett sig, ur ett svenskt perspektiv, illa. Ärligt talat tror jag inte att synliggöra många av deras seder skulle hjälpa deras sak. Ett exempel är att kvinnor ses som orena och en kvinnas kjol får aldrig vidröras av en annan man än hennes för då ses han också som oren och kan bli utstött av sin grupp. En kvinna får heller aldrig gå framför en man pga hennes orenhet utan måste gå bakom. Man ska heller inte gå på toa i samma lägenhet eller hus som man har släkt eller vänner på besök utan då går man över till grannen isåfall. Något som förmodligen kan uppfattas som rätt störande om man är denna grannen och inte är rom.
De får heller inte skilja sig och helst inte gifta sig med en Gajo (icke-rom).

Självklart är det säkert många som inte håller så hårt på dessa traditioner längre men det är likväl så deras kultur ser ut och som sagt tror jag inte det hade hjälpt deras sak om alla svenskar blev medvetna om det aningen gammelmodiga synsätt de har på framförallt kvinnor.

Och angående idrottsföreningar förstår jag inte riktigt hur du menar. Ska svenska staten starta enbart romska fotbollslag eller? Har de blivit nekade samma idrottsbidrag som alla andra föreningar får? Har framstående romska idrottare eller akademiker blivit stoppade från att föra sin talan inför Romska Föreningen och deras medlemmar i försök att få barn och föräldrar att inse att det är en bra väg att gå?

Jag gillar som vanligt att få lite konkreta exempel på vad andra människor tycker man borde göra :tummenupp
Det är liksom bara sån jag är.

Det är ju fan bara de sista två åren de fått utrymme. Ja, det har påbörjats. Jag tror jag kan ge dig datumet när det rullade igång.

Gärna, det vore intressant.
Det kommer att ta 20 år till? OK?

Tror jag tyvärr inte, hoppas jag har fel.

Men visst, jag kan tycka Rumänien har ett ansvar för situationen och att vi skall skicka räkningen dit. Men då måste vi städa framför egen dörr.

Är inte så säker på att det är Rumäniens fel, jag ser inte att Sverige skall ta notan för de svenskar som åker utomlands och beter sig illa, skall vi ta notan för Magalufs polisstyrka? :va

Gärna, det vore intressant.

Tror jag tyvärr inte, hoppas jag har fel.

Är inte så säker på att det är Rumäniens fel, jag ser inte att Sverige skall ta notan för de svenskar som åker utomlands och beter sig illa, skall vi ta notan för Magalufs polisstyrka? :va

Som eu-medborgare har du tydligen rätt att (kräva) få tak över huvud om du befinner dig utomlands enligt en eu-lag, jag betvivlar att du och jag skulle kunna åka ner till rumänien och kräva men framförallt få tak över huvud av de rumänska myndigheterna, dom skulle förmodligen sparka ut dig ur landet utan att passera gå. I sverige är vi dock duktiga på att ta hand om andra människor som kommer hit och ger de rumänska medborgarna tak över huvudet precis som eu föreskriver men vad jag erfar så ska tydligen varbergs kommun om dom tvingas ställa upp med bostäder främst till rumänska tiggare skicka räkningen till rumänien för bostaden och uppehället i form av socialbidrag men jag tror nog rumänerna gladeligen betalar då dom slipper att ha med dem att göra! Att eu inte trycker på rumänien hårdare i frågan är beklämmande, rumänien var ju så himla duktiga på att "ta hand" de oönskade när det var dags att ta klivet in i eu men vad hände efter inträdet!

Som eu-medborgare har du tydligen rätt att (kräva) få tak över huvud om du befinner dig utomlands enligt en eu-lag, jag betvivlar att du och jag skulle kunna åka ner till rumänien och kräva men framförallt få tak över huvud av de rumänska myndigheterna, dom skulle förmodligen sparka ut dig ur landet utan att passera gå. I sverige är vi dock duktiga på att ta hand om andra människor som kommer hit och ger de rumänska medborgarna tak över huvudet precis som eu föreskriver men vad jag erfar så ska tydligen varbergs kommun om dom tvingas ställa upp med bostäder främst till rumänska tiggare skicka räkningen till rumänien för bostaden och uppehället i form av socialbidrag men jag tror nog rumänerna gladeligen betalar då dom slipper att ha med dem att göra! Att eu inte trycker på rumänien hårdare i frågan är beklämmande, rumänien var ju så himla duktiga på att "ta hand" de oönskade när det var dags att ta klivet in i eu men vad hände efter inträdet!

Om Rumänien följer regelverket så skall de naturligtvis inte betala ett öre, vi får skylla oss själva, sluta skyll på Rumänien liksom. :fakta

Låter osannolikt, det lär ju bli billigare att hysa dom i Rumänien än i Varberg.

Sverige, EUs lyckliga hora. Glad och utnyttjad. :gnissla
Håll dem med snus, så går de med på allt..

Last edited:
Allt det här snacket om vem som skall fakturera vem är så otroligt fånigt. Jag kan fakturera USA en triljon dollar för någon påstådd oförrätt. So what?

Rumänien hade tydligen två poliser här häromveckan för att studera tiggeriet och för att träffa svenska kollegor.
Ryktet att vi hade rumänskt besök spred sig viss bland tiggarna, så många valde att stanna hemma. Kanske kunde vara en modell?

Jag har f.ö fått två nya tiggare längs min väg till arbetet, men snubben med de krumma benen har dragit.
Tack, för han stod mitt i T-banegången och stoppade upp morgontrafikanterna med sina kryckor.....

Rumäniens president uttalade sig i SvD idag:
Han påstår att det inte finns någon klausul i deras EU-avtal om att undanta romer från rättigheterna som följer med ett EU-inträde.

Så jävla rätt åt oss, först vill vi ha EU och nu vill vi nästan ha EU, bara det att ingen på hela jorden vet varför den vill ha EU. :lol

En sak är säker, det här sätter definitivt punkt för turkarnas inträde, vilket grekerna redan kirrat förvisso.

Rumäniens president uttalade sig i SvD idag:
Han påstår att det inte finns någon klausul i deras EU-avtal om att undanta romer från rättigheterna som följer med ett EU-inträde.

Så jävla rätt åt oss, först vill vi ha EU och nu vill vi nästan ha EU, bara det att ingen på hela jorden vet varför den vill ha EU. :lol

En sak är säker, det här sätter definitivt punkt för turkarnas inträde, vilket grekerna redan kirrat förvisso.

Rumänien vill nog ha eu....

Hur ställer ni er till att folk sparkat iväg muggen med pengar i och spottat på tiggare? Vid tillfälle kom ett äldre par fram och mannen beklagade att Hitler inte blev klar med zigenare packet. Flera tiggare har också blivit utsatta för våld som sparkar och slag.

Hur ställer ni er till att folk sparkat iväg muggen med pengar i och spottat på tiggare? Vid tillfälle kom ett äldre par fram och mannen beklagade att Hitler inte blev klar med zigenare packet. Flera tiggare har också blivit utsatta för våld som sparkar och slag.

Källa?

Låter fördjävligt.

Hur förhåller du dig till folk som spontant misshandlar passerande?

Vissa här tycker säkert att denna vakt bara gör sitt jobb och att denna film kommer att användas i vaktutbildningen som en positiv insats att ta efter. Men frågan är om det finns någon mer än mig här inne som tycker att vakten kunde göra sin insats på ett annat sätt, och ändå nå sitt mål? Målet är väl uppenbart för alla, om att få damen att avlägsna sig från platsen.

http://www.metro.se/stockholm/har-s...tiggarens-tillhorigheter/EVHmll!lrTNeSnjVRJ2/

Vissa här tycker säkert att denna vakt bara gör sitt jobb och att denna film kommer att användas i vaktutbildningen som en positiv insats att ta efter. Men frågan är om det finns någon mer än mig här inne som tycker att vakten kunde göra sin insats på ett annat sätt, och ändå nå sitt mål? Målet är väl uppenbart för alla, om att få damen att avlägsna sig från platsen.

http://www.metro.se/stockholm/har-s...tiggarens-tillhorigheter/EVHmll!lrTNeSnjVRJ2/

Han säger det är fjärde gången?

Kanske tröttnar lite granna?

Jag såg inte att han spottade i hennes mugg, men jag tycker att ordningsvakter beter sig som svin, att samhället vore bättre utan dem och att de är samma förortssvin som veckan innan betedde sig likadant men utan uniform.

Att hon som sitter där skall bort är självklart, men de skall inte behandla henne ovärdigt.

Däremot är de en fullgod anledning att så sällan som möjligt åka t-bana, det skall de ha en kram för.

Ja jävlar, en vakt som beter sig som ett rövhål, stoppa pressarna.....

Måste vara en jobbig teknikålder vi befinner oss i för vakter och poliser.:rofl

Han gör ju solklart fel, inget snack om saken. Arbetsgivaren bör avskeda honom då de tar skada av att ha sådana i sin organisation.
Oavsett om det är en alkis, tiggare eller pundare så ska de behandlas som sig bör, inte så där med andra ord.

Blir så jävla less, nu finns det till och med en organisation för tiggarnas rättigheter. Only in Sweden!

Vill man ha rättigheter får man se till att jobba betala skatt för att lagar och regler ska funka och någon ska upprätthålla dessa.

Varför ens lägga ner energi för deras rätt att tigga, varför inte lägga den energin på att få dem att slippa tigga och komma in i samhällsstrukturen?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman