Skrotnisse
What would Shervin do?
Eftersom de även är hatade av icke-romer i Rumänien. En "etnisk" rumän skulle förmodligen inte lämna sin bil på service/reparation hos en verkstad som drivs av en rom.I deras hemländer är inte utbildning lika lätt att skaffa sej som i den rikare delen av världen. Man kan anta att all utbildning över grundskola kostar pengar och dessutom att grundskolan håller en lägre nivå. Är systemet dessutom korrupt måste föräldrarna ofta betala dyrt även för grundskola till barnen, trots att den skall vara gratis. Språkkunskaper kräver också skolgång så det är en del av samma problem.
Kontaktnät i "rätt" branscher kan vara svårt nog att skaffa sej oavsett var man är i livet.
Jag tror helt enkelt inte att deras situation är 100% självförvållad, även om såklart "självseparatismen" spelar en stor roll.Det är skillnad på romer och romer. Jag tror inte de flesta romer skulle ha några problem att jobba för en icke-rom. Har du en vedertagen källa på att det inte stämmer får du gärna länka.
De har tillgång till gratis utbildning, men går inte dit eftersom det inte ingår i deras kultur.
Bland annat finansierar Sverige ett par skolor, där de måste locka med fotboll och dans för att ungarna skall komma dit, trots att föräldrarna fördömer det.
Utan romsk kultur, ingen rom.
Jag har vänner av romskt ursprung som inte har någon kontakt alls med den romska delen av släkten eftersom de inte följer kulturens normer.