Nu sätter du igång med den vanliga retoriken. Dvs buntar ihop mig med en hypotetisk grupp som inte skulle bry sig om äldrevård mm. Inser du vad du håller på med? Det här är retorik från 30-talets Tyskland.
Ang att säga att "vi har tur som bor" här. Så var det ju just det som du som nyss påstod detta. "Slump" använde du för några inlägg sedan.
Jag tror det är viktigt att inse varför vi i väst bor på öar av rikedom i ett hav av fattigdom.
Det är inget slump. Många västländer har profiterat på den fattiga delen av världen för att uppnå sin rikedom.
Att Sverige fylls av tiggare är tex resultatet av företagens önskan att ha fri rörlighet för lågavlönad arbetskraft inom EU. Så på ett sätt är det lite roligt att det nu höjs upprörda röster på Östermalm att det sitter tiggare utanför Konsum och ICA på Karlavägen...
Men naturligtvis inser även jag att utvecklingen med all dessa tiggare är problematisk. Sverige har ökat trycket på att Rumänska regeringen ska lyfta de öronmärkta EU-pengar som är avsedda för romerna i Rumänien. Svenska företag och myndigheter tjänar dock mycket pengar på varor och tjänster från Rumänien. Så jag är inte förvånad över att tiggerifrågan tycks vara en het potatis.
Gällande invandringen är jag som jag tidigare skrev, helt enig i att integrationen måste förbättras om vi ska upprätthålla den nuvarande nivån. Kan inte detta åstadkommas är jag tyvärr böjd att hålla med om att vi då måste minska på invandringen under det att vi minskar den ökande segregeringen och de ökande inkomstklyftorna.
Ang äldrevård, den budget som SD inte stödde, var fö den budget som innehöll störst påslag för bla äldrevård.
Mitt exempel gällande VAB syftade till att redogöra för det nödvändiga i fördelningspolitiken.
http://www.dn.se/sthlm/halva-statsskatten-fran-stockholm/
Om jag som stockholmare hade velat ha mer pengar till ditt exempel med Södra länken, ja då skulle jag ju isf vara emot fördelningspolitiken. Men det är jag naturligtvis inte.
För mig är det en av politikens viktigaste uppgifter. Att fördela rikedomarna, att försöka minska inkomstklyftorna. Både nationellt, och internationellt.
Tyvärr är dock utvecklingen negativ tycker jag, både i Sverige och globalt.