Tiggeriet i Sverige

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Inför förbud för tiggeri.
Då kan det organiserade packet avhysas och riktiga utsatta kan åter igen få ta del av goda människors lagtrots.
Är övertygad på att även människor i lagens kläder kommer se mellan fingrarna gällande gåvor till dessa.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tar man åt sig så tar man åt sig.
Skillnad på att inte kunna resa på semester och att överhuvudtaget kunna äta eller ha tak över huvudet.
Jag skrev inte diamantsked. ;)

I Barcelona tex misstänker jag att det är förbjudet att tigga eftersom de där istället rånar och lurar turisterna. Jag blev själv rånad av just en rumän när jag var där och anledningen till att jag vet att hon var just rumänsk är för att jag satte dit henne och hon blev häktad.

Det kan nog bero på att fransmännen hellre tar ett jobb mitt i Paris än att gå utan jobb i en liten mindre stad.

Man tar det jobb man får i vilken ort den än må vara istället för att vara arbetslös. Jag gjorde det, jag var arbetslös och fick jobb i Stockholm. Jag kan tillägga att jag inte hade boende när jag fick jobbet häruppe.

Så om man fått mat på bordet när man växte upp är man född med silversked i munnen? Jag känner mig tvingad att påpeka att de flesta jag har hört använda det uttrycket menar inte vad du menar.

Och angående Barcelona så KAN det vara så att de rånar och stjäl därför att de inte lyckas tigga några pengar längre? Borde vi inte försöka hindra att samma sak händer i Sverige innan de blir för många för att hantera? Vore det inte bättre att lägga pengar och energi på att få Rumänien att ta hand om sitt eget folk?

Silversked i mun må vara en definitionsfråga men sist vi hade ämnet uppe och gjorde en liten poll visade det sig att 96% av sporthojarna hade sitt eget rum under uppväxten.

Minns jag rätt så är samma siffra siffra för förortsområdena ca 66% och då har t.o.m folket i förorten det betydligt bättre än valfria rumänska tiggare..

När löner diskuteras framgår ju att ca 60-70% av sporthojarna tjänar betydligt mer än riksgenomsnittet...

Så sammanfattningsvis kan man väl konstatera att vi knappast är särskillt representativa för resten av samhället utan tillhör en rätt lyckligt lottad skara där YTTERST få har erfarenhet av något som kan liknas vid armmod. Ja, någon enstaka är uppväxt med en ensamstående mamma. Desto fler är "minsan sina egna lyckas smeder som lyckats tjäna pengar utan en massa akademiskt mumbo jumbo" men framförallt är den överväldigande majoriteten typisk medelklass eller övre medelklass med minst en akademiskt skolad förälder..

Så vi på sporthoj skiljer ut oss, rätt mycket, just för att så oerhört få kommer frn botten. Få¨av oss har ens sett botten. Vi läser om den och förfasar oss däremot över alla andra som befinner sig där. Vilka djävla stolpskott de är som inte tar sig därifrån, de har ju samma möjlighet till utbildning och framgång som oss. Dumma djävla WT är de minsan.

Den undersökningen var jag nog inte med i för jag hade inte eget rum, iaf inte hela min uppväxt. Och jag tjänar definitivt inte mer än genomsnittet. Och förvisso blev mina föräldrar högskoleutbildade när jag var typ i tonåren men att det skulle gjort någon större skillnad på mitt liv är inte så troligt. De var nämligen inte dumma i huvudet innan heller.

Folk får gärna vara obildade, bo i förorten och röka under köksfläkten om de vill.
Men använder man inte de medel som svenska samhället ger, exempelvis GRATIS högskolestudier med bidrag i 6 år, för att ta sig ur ett liv på botten så tycker jag faktiskt att man har förlorat rätten att gnälla på att man har det dåligt.
Då syftar jag dock endast till vuxna människor i denna situationen. Deras barn tycker jag oerhört synd om men även dem vid 25 års ålder BORDE utvecklat så pass mycket eget medvetande att förstå att de KAN utbilda sig om de vill.
Men är man van vid botten är det nog bekvämt där. Det är lättare att lipa ut i aftonbladet än att ta sig i kragen och anstränga sig för att förbättra sin situation.

Och visst, jag inser också att det finns många människor med mycket sämre förutsättningar än mig. Men menar du på allvar att det finns människor som inte kan göra NÅGOT själva för att förbättra sin situation?
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Så om man fått mat på bordet när man växte upp är man född med silversked i munnen? Jag känner mig tvingad att påpeka att de flesta jag har hört använda det uttrycket menar inte vad du menar.

Och angående Barcelona så KAN det vara så att de rånar och stjäl därför att de inte lyckas tigga några pengar längre? Borde vi inte försöka hindra att samma sak händer i Sverige innan de blir för många för att hantera? Vore det inte bättre att lägga pengar och energi på att få Rumänien att ta hand om sitt eget folk?



Den undersökningen var jag nog inte med i för jag hade inte eget rum, iaf inte hela min uppväxt. Och jag tjänar definitivt inte mer än genomsnittet. Och förvisso blev mina föräldrar högskoleutbildade när jag var typ i tonåren men att det skulle gjort någon större skillnad på mitt liv är inte så troligt. De var nämligen inte dumma i huvudet innan heller.

Folk får gärna vara obildade, bo i förorten och röka under köksfläkten om de vill.
Men använder man inte de medel som svenska samhället ger, exempelvis GRATIS högskolestudier med bidrag i 6 år, för att ta sig ur ett liv på botten så tycker jag faktiskt att man har förlorat rätten att gnälla på att man har det dåligt.
Då syftar jag dock endast till vuxna människor i denna situationen. Deras barn tycker jag oerhört synd om men även dem vid 25 års ålder BORDE utvecklat så pass mycket eget medvetande att förstå att de KAN utbilda sig om de vill.
Men är man van vid botten är det nog bekvämt där. Det är lättare att lipa ut i aftonbladet än att ta sig i kragen och anstränga sig för att förbättra sin situation.

Och visst, jag inser också att det finns många människor med mycket sämre förutsättningar än mig. Men menar du på allvar att det finns människor som inte kan göra NÅGOT själva för att förbättra sin situation?

Om du tänker efter är det nog ganska silversked att alltid kunna äta sig mätt, alltid ha tak över huvudet och få gratis utbildning.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Om du tänker efter är det nog ganska silversked att alltid kunna äta sig mätt, alltid ha tak över huvudet och få gratis utbildning.

Det heter inte träslev i mun utan silversked så nej..det betyder..som de flesta nog tycker, att man är född i rik familj där man får allt serverat o utan att behöva jobba för det.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag använder uttrycket som jag vill. Det som är rätt för mig är rätt för mig. :D

Möjligt att det är din definition men eftersom den är fel så tycker jag du antingen ändrar din, eller slutar använda uttrycket bland folk. Det blir så mycket enklare då.
Framförallt när man i en diskussion försöker få folk att instämma med ens egna åsikt så underlättar det att inte hitta på egna definitioner av vedertagna uttryck.

Men tillbaka till diskussionen.

Du tycker alltså att ingen i Sverige som är uppväxta med mat på bordet och tak över huvudet får ha något att invända mot att Rumänska medborgare sitter och tigger på gatorna? Hur många tiggare tycker du vore okej? Eller får det bli hur många som helst?
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Möjligt att det är din definition men eftersom den är fel så tycker jag du antingen ändrar din, eller slutar använda uttrycket bland folk. Det blir så mycket enklare då.
Framförallt när man i en diskussion försöker få folk att instämma med ens egna åsikt så underlättar det att inte hitta på egna definitioner av vedertagna uttryck.

Men tillbaka till diskussionen.

Du tycker alltså att ingen i Sverige som är uppväxta med mat på bordet och tak över huvudet får ha något att invända mot att Rumänska medborgare sitter och tigger på gatorna? Hur många tiggare tycker du vore okej? Eller får det bli hur många som helst?

Jag kommer inte sluta med nånting bara för att du tycker det. Likväl som du troligen inte kommer att sluta vara bitter. :)

Jag försöker inte få folk att tycka som mig då jag tycker att alla har rätt till sin åsikt, men man behöver inte grina så förbaskat över den.

Folk får invända hur mycket de vill men man behöver inte behandla dem illa för det. Man kan ju inte direkt sätta en gräns på hur många tiggare det får finnas, det är inte älgjakt vi pratar om.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag kommer inte sluta med nånting bara för att du tycker det. Likväl som du troligen inte kommer att sluta vara bitter. :)

Jag försöker inte få folk att tycka som mig då jag tycker att alla har rätt till sin åsikt, men man behöver inte grina så förbaskat över den.

Folk får invända hur mycket de vill men man behöver inte behandla dem illa för det. Man kan ju inte direkt sätta en gräns på hur många tiggare det får finnas, det är inte älgjakt vi pratar om.

Jag ger mig. Använd uttrycket hur du vill. Det har bara använts på samma sätt i över 300 år så en vacker dag kanske din definition stämmer.

För övrigt använde du det rätt första gången så jag förstår inte varför du ändrade dig mitt i alltihop.

Tillbaka, återigen, till rätt topic.
Varför jag ville att du skulle sätta en gräns var för att få igång ditt långsiktiga tänkande.
Jag har inte heller ett problem när det sitter 1 tiggare på stationen och 1 utanför systemet.

Men när det sitter 5 utanför stationen, 10 utanför systemet, 3 utanför ICA och 7 på bussterminalen, ja då är det en aning sent att börja inse att det har blivit ett problem. Det var förmodligen ingen big deal i Barcelona heller från början. Hur det är nu fick du ju tydligen själv uppleva.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ett annat kärt återseende; asfaltsläggarna är tillbaka.

Så jävla kul, nedan i en borgerlig kommun igår, där borgerliga förståsigpåare kan ta borgerliga miljöbilen till återvinningen med lite tomma BiB-kartonger och boka ny uppfart samtidigt.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1395552467515.jpg
    uploadfromtaptalk1395552467515.jpg
    239.2 KB · Visningar: 179

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Den undersökningen var jag nog inte med i för jag hade inte eget rum, iaf inte hela min uppväxt. Och jag tjänar definitivt inte mer än genomsnittet. Och förvisso blev mina föräldrar högskoleutbildade när jag var typ i tonåren men att det skulle gjort någon större skillnad på mitt liv är inte så troligt. De var nämligen inte dumma i huvudet innan heller.

Folk får gärna vara obildade, bo i förorten och röka under köksfläkten om de vill.
Men använder man inte de medel som svenska samhället ger, exempelvis GRATIS högskolestudier med bidrag i 6 år, för att ta sig ur ett liv på botten så tycker jag faktiskt att man har förlorat rätten att gnälla på att man har det dåligt.
Då syftar jag dock endast till vuxna människor i denna situationen. Deras barn tycker jag oerhört synd om men även dem vid 25 års ålder BORDE utvecklat så pass mycket eget medvetande att förstå att de KAN utbilda sig om de vill.
Men är man van vid botten är det nog bekvämt där. Det är lättare att lipa ut i aftonbladet än att ta sig i kragen och anstränga sig för att förbättra sin situation.

Och visst, jag inser också att det finns många människor med mycket sämre förutsättningar än mig. Men menar du på allvar att det finns människor som inte kan göra NÅGOT själva för att förbättra sin situation?


Du kanske inte tillhör de 96 eller 60-70% som det talas om. Ingen har sagt att det gäller 100%.

Det finns en hel del ungar där ute som har en hemsituation som hindrar dem från att ta sig igenom skolan på ett vettigt sätt. De kanske ser det som helt hopplöst när de är 25. De ska då läsa in både grundskola och gymnasieutbildning för att ens kunna påbörja en vettig utbildning. Inget av det är gratis när det ska göras i efterhand.

De flesta av dessa lipar förmodligen inte i Aftonblaskan utan harvar på med sitt liv.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jaså? Jag måste arbeta för mitt uppehälle och gratis välfärd har vi inte, den går på skatten.

Jag sa inte gratis uppehälle...jag sa gratis utbildning. Men hur många härinne kan sitta och säga att de växt upp med föräldrar där de fått bo på gatan och inte fått mat varje dag?
Jag kan det då inte. Jag har haft en riktigt jobbig barndom men mat och tak över huvudet har jag alltid haft.

Min diskussion här är slut, jag diskuterar inte med folk som försöker vända på allt man säger fast man uppenbart inte har sagt det. Har fått nog av sånt i mitt liv. Fortsätt ni att racka ner på folk som inte har det så lätt om ni mår bättre av det.

Jag ger mig. Använd uttrycket hur du vill. Det har bara använts på samma sätt i över 300 år så en vacker dag kanske din definition stämmer.

För övrigt använde du det rätt första gången så jag förstår inte varför du ändrade dig mitt i alltihop.

Tillbaka, återigen, till rätt topic.
Varför jag ville att du skulle sätta en gräns var för att få igång ditt långsiktiga tänkande.
Jag har inte heller ett problem när det sitter 1 tiggare på stationen och 1 utanför systemet.

Men när det sitter 5 utanför stationen, 10 utanför systemet, 3 utanför ICA och 7 på bussterminalen, ja då är det en aning sent att börja inse att det har blivit ett problem. Det var förmodligen ingen big deal i Barcelona heller från början. Hur det är nu fick du ju tydligen själv uppleva.

Som jag sa så behöver man fortfarande inte vara elak mot dem. Det löser inte problemet.
Jag vill inte heller att de ska sitta där men skillnaden är att det inte är av egoistisk orsak.

Over and out
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Folk får gärna vara obildade, bo i förorten och röka under köksfläkten om de vill.
Men använder man inte de medel som svenska samhället ger, exempelvis GRATIS högskolestudier med bidrag i 6 år, för att ta sig ur ett liv på botten så tycker jag faktiskt att man har förlorat rätten att gnälla på att man har det dåligt.
Då syftar jag dock endast till vuxna människor i denna situationen. Deras barn tycker jag oerhört synd om men även dem vid 25 års ålder BORDE utvecklat så pass mycket eget medvetande att förstå att de KAN utbilda sig om de vill.
Men är man van vid botten är det nog bekvämt där. Det är lättare att lipa ut i aftonbladet än att ta sig i kragen och anstränga sig för att förbättra sin situation.

Självbilden är väsentlig och självbilden får vi av vår omgivning när vi växer upp.

Men visst har man ett personligt ansvar som vuxen och för mig blir man vuxen när man är 18.

Men det är viktigt att samhället inte blir för segregerat.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Vare sig uppehälle eller utbildning är gratis i Sverige. Man måste arbeta för båda. Eller du tror kanske att utbildningen betalar sig själv? Aldrig hört talas om skatt?

Den som går i skolan betalar inte om den inte bor kvar i sverige efter utbildningen. :rolleyes
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Som jag sa så behöver man fortfarande inte vara elak mot dem. Det löser inte problemet.
Jag vill inte heller att de ska sitta där men skillnaden är att det inte är av egoistisk orsak.

Over and out

Då är det ingen skillnad för det är inte direkt av egoistiska orsaker jag tycker det är ett problem heller. Jag bor inte i Stockholm så påträngande tiggare träffar jag aldrig. De jag ser går jag förbi och ger inga pengar så för mig kvittar det, änsålänge. Det är rädslan för att det kommer utveckla sig på samma sätt som det gjort i FLERA europeiska länder tidigare. Dvs att folk ger pengar = det kommer många fler = folk slutar ge pengar = de börjar stjäla och råna istället.

Självbilden är väsentlig och självbilden får vi av vår omgivning när vi växer upp.

Men visst har man ett personligt ansvar som vuxen och för mig blir man vuxen när man är 18.

Men det är viktigt att samhället inte blir för segregerat.

Inte riktigt säker på vad segregation har att göra med uppfostran då jag är övertygad om att man kan uppfostra ungar hyfsat vettigt även i ex. Rosengård, men jag håller med om att självbilden påverkas av omgivningen när man växer upp.

Det är ju dock en ond cirkel om någon med dålig självbild och ingen framtidsplanering uppfostrar en unge som är likadan. Och vad ska samhället göra åt såna människor som inte kommer ses som kränkande?
Någonstans måste ju det personliga ansvaret hos föräldrarna väga över mot tvingande åtgärder gällande barns uppfostran.
Det blir ju dessutom ett ännu större problem om Sverige inte bara ska försöka få ordning på sina egna medborgare med dålig självbild utan nu dessutom behöver ta hand om Rumänska medborgare som söker ett bättre liv på städernas gator.




Nog för att jag absolut tycker att man borde hjälpa andra länder, men; med dagens skolor som ständigt verkar bli sämre, dagens vård som ständigt verkar bli sämre, dagens äldreomsorg som ständigt verkar bli sämre, ökande ungdomsarbetslöshet och diverse andra områden som de flesta upplever blivit sämre så undrar man lite om vi kanske borde börja se till vad man kan göra för att vända Sverige uppåt igen. Och att låta Rumänska medborgare nätt och jämnt överleva i Sverige är nog inte rätt väg att gå.
Att hjälpa Rumänska medborgare bygga upp sitt EGET fungerande land vore nog bättre för ju fler välfungerande länder EU har, desto bättre standard tror jag alla skulle få.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Inte riktigt säker på vad segregation har att göra med uppfostran då jag är övertygad om att man kan uppfostra ungar hyfsat vettigt även i ex. Rosengård, men jag håller med om att självbilden påverkas av omgivningen när man växer upp.

Det är ju dock en ond cirkel om någon med dålig självbild och ingen framtidsplanering uppfostrar en unge som är likadan. Och vad ska samhället göra åt såna människor som inte kommer ses som kränkande?
Någonstans måste ju det personliga ansvaret hos föräldrarna väga över mot tvingande åtgärder gällande barns uppfostran.
Det blir ju dessutom ett ännu större problem om Sverige inte bara ska försöka få ordning på sina egna medborgare med dålig självbild utan nu dessutom behöver ta hand om Rumänska medborgare som söker ett bättre liv på städernas gator.

Ja, alltså lösningen på problemet står att finna i Rumänien i detta fallet. Men lösningenh där nere är bl a att försöka minska segregationen.

Jag tror nämligen att det inte behöver finnas så många positiva förebilder men någon eller några i unga människors liv.

Även om farsan och morsan har gett upp, så finns det kanske en fotbollstränare eller kompis förälder med annan attityd. Barnet får då veta att så kan man också vara, så kan man också tänka.

Ond cirkel är det, och bryta den helt undrar jag om vi kan, men segregation cementerar den onda cirkeln.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Varför skulle lösningen finnas i Rumänien? :va
Vi är ju alla världsmedborgare och tar solidariskt ansvar inom EU. :mattias
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top