Tiggeri gav mig guld

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Var på McDonalds för att gå upp i vikt och gick sen ut till bilen. Det var en utländsk bredklänningskärring (zigenare trooor jag) som gick bakom o hosta o harklade. Förstod först inte att hon ville ha uppmärksamhet. Så väl i bilen och jag startade och är påväg ut så vill hon komma fram för att prata. Så hon börjar me att säga på väldigt knackig svenska "jag ska 2000 mil. ge mig hundra kronor" .. så jag säger typ "va?" . O hon lirar fram en "guldring" och säger "300 kronor din", "200", "100", "vad du har jag tar". Så snäll som jag är så säger jag "näru jag har inga 300kr på mig"... "o förresten vart ska du?" .. så svarar hon "vi ska till jugoslavien"... o ja säger "ööö jugoslavien?". Redan där bröt hennes historia ihop då det inte är 2000 mil till jugoslavien. Kanske till Australien. Hon kanske menade 200 mil, men det är ändå bara halvvägs. Godhjärtad som jag är och förstår att hon behöver pengar, så ger jag iaf henne vad jag har, vilket var 180kr så hon gav mig en "äkta guld"-ring med ett Mercedesmärke ovanpå. Jag tror själv det är en fake-guld-plaggerade blyklump till ring. Hursomhelst, när denna kvinna var klar kom hennes syster/dotter upp och sa "300kr" varpå hon visar ytterligare en "guldring". lol. där bara började jag skratta o säga "nej tack har redan en och har inte heller mer pengar, akta så jag inte backar över dig." då hon nästa klängde innanför rutan. Åkte sen bort för att tanka och står och iaktar dom litegrann. De går fram o tillbaka mellan bilarna. Tror att de går rätt många tusen plus på en dag utanför donken.

Titta vad jag äger nu! en GULDRING! :hihi

Bifogat

• guldring.jpg
    guldring.jpg
    11.2 KB · Visningar: 309
Ja hittar de bara fler som du så blir de nog rika... Får banka lite vett i dig på Knudan!!! :fatta! :D

Nu kan du döpa om dig till Leifi Plomeros :banana
Jag kan lära dig att bryta så det låter äkta men det kostar såklart :hihi

Ha på dig ringen över natten så har du ett grönt finger på morgonen :fakta

nah, tänkte leta upp dom o sula ringen i planeten på dom!

he he.. ska såga isär ringen o testa dess kvalite :D

Swedie skrev:
"jag ska 2000 mil. ge mig hundra kronor" Redan där bröt hennes historia ihop då det inte är 2000 mil till jugoslavien. Kanske till Australien. Hon kanske menade 200 mil, men det är ändå bara halvvägs.

Na asså, hälften av 2000 mil är 1000 mil. 200 mil är bara en tiondel av 2000 mil.

Swedie skrev:
De går fram o tillbaka mellan bilarna. Tror att de går rätt många tusen plus på en dag utanför donken.

Titta vad jag äger nu! en GULDRING! :hihi

Haha, faen va bra.. uppfinningsrikedomen är det baske mig inget fel på. De måste ha en eloge för att ha blåst dig av alla människor :hihi

alltså jag blev inte blåst. Jag köpte inte ringen (den slängdes in i rutan efteråt, typ) utan jag gav dom pengarna för att det troligen var så att de behövde pengar.

Blåst eller inte beror på hur man ser på saken. Var nere i Nice i inledningen på sommaren och sprang på ett äldre italienskt par, som sade sig blivit bestulen på mannens portfölj där nyckar till bil, kontanter och mobil förvarades. De var alltså strandatta i Nice utan möjlighet att komma hem. Tydligen hade någon med Vespa kört förbi och slitit åt sig portföljen. Det hela lät trovärdigt. Jag lät dem låna min mobil så att de kunde försöka få tag på några vänner nere i Italien, men det var ingen som svarade. Var lite stressad för att jag hade en färja att passa till Korsika så jag gav dem de pengar jag hade i kontanter så att de antingen skulle kunna ta en buss eller tåg hem för att där kunna hämta reservbilnyckel och pengar för att senare åka tillbaka och hämta hem bilen. Lite drygt 70 Euro fick de. De erbjöd sig betala samma kväll men då jag antagligen inte skulle vara kvar i Nice då gav jag dem min adress så att de skulle skicka pengarna eller bara ett tackkort väl medveten om att jag mest troligen aldrig skulle återse pengarna igen. Jag har deras förmodade namn, adress och telefon nr på en lapp nerskrivet. Än har jag inte sett några pengar. Anledningen till att jag gav dem pengarna i första hand vilket jag även talade om för dem var att om jag någonsin hamnar i en liknande situation sjäv hoppas att någon vänlig själ skulle göra detsamma för mig. Det är mycket möjligt att jag blivit blåst på pengarna. Jag skulle säga att sannolikheten ökat markant efter att jag på buss stationen i Nice hört någon ropa turist på italienska när jag kom tillbaka från Korsika. Vände mig om för att på håll se en äldre man och en kvinna i bakgrunden försvinna i folkmängden. Hade jag inte haft packning hade jag nog kunnat hinna ifatt dem. Nu var så inte fallet.

Jag har sparat det tfn nr den äldre mannen ringt samt lappen med namn, adress och telefon nr i Italien. Om jag nu blivit blåst kan man fråga sig om dessa uppgifter är riktiga. Jag tror inte jag kommer att fördjupa mig i om pengarna användes till sitt syfte. Jag ser det hela som en god gärning där avsikten var att hjälpa ett par i nöd utan återbetalning. Hade situationen upprepat sig hade jag nog gjort samma sak igen. Det synd att det finns människor som utnyttjar andra människors goda avsikter på ett så vederfullt sätt som detta om nu så var fallet.

//Harm

Swedie skrev:
alltså jag blev inte blåst. Jag köpte inte ringen (den slängdes in i rutan efteråt, typ) utan jag gav dom pengarna för att det troligen var så att de behövde pengar.

Häh. Det säger du bara :D
Du trodde det var GULD men när du upptäckt att du blev blåst så... :rolleyes:

Fattar inte hur ni kan ge dem så mycket? Om dem nu är i knipa så finns det väl billigare sätt att lösa den på, ni är ju inte skyldiga att de ska åka första klass så att säga. Angående Nice, hur stor är chansen att den de springer på också är turist? Hallå? Skulle jag ens misstänkt att det var på riktigt skulle jag gett dem ett par euro att ringa för från en automat, inte 70!

En taxichaffis i Rom försökte blåsa mig efter att ha skjutsat mig från flygplatsen till hotellet. Han frågade om jag ville ha kvitto efter att ha betalat, jag var inte så intresserad men han insisterade så jag orkade inte säga emot, han försvann in i bilen och dök upp en minut senare med ett kvitto handskrivet på baksidan av ett kvitto från en stippklubb (framgick av loggan)! Sedan droppade han att jag gett honom fel valörer på sedlarna så att det blev för lite men det var skitsnack eftersom jag växlat på Arlanda och inte använt sedlarna så visste jag att jag bara hade en valör. Jag bad honom dra åt helvete och då skulle den lilla feta 60-åringen slåss! Jag visste inte om jag skulle skratta eller klippa till honom så jag knuffade in honom i bilen och han drog med en rivstart.

Var inte så godtrogna. Alla försöker lura en. :hihi

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...