Tiggaren som inte får finnas

har fått sånna i halmstad... sjukt trötta på dom

jobbar visst efter något schema så är alltid sitter någon polack i varje gathörn och plågar folk med sitt dragspel
Men gatumusikant och tiggare är ju inte samma sak.

Men ska hunden behöva lida. Omplacera!

Aj då cynisk jag är, tycker mer synd om hunden än om mannen.
Ganska lustigt faktiskt, när en hund/katt/whatever bahandlas illa så blir väldigt många jette lessna, men om samma sak händer med en människa är det ofta skitsamma.

Ganska lustigt faktiskt, när en hund/katt/whatever bahandlas illa så blir väldigt många jette lessna, men om samma sak händer med en människa är det ofta skitsamma.

Tror det beror på att djur ALDRIG har något att säga till om, de köps säljs behandlas precis hur som helst. De har aldrig valt det liv de fått.

Däremot tror väl många att människan med sin fria vilja själv bestämmer om de ska slåss, mörda, våldta, knarka, stjäla, tigga mm mm mm

Men vad vet jag :)

2882523 Tror det beror på att djur ALDRIG har något att säga till om, de köps säljs behandlas precis hur som helst. De har aldrig valt det liv de fått.

Däremot tror väl många att människan med sin fria vilja själv bestämmer om de ska slåss, mörda, våldta, knarka, stjäla, tigga mm mm mm

Men vad vet jag :)
Att tro att de flesta som tvingas tigga gör det av egen fri vilja är naivt.

Moderatgubben i Malmö har rätt i en sak och det är att detta inte borde få hända utan detta ska de socialaskyddsnäten ta hand om. Hans metod för att lösa problemet är ju dock ovärdig. Skicka polisen på tiggare är som att sätta plåster på en infektion.

Att tro att de flesta som tvingas tigga gör det av egen fri vilja är naivt.

Moderatgubben i Malmö har rätt i en sak och det är att detta inte borde få hända utan detta ska de socialaskyddsnäten ta hand om.

Så svenska socialen ska ta hand om alla ukrainska proffstiggare och ge dom pengar eller?

Av alla tiggare jag ser i Malmö om dagarna är det 1 på 10 numera som är 'svenska alkisar'.

Köp Illum/Alumna/Situation Sthlm i stället för att ge pengar till yrkestiggare.

Att tro att de flesta som tvingas tigga gör det av egen fri vilja är naivt. QUOTE]

Oki om man ser till idag nu.... Men någonstans började livet strula det var ju inte så att han satte sig och tiggde efter BB eller??? Vad jag menar är att alla väljer någon gång hur sitt liv ska bli. Första stölden, första sprutan, första slaget första.... dålig uppväxt, kassa föräldrar, dumma lärare, idiotiska kompisar INGET av detta är en ursäkt. I sista änden är det människan själv som gör sina val.

Blir så irriterad på att folk alltid ska hitta ursäkter för andras beteenden.

Och jag blir irriterad på folk som inte kan skilja på förklaring och ursäkt. Förklaringar är oerhört viktiga eftersom de hjälper oss att förstå omvärlden och dess orsakssamband och förhållanden och därigenom påverka den till det bättre på olika sätt. En ursäkt är något helt annat.

Människor är oerhört känsliga för yttre påverkan som tex under uppväxten, grupptryck osv. Det är ofta helt normala "viljestarka" individer som mördar folk eller på annat sätt löper amok under för detta gynsamma omständigheter. I princip vem som helst av oss hade kunnat trilla dit där tiggarna är.

Oki om man ser till idag nu.... Men någonstans började livet strula det var ju inte så att han satte sig och tiggde efter BB eller??? Vad jag menar är att alla väljer någon gång hur sitt liv ska bli. Första stölden, första sprutan, första slaget första.... dålig uppväxt, kassa föräldrar, dumma lärare, idiotiska kompisar INGET av detta är en ursäkt. I sista änden är det människan själv som gör sina val.

Han kanske valde något ur den här historien.

Blev våldtagen av pappa som 5åring, fram tills det då han var 15fyllda.
Under den tiden blev han mobbad på både dagis och i skolan. han blir oskyldigt anklagad för ett grovt brott och får sitta i finkan för detta.
När han kommer ut ur finkan, 23år gammal är det dags att söka jobb!

Han hittar ett jobb, han träffar en tjej, dom skaffar barn. Han får sparken, hon gör slut och tar barnen. Han får som arbetslös betala hyra på sin 1a som han sätter sig i + underhåll + mat? han har inte råd med hyran en månad, eftersom han köper en hund!! han får en betalninganmärkning samtidigt som han blir vräkt.

VARFÖR!!!!?!!? köpte han hund jävlen:mad:

Oki det är så här, jag är ganska svart eller vit tyvärr. Jag jobbar på det, vill ju bli en bättre människa, och visst vi kan alla ha förklaringar på varför det är si eller så.

Jag har en uppväxt jag inte vill ta upp här och ett jobb som gör att jag ser många trasiga människor. Jag jämför mig med dem och tänker vad gjorde att inte jag blev som de? Varför gjorde jag "rätt" val.

Vad vet jag. Så naiv som jag är.

2882606 Så svenska socialen ska ta hand om alla ukrainska proffstiggare och ge dom pengar eller?

Av alla tiggare jag ser i Malmö om dagarna är det 1 på 10 numera som är 'svenska alkisar'.

Köp Illum/Alumna/Situation Sthlm i stället för att ge pengar till yrkestiggare.
Ja, de sociala myndigheterna i Sverige ska sköta den biten också.

Jag upprepar min fråga till Bonny, Chrille m.fl.:

Och hur kommer det sig att tiggarna oftast tigger pengar till mat, men om man säger nej och istället erbjuder dem en hamburgare blir de fly förbannade?

Varför?? SKa jag behöva berätta det?

Det är precis min strategi när jag bott i Oslo, och jag har bjudit många lodisar på en kebab på väg hem från krogen. De har oftast varit trevliga och jag har fått sällskap vid fyllekäket.

De som blir sura har fått klara sig utan, men jag har haft rätt bra procent, ca 50% har tagit emot maten och blivit glada. Gick även in och handla en kasse åt nån flarne som ville ha mat till sina barn. Oavsett om han ljög eller inte (nio på kvällen) var det rätt kul att testa..

Ja, de sociala myndigheterna i Sverige ska sköta den biten också.

Inte för att vara oförskämd men jag utgår faktiskt ifrån att du skämtar.

Svenskt socialt stöd ska vara förbehållet svenska medborgare och i viss mån asylsökande under processen.

Du menar att om jag tar min buss, åker runda efter runda till Rumänien och hämtar hit folk så ska alla dessa få svenskt socialbidrag?

Oki det är så här, jag är ganska svart eller vit tyvärr. Jag jobbar på det, vill ju bli en bättre människa, och visst vi kan alla ha förklaringar på varför det är si eller så.

Jag har en uppväxt jag inte vill ta upp här och ett jobb som gör att jag ser många trasiga människor. Jag jämför mig med dem och tänker vad gjorde att inte jag blev som de? Varför gjorde jag "rätt" val.

Det kanske är så enkelt att alla har olika förmåga att tåla stryk,
både fysiskt & pysiskt innan man går ner för räkning.

Men ska hunden behöva lida. Omplacera!

Aj då cynisk jag är, tycker mer synd om hunden än om mannen.

De flesta uteliggare jag stött på med hundar har definitivt brytt sig mer om hunden än sig själv. Om en hund far illa och är mager och mår dåligt bör den omplaceras, men inte om den inte far illa.

Det är mycket lättare att fördömma än att förstå sånt vi inte vill befatta oss med. Jag tror inte att någon människa föds ond utan snarare att många redan som barn utsätts för sådant som gör att de ständigt måste försöka överleva, de växer upp i ett innre inbördeskrig och vissa individer är starka och kan bryta sig ut medan de svaga tar till andra saker för att dämpa minnen och smärta. Det är nog vädligt få som innerst inne vill göra hemska saker och de flesta är extremt rädda.

Last edited:

Lika bra att du vänjer dig. Vi skriver anno 2007 och det är modernt att inte ta något som helst personligt ansvar utan man förväntar sig att andra ska fixa det åt en. Helst utan några som helst krav tillbaka. Höjden är när gymnasieelever påstår sig bli utbrända av att gå några timmar i skolan, och därefter få läxa på det. Fy vad jobbigt :rolleyes:

Folk som är hemlösa är det av två anledningar:

1. Självförvållat, medvetet eller omedvetet.
2. Har ett beroende vilket leder till punkt ett.

Jobbar med folk som varit hemlösa under mycket långa perioder och inte en jävel av dom har blivit utslängda för att dom "glömt" och betala hyran.

Oavsett om man blir utslängd av familjen vid 11-års ålder eller knarkar upp hyrespengarna finns det hjälp att få. Sedan att man måste gråta en skvätt på socialkontoret är en annan sak. Hjälp finns! Tyvärr även för utsugarjävlarna.

Folk som är hemlösa är det av två anledningar:

1. Självförvållat, medvetet eller omedvetet.
2. Har ett beroende vilket leder till punkt ett.

Jobbar med folk som varit hemlösa under mycket långa perioder och inte en jävel av dom har blivit utslängda för att dom "glömt" och betala hyran.

Oavsett om man blir utslängd av familjen vid 11-års ålder eller knarkar upp hyrespengarna finns det hjälp att få. Sedan att man måste gråta en skvätt på socialkontoret är en annan sak. Hjälp finns! Tyvärr även för utsugarjävlarna.

Att få hjälp är inte alltid så lätt, en kompis till mig var på avvänjning för ett par år sedan. När han kom tillbaks hem så tog det ett par dagar sen ringde han mig och ville att jag skulle komma dit, men jag jobbade och bor 60 mil bort, jag fattade inte varför det var så viktigt att jag skulle komma just då och sa att jag kommer dit på helgen istället. Han sökte akut hjälp men fick en tid hos en psykolog 2 månader senare.

Jag är inte så säker på att man alltid får den hjälp man behöver när man behöver den, man kanske inte heller kan klandra samhället för det och inget rättfärdigar brott m.m. men jag tror ändå det är bra om folk förstår och inte dömer andra som "misslyckats" pga att de inte hade samma förutsättningar fysiskt och psykiskt. Ingen vill vara svag psykiskt, ingen vill känna at enda sättet att få stop på sig själv är att skjuta sig. Ingen vill vara rädd för sig själv och sin ofärmåga att kontrollera sig själv, de flesta är fullt medvetna om att de har sig själva att skylla att de kommit dit men de vet inte hur de ska ta sig därifrån och de behöver hjälp med det. Om vi ska lyckas få ett säkrare samhälle är det inte rätt väga att döma folk då kommer allt fortsätta vara som det är och troligen bli sämre. Vi som har det bra ställ och lever under trygga förhållanden är nog inte så oskyldiga vi heller, vi har råd att ha dyra intressen, köra motorcykel men allt såndant sker på någon eller någots bekostnad, miljön eller folk som far illa i länder där våra konsumtionsprodukter tillverkas.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT