TIG gas kring Uppsala?

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Nu är det som så att jag och brorsan råkade köpa en TIG-svets. Var hittar vi gas till den i en prisklass som passar två fattiga amatörer?
Till en början blir det övningar i vanligt plattstål eftersom senaste gången jag svetsade var med acetylen i skolan för sisådär 20 år sen.
Hyr man flaska eller köper? Vi håller till i Uppsala så nånstans här i närheten vore det ju trevligt om man kunde fylla på.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Du kan köpa flaska upp till viss volym sedan är det hyrflaska om du inte kan hitta en flaska på nätet som är till salu,brukar gå att gå in på aga eller liknande sidor och kolla storlekar och priser,antar det finns olika gasblandningar för tig beroende på material man ska hålla på med

5L tuber brukar dyka upp på blocket ibland (har du tur hittar du en 10L), de mindre volymerna funkar som gasolen hos AGA, dvs du byter in tom tub och får ut en ny och betalar gasen.
Ren Argon är väl det enklaste att köra om ni ska svetsa både stål och alu.
Det är ju lite dyrare än blandgaserna dock.

Ska du svetsa mycket är det billigare att hyra 20L tuber.
Gasen blir billigare men tuben betalas per dygn.

För TIG är det argon som gäller. 10 eller 11-liters köpeflaska (beroende på gasleverantör) är det enda vettiga för en hobbysvetsande privatperson med TIG-idag.
Kolla vilken gasleverantör som har depå i närheten av dig.
Själv kör jag Yara Praxair. De har även depå i Uppsala ser jag (Expresservice på Gnistagatan 5)

Mvh
J

Full gas är det som gäller!Som representant för Air Liquide så kan jag propsa för våra flaskor lite.
5 l kostar ca 2500:- ink moms och gas.(Olika prissättningar kan förekomma i landet)
11 L flaskan kostar ca 4000:- ink moms och gas.Inbyggda regulatorer är det i våra flaskor oxå
Industriverktyg är agent i Uppsala för Air Liquide.
Lycka till.:tummenupp

Siktar nog på en 11L flaska. Ska kolla runt imorgon. Tack för tipsen. Återkommer med resultatet, ifall fler än jag går i samma tankar!

Air liquide är bra. Nackdelen med deras flaskor med inbyggd regulator är om man som jag kör rotgas ibland. Tex när jag svetsar mc-avgassystem. Jag har ju av den anledningen T-koppling och dubbla regulatorer. Den regulatorn som går till brännaren är dessutom av Elgas motryckkompenserade modell, som sparar mycket gas vid TIG-svetsning med mycket start och stopp. Så därför valde jag Yara.

Valet föll på en 11L argon från Aga (Handelsstål Uppsala). Pröjsade knappt 4500kr inkl moms, gas och separat reg. Det är i princip samma pris hos alla tre leverantörer.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...