Tierp arena

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Den här anläggningen har uppkommit under förvånansvärd tysthet. Läser att man kommer köra STCC där i september, men undrar: är den byggd för motorcyklar? Finns avåkningszoner? Någon som har kört där?

Tycker banans sajt är ganska märklig. Saknas i stort sett bilder på själva banan. Kan det bero på att det knappt finns en bana? Bara en dragracingstrip med läktare runtom?

www.tierparena.com

Bifogat

• 1-Banområdet-mellan-läktarna.jpg
    1-Banområdet-mellan-läktarna.jpg
    114.4 KB · Visningar: 157
arenaomradet.jpg

Ser ju inte lovande ut direkt. Man vill nog inte bromsa omkull sig inför hårnålen.

Dom har väl valt att hålla en lagom låg profil för att en massa surkärringar inte ska anmäla dom kors och tvärs? Ni vet, såna där som har en sommarstuga 8 mil från banan, som dom är i nån helg per år, och blir så fruktansvärt störda av oljudet från banan.

Enligt uppgift så ska vi köra långlopp (bil förvisso) på Tierp Arena under säsongen www.slc.se SLC-light-klassen. Bokningen ska vara klar men racen presenteras på WinterHell Mantorp första helgen i mars.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85112

Hur MC-säker banan är har jag tyvärr ingen aning om, vändningen inne vid läktarna ser ut att sakna mjuka avåkningszoner.

Dom har väl valt att hålla en lagom låg profil för att en massa surkärringar inte ska anmäla dom kors och tvärs? Ni vet, såna där som har en sommarstuga 8 mil från banan, som dom är i nån helg per år, och blir så fruktansvärt störda av oljudet från banan.

På hemmaplan hyllas tierps arena. (Morsan bor 3km därifrån.)
Och dom flesta runtomkring verkar ha en positiv uppfattning om arenan.

Så jag hoppas alla gnälliga stugägare stannar hemma och låter arenan utvecklas!

Dom har väl valt att hålla en lagom låg profil för att en massa surkärringar inte ska anmäla dom kors och tvärs?
Det tror jag inte.

Surkärringarna är ett problem innan man får tillstånd att bygga en motoranläggning. När alla invändningar har prövats på längden och tvären, så som det görs i Enköping just nu, är ju banan ett faktum och godkänd med allt vad det innebär i fråga om ljud.

Men kanske är banan som sagt inte redo för banracing? Och kanske kommer den inte heller att bli det:

”Racinganläggningen Tierp Arena har hamnat i en akut ekonomisk kris, rapporterar Arbetarbladet. Arenan hade planerat för intäkter upp emot 40 miljoner kronor men har bara lyckats dra in hälften.”
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=5342740

Hårnålen i läktarområdet och vänstern då man går in i läktarområdet ser omöjliga ut ur MC-synpunkt. Betong direkt i asfaltskanten.

”Racinganläggningen Tierp Arena har hamnat i en akut ekonomisk kris, rapporterar Arbetarbladet. Arenan hade planerat för intäkter upp emot 40 miljoner kronor men har bara lyckats dra in hälften.”
Det där var inget trevligt att läsa om. :(

Tror jag får dra mitt strå i stacken och faktiskt gå på lite flera evenemang där i år.
Jag vill ju ha en vettig dragracingbana i krokarna.

Det tror jag inte.

Surkärringarna är ett problem innan man får tillstånd att bygga en motoranläggning. När alla invändningar har prövats på längden och tvären, så som det görs i Enköping just nu, är ju banan ett faktum och godkänd med allt vad det innebär i fråga om ljud.

Men kanske är banan som sagt inte redo för banracing? Och kanske kommer den inte heller att bli det:

Du menar att ingen färdigbyggd bana, flygplats, skjutbana eller så har drabbats av gnällkärringar efter att den byggdes? :rolleyes:

Du menar att ingen färdigbyggd bana, flygplats, skjutbana eller så har drabbats av gnällkärringar efter att den byggdes? :rolleyes:
Det beror ju på vad du menar med ”drabbats”.

• Att klagomål framförs?
• Att klagomål framförs och resulterar i tvingande förändringar av verksamheten?

Peter Svensson satte ju världsrekord där i somras. Så nog är den gjord för mc-racing.

Det beror ju på vad du menar med ”drabbats”.

• Att klagomål framförs?
• Att klagomål framförs och resulterar i tvingande förändringar av verksamheten?
Det senare. Finns väl knappt en motorbana i Sverige som inte fått minska sin verksamhet pga gnällande grannar.

Tänkte precis likadant. Ser inte ut som om man har haft mc-racing i tankarna överhuvudtaget.

Det är förvånande att man valt att bygga så här. Möjligheten att anordna bandagar då banan annars ligger oanvänd borde kunna ge bra inkomster, med tanke på närheten till Stockholm och städerna kring Mälaren.
Man kan fundera på hur greppet är i kurvan bakom startplatsen för dragracebilarna, speciellt i regn. Gummipartiklar och oförbrända kolväten ger inget vidare grepp i väta.

Det är en riktigt imponerande anläggning (har varit där två ggr). Den är ju framförallt avsedd för dragracing som jag förstår, och på det är den riktigt bra! Banracing känns lite som en efterkonstruktion men verkar funka rätt så hygglig ändå speciellt för bilar.

Också imponerande är byggtiden, medans man i enköping hållt på i 10+(?) år tog det i tierp bara runt ett år +moms från ide till färdig bana! Visar lite vad en välsinnad kommun kan hjälpa!

Hoppas verkligen verksamheten där inte stöter på hinder i framtiden.

Det är förvånande att man valt att bygga så här. Möjligheten att anordna bandagar då banan annars ligger oanvänd borde kunna ge bra inkomster, med tanke på närheten till Stockholm och städerna kring Mälaren.
Håller med. Frågan är om det var ett medvetet val eller inte att bygga så att motorcykelracing ser ut att bli omöjligt. Jag tänker alltså på svårigheter att få plats med avåkningszoner. Kanske var det något som inte rymdes inom budgeten; ett påtvingat kortsiktigt val.

Edit: finns ju en likhet med Anderstorp: Gislaved-vänstern efter Karusellen, men på den småländska banan är där inte lika trångt och man har plats för en avåkningszon. Det har man inte i Tierp, där rakan åt motsatt hål ser ut att gå tätt inpå vänstern (motsvarande Gislaved).

Bifogat

• Scandinavian Raceway.1.jpg
    Scandinavian Raceway.1.jpg
    162.2 KB · Visningar: 80
Last edited:
Byggtiden och tillstånd etc underlättades av att det var ett gammalt flygfält där, Draken, Viggen och jag tror även JAS har haft övningar där, jag hade förmånen att försvara nämnda flygfält i lumpen på nån övning, radarhyddan borta på skogshöjden gav lite frihet gentemot de som var inne på basen.

Enköpings Viking motor park är ju att förädla ett ruffigt skogs och naturområde till en fungerande samlingspunkt :tummenupp

Också imponerande är byggtiden, medans man i enköping hållt på i 10+(?) år tog det i tierp bara runt ett år +moms från ide till färdig bana! Visar lite vad en välsinnad kommun kan hjälpa!
Enköpings kommun har mig veterligen varit positiva till banan men "grannarna" har satt sig på tvären och de senaste 13 åren har ägnats åt oändligt många miljöutredningar. Tror det var 5 miljoner(!) som spenderats hittills utan ett enda spadtag :3freak

Det var väl snack om att bygga en separat bana på sidan av? Det är inte så konstigt att dom inte får in pengar med tanke på vad det kostar att gå in. Jag har för mig jag betalade runt 6-700kr för TTA? Konstigt att dom hellre har halvtomma läktare än att sänka biljettpriserna och fylla alla platser.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2