Tierp Arena

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Hej

Fick höra att bygget av en RR bana i anslutning till strippen i Tierp är igång och man räknar med att kunna köra motortävlingar i Augusti 2012:kär:kär:kär.
Då det är mycket rykten när det gäller RR banor här i mellansverige så undrar jag om någon insatt kan ge oss lite hopp :banana:banana ??

Intressant att en så icke-medial bana plötsligt är långt framskriden i planerna, medan Viking Motor Park har totalfastnat i sega byråkratiska och rättsliga moment.

Intressant att en så icke-medial bana plötsligt är långt framskriden i planerna, medan Viking Motor Park har totalfastnat i sega byråkratiska och rättsliga moment.
Det är kanske just därför? Nu har inte alla bitterfi**or fått nys om det och börjat inbilla sig att det låter, och då kan dom i godan ro bygga banan :tummenupp

Ny bana och bara 11mil från Stockholm? Det var nog en av de bästa nyheterna på länge!:banana

Dock lite trist att den följer många av de andra svenska banorna och därmed är lite kort. Men, men, man kan inte få allt.

Så när kommer banåkning, Actionpics mfl att boka bandagar där då?

Bara tanken att slippa vakna 4 på morgonen för att åka bana är:rock.
Undra vad det kommer att kosta per dag? Arlanda kostar ju skjortan för.

Härligt!! Tar knappt 30min hemifrån och dit, om man kör lagligt :)

Kul! Ännu en anledning att åka till Tierp Arena. :)

Det står att man delvis kommer att använda dragstripen och vända framför huvudläktaren.
Låter skitballt, men det lär nog innebära att banan inte blir godkänd för hojåkning.
Ska man vända där kommer avåkningszonen bestå av ett Armco-räcke.
Hoppas jag har fel …

Det står att man delvis kommer att använda dragstripen och vända framför huvudläktaren.
Låter skitballt, men det lär nog innebära att banan inte blir godkänd för hojåkning.
Ska man vända där kommer avåkningszonen bestå av ett Armco-räcke.
Hoppas jag har fel …

Hur menar du med "godkänd för hojåkning"?
Finns andra banor i Sverige som inte är Raceklassade men där det körs hojar ändå... t.ex. kan jag tänka mig att avståndet till räcket kommer bli som Sala Racing Park´s vändning innan depån.

Hur menar du med "godkänd för hojåkning"?
Finns andra banor i Sverige som inte är Raceklassade men där det körs hojar ändå... t.ex. kan jag tänka mig att avståndet till räcket kommer bli som Sala Racing Park´s vändning innan depån.

Kinnekulle är väl också ett liknande exempel på bana som inte är race-klassad men där det går utmärkt att åka bandagar?!

Dessutom så har ju Tierp visat sig seriösa på en imponerande nivå när det gäller dragstrippen.
Få trodde att anläggningen ens skulle uppföra och bli så pass imponerande som den blivit.
Så har de fått för sig att bygga en racebana, well... det kan bli hur bra som helst ju. :)

Dessutom så har ju Tierp visat sig seriösa på en imponerande nivå när det gäller dragstrippen.
Få trodde att anläggningen ens skulle uppföra och bli så pass imponerande som den blivit.
Så har de fått för sig att bygga en racebana, well... det kan bli hur bra som helst ju. :)

Precis, de verkar oerhört målmedvetna och drivna nog att nå fram.
Skall bli riktigt skoj att följa det hela och se vart det tar vägen.

Jag tror för övrigt ifall man någonsin har chansen att påverka dem åt något håll så är det ju nu.
Visar mc-sverige ett tillräckligt stort intresse för att få ihop någoting där så skall man passa på nu.

Med mitt tvivel om bansträckningen skulle bli godkänd för hojåkning menade jag naturligtvis i tävlingssammanhang. Gathoj kan man ju åka var man vill, så det behöver inte diskuteras.
En annan sak som inte behöver diskuteras är hur seriösa man är på Tierp Arena, ett föredöme inte bara i Sverige utan står sig väl även internationellt.
Men faktum kvarstår; så som de beskrivit bansträckningen är det inte troligt att man kommer kunna köra motorcykeltävlingar där. Men man kan ju också vänta tills ritningarna visas, kanske blir det hojrace också.

Med mitt tvivel om bansträckningen skulle bli godkänd för hojåkning menade jag naturligtvis i tävlingssammanhang. Gathoj kan man ju åka var man vill, så det behöver inte diskuteras.
En annan sak som inte behöver diskuteras är hur seriösa man är på Tierp Arena, ett föredöme inte bara i Sverige utan står sig väl även internationellt.
Men faktum kvarstår; så som de beskrivit bansträckningen är det inte troligt att man kommer kunna köra motorcykeltävlingar där. Men man kan ju också vänta tills ritningarna visas, kanske blir det hojrace också.
Verkade inte finnas mycket kvar att diskutera efter ditt inlägg där :tungan

Nu verkar banan klar. Såg inte så rolig ut på bilderna då det var för många raksträckor och för få kurvor. TTA tävling där den 15/9 så man kanske skulle ta sig dit och kolla. Är det någon på forumet som vet om de kommer att köra bandvagnar där?

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!