Tidy tail och avgassystem till Kawasaki ER-6n 2012

sthlm

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000XR -16, BMW S1000RR -13 (såld), Kawasaki ER-6n -12 (såld)
Hej!

Har precis köpt en Kawasaki ER-6n 2012. Försöker att hitta vettiga avgassystem (SC Project eller liknande) men framförallt en "fender eliminator" eller "tidy tail" för att bli av med den hemska bakdel som är standard. :)

Någon som känner till några som fungerar för 2012 års modell? Alla jag har hittat passar endast till och med -11:an. :/

Tack för hjälpen!
 
Hej sthlm,

Hur gick det för dig? Passade någon an lösningarna på din ER-6N 2012'a?

Jag har precis hämtat ut en själv, haft den i två veckor nu. Hojjen plus kortet. :) Jag var hos min MC handlare och bad dem sätta fast en tidy tail dock visade det sig att den de hade inte passade 2012'n. Söker nu ett annat alternativ.
 
Last edited:
Stort tack för tipset! Ser bra ut! Behövde ni modda hojen någonting, borrhål eller liknande?
 
Verkar vara lovande alternativ där! Frågan är hur det är med reflex på dem, jag kan inte se att det är någon på nån av lösningarna.
Den som jag tittat på tidigare är denna: http://www.mcweb.se/nummerplatshallare-mini-p-10969-c-1353.aspx
Dock så har inte en modell för 2012 kommit ännu då..

Jag kommer också köra med stock blinkers istället för små, vill helst synas så mycket som möjligt med lampor och signalvisare osv.
 
Min tail tidy från R&G innehöll en liten relflex, det stod inte att det skulle vara med någon men det var det. Fått hem någon än?
 
Tja, köpte mig en ER6N -12 igår men återförsäljaren kunde inte få fram en tidytail till -12 än så hur har det gått för er har ni fått tag på en och hur mycket jobb/moddning blev det?

Evotech verkar ha slut på dom nu men kan kanske stå ut med original tills jag har kortet iaf =)

//ThaBazZ
 
Tjena, har precis hämtat ut min ER-6n jag med. hur har de gått för er med tiddy tailen? passa dem eller behövde ni modda lite? nöjda?
 
Precis avslutat monteringen. Resultatet blev kanon.
Instruktionen och delarna fungerade ypperligt. Reflexen som var med skippade jag, den var runt och inte särskilt estetiskt tilltalande. Kanske skaffar en annan senare.

Jag behöll orginal blinkers, men 3'e part fungerar lika bra.

Nu går tankarna till nästa projekt, något slipon som låter fint... :) Ingen aning vilket som låter bäst dock, youtube har inte så många videos för 2012'an.
 
Bröderna Nilsson är riktigt trevliga att handla av. På min r6a behövde man inte modda något det var tillverkat för att passa i original hål. Ät säkert samma på er6an
 
Tänkte eftersom denna tråd ändå handlar om nya ER-6N:an så kanske jag kan ta upp detta här ändå.

Har någon funderat på nya speglar till sin ER6a? Mina speglar har nämligen blivit stulna så jag behöver köpa nya. Tänkte att det då kanske snyggare speglar än orginal.
Jag har tittat bland annat på denna sida: http://www.24mx.se/mc/k/backspeglar/k277/?gclid=CPTb-c6MrbICFYF7cAodiQkA6w

Men svårt att säga hur de kommer se ut på vår hoj och om de passar. Någon som har andra speglar än orginal på sin hoj?
 
Hur har det gått med avgassystem till hojen?
Letar för fullt men hittar inte mycket från Europa.
I starterna finns det en del men då kommer systemet utan färste/uttag förlambdasond.
 
Hur har det gått med avgassystem till hojen?
Letar för fullt men hittar inte mycket från Europa.
I starterna finns det en del men då kommer systemet utan färste/uttag förlambdasond.
Tror det sitter vanlig M18 X 1.5-sond på ER6. En sån kan jag eller annan med TIG svetsa dit om det tex är ett rostfritt rör. Ganska vanligt.
 
Cool, bra att veta.

Då ska vi bara se vad som finns på mässan o annars kanske jag vågar mig på en beställning från Amerikat.
Jag tror att de USA-sålda ER6:orna saknar sonder, deras sprut kör open loop hela tiden, till skillnad från de europasålda. Så europeiska system från tex Arrow, Acrapovic osv, kan ofta ha fäste för lambdasond. Men annars är det som sagt inte svårt att svetsa dit. Du får söka på tex "stainless M18 X 1.5 O2 bung" om du vill handla hem en sån svetsmutter i samma veva.

Ett annat alternativ brukar på många hojar vara att skaffa ngn form av O2-eliminator samt powercommander eller liknande, sedan mappa hojen hos ngn med bänk. Fördelen med det är att man ofta få ut mer effekt över hela registret, men nackdelen är den tillkommande kostnad för pc samt bänkning/mappning.
 
Back
Top