Tidrapportera middagar, öl etc

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag vänder mig till sporthoj eftersom det finns så många blandade bakgrunder, personligheter och yrkesgrupper här.

Jag blir "bjuden" på middagar, konferenser och grejer stup i kvarten med jobbet. Dessa är ganska obligatoriska då det handlar om att diskutera jobbrelaterade saker vid varje tillfälle.

Arbetsgivaren tycker lite att de bjuder ju på mat och öl och jag ska vara glad för det. Jag ser det som att jag upplåter min fritid åt jobbet gratis. Samtidigt är det ju "roligare" att jobba med att dricka öl och prata jobb än att faktiskt sitta och jobba, men det är fortfarande inte frivilligt och jag skulle ju hellre sitta och dricka öl med mina "riktiga kompisar".

Jag har precis tvingats jobba över en väldans massa timmar på grund av en uppkommande grej och fått lite för lite fritid. Nu idag torsdag-fredag ska jag på konferens med övernattning som jag är totalt osugen på och helst skulle dodga.

VAD GÖRA?!

Rapportera in timmarna och upplys din chef om att det inte är ok?
Det skulle iaf jag göra. Självklart måste man ställa upp ibland, men om det är middagar/konferenser stup i kvarten så funkar det ju inte. Det måste de ju ha förståelse för.

Allt som är jobbrelaterat, om det så är middagar eller konferenser kodar jag som arbetstid.
När jag inte längre får göra det tackar jag vänligt men bestämt nej.
Det är trots allt jobb i slutändan.

Jag har gjort en grov (ärlig) uppskattning av hur mycket "jobb" det blivit på sådana tillställningar och debiterat lämpligt antal timmar.

Jag tycker inte att man skall ställa upp gratis, men man skall inte heller ta betalt för att äta, supa och snacka knulla.

Beror på vad det står i anställningsavtalet också... detta kanske ingår i din tjänst. Eller rent utav så att du har en vecka extra semester för att kompensera för icke ersättning för övertiden.

Bra feedback från er alla. Återkommer senare, ska försöka hinna med ett snack med chefen innan det är dags att åka ut på arbetsläger ...

Skulle va intressant o höra va din chef svarar på de, du få gärna berätta va han har o säga om de.

Ofta brukar vi i alla fall ha någon form av möte och inte bara sätta oss i baren. All sådan tid skall tas upp som arbetstid. Att du sedan käkar och dricker grattis öl får vi inte ta upp vilket också kan verka lite småaktigt. Men nu vet ju jag inte hur ofta det är.
Alltså får jag bo på hotel gå på spa samt en riktigt bra middag med amarone vin skulle jag definitivt inte fråga om ersättning för den tid jag käkade etc. utan bara arbetsrelaterat.

Beror på vad det står i anställningsavtalet också... detta kanske ingår i din tjänst. Eller rent utav så att du har en vecka extra semester för att kompensera för icke ersättning för övertiden.

Inne på samma sak.
Vissa tjänster förutsätts du jobba mer än de 40 timmar i veckan som står i kontraktet. Ofta utan övertidsersättning, men då kompenserat som du säger med längre semester och/eller högre lön.
Du bör kolla vad du får igen av din arbetsgivare, direkt eller indirekt. Ger det självklara steg upp för karriärsstegen, bra lön och extra semester/andra förmåner? Prata lite med din chef och lägg fram din bild (ur båda synvinklarna för att visa att du tänkt lite inte bara "jag är krenkt för att jag inte får betalt för middagarna".) Be han förklara sin syn. Kanske kan få flexa ut den extratiden det tar? Bra argument för löneförhandling.
Är det med kunder/samarbetspartners middagarna sker eller är det internt?

Om det är för att dryfta arbetsrelaterade saker så tidskriver jag det. Vill de nalla av min fritid så tar jag betalt.

Om de inte vill betala för min tid så får de den inte.

Frågan är om det är "obligatoriskt" eller inte, samt om du har betald övertid eller fått extra ledighet/semester istället.

Generellt sett har man betald övertid och det är obligatoriskt så spelar det ingen roll om de bjuder en på en 100tusen kr midddag. Då ska arbetsgivaren betala övertid.

Fast istället för att bråka om det med arbetsgivaren ta o lite snyggt påpeka att dels är du inte säker på att om det blir en skatterevision att det inte räknas som svart jobb o du därför är tveksam till att ställa upp, samt om arbetsgivaren formulerar om
"injudan" så att det blir nått istil med
"Vi har en konferens som det är valfritt att komma till. Väljer ni att komma är det på er fritid och för att kompensera detta bjuder vi på mat & öl samt ev boende"
så vore det en helt annan sak ;)

Beror helt och hållet på vilken tjänst Du har - befattning, lön, förmåner i övrigt etc, då hög lön/extra semester/ansvarsbefattning/befogenhet att styra egen arbetstid etc kan göra att Du kan kompensera Dig på annat sätt än genom att rapportera övertid.

Inkräktar det på Din fritid, känns träffarna för betungande eller om Du inte kan vara ledig och kompensera Dig för extratiden - tacka vänligt men bestämt nej till de tillfällen som Du själv inte är intresserad av att vara med på. Ligger Du över lönetaket för övertidsersättning ska Du ju heller inte slita ihjäl Dig, det måste och ska vara rimlighet i allt.

Arbetstidslagen är dispositiv (möjlig att förhandla), till exempel genom reglerna i kollektivavtal. Vad gäller för Dig och Din tjänst? Det är ju bra att veta inför en diskussion... Men max 48h/vecka och veckovila är väl en vettig bas, Metalls tolkningar hittar Du t ex här.

Det beror ju på om det "ska ingå" i jobbet. Då kan det ju bli svårt att ta betalt för de timmarna.

Jag har jag gjort så att jag låter "mina gubbar" rapportera timmarna och sedan ta ut dem som komp. Alltså timma mot timma.

Jag hade inte balls vid tillfället att ta upp det på sättet vi skrevs tidigare.

Så jag sa helt enkelt att jag inte har tid och att de kunde avboka mitt hotellrum och middag. Den här gången var det teambuilding och jag är redan tjenis med mina kollegor. Känns lite olustigt, men har blivit så mycket jobb på sistone. Ska försöka ta upp det sakligt med chefen sen. Tack för all input!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti