Tidigt varvstopp på Triumph Sprint

Gecko

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Vid kraftig acceleration kopplar motorn ur vid ca 6500varv (känns som att man lägger i kopplingen) på min Triumph Sprint ST-00. Motorn varvar högre när detta inträffar, men driver inget. När man växlar upp och varvtalen minskar driver det igen.

Är det ett varvstopp som går i eller vad kan det vara för något?
Känns som att ett varvstopp borde ligga vid ett mycket högre varvtal, alternativt att varvmätaren inte hinner visa de varv som det egentligen är. Om det skulle vara ett lågt varvstopp, kan man höja detta på något sätt?

Någon som är lite mer insatt en mig som kan ge en hjälpande hand?
 
Varvstoppet bryter tändningen så den inte kan varva mer..

Blir mer som ett "knackande" och slutar driva.


Det där låter mer som kopplingen eller nåt
 
Du svarar nästan själv på frågan.
Din koppling är slut/kopplingsfjädrarna trötta.
Kan även bero på byte av fabrikat på motorolja.
Din koppling klarar bara att hålla emot vid lägre effektutag <6500rpm
Nya lameller + fjädrar gör nog susen:tummenupp
 
Du svarar nästan själv på frågan.
Din koppling är slut/kopplingsfjädrarna trötta.
Kan även bero på byte av fabrikat på motorolja.
Din koppling klarar bara att hålla emot vid lägre effektutag <6500rpm
Nya lameller + fjädrar gör nog susen:tummenupp

Okey bra tips:). Tänkte inte på det. Tror du det är svårt att byta själv?
Hur kan olika motoroljor påverka detta. Antar att kopplingshuset är nedsänkt i någon form av oljebad. Menar du att friktionen på lamellerna skulle förändras?
 
Okey bra tips:). Tänkte inte på det. Tror du det är svårt att byta själv?
Hur kan olika motoroljor påverka detta. Antar att kopplingshuset är nedsänkt i någon form av oljebad. Menar du att friktionen på lamellerna skulle förändras?

Byta lameller är relativt enkelt, tanka ner en manual från nätet och gå loss.

Har själv fått samma problem när jag använde castrol superbike/r4, bytte tillbaka till motul 300v och då försvann kopplingssliret ganska omgående.
Fabrikaten har olika tillsatser (additiv) som kan bli för "hala" för just din koppling.

Börja med att byta lameller och fjädrar, är nog dax ändå.

Lycka till!:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top