Tidig Honda CNR 600 F = bra mekhoj?

Bengtsten

Bannad
Gick med
1 Jul 2010
Hoj
Ingen^^
Jag är ingen yrkesmekaniker, men lite kan jag. Hade tänkt skaffa mig en hoj att meka med för att utvecklas på det området och funderar på en Honda CB 750 från sent 60-tal/tidigt 70-tal. Men helst skulle det var en "fully faired sport bike" och den äldsta och därav förmodligen mest lättmekade jag hittar är Honda CBR 600 F årsmodell 87 - 90 (som ser ut såhär http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/HondaHurricane.jpg ). Ambitionen är som sagt att kombinera att första hoj och samtidigt ha något att skruva på. Och tvåhjuliga motorfordon har ju en tendens att krångla mer än bilar. Så förhoppningsvis blir det endel mek. Men är den för komplicerad? Min pappa är yrkesbilmekaniker så ifall jag skulle köra fast i mekandet så är det lätt att få hjälp. Men som sagt, är den för svår hoj att meka på?
//Bengtsten

Men som sagt, är den för svår hoj att meka på?
//Bengtsten

Nej. Skaffa en bra verkstadsmanual så ska inget vara så komplicerat. Haynes eller Clymer t.ex., eller en Honda original.

Om du är ute efter en lättmekad hoj kanske du ska titta på äldre GSXR-hojar också.

Last edited:
Jag kanske tar mig vatten över huvudet när jag svarar på din fråga, jag är absolut inget annat än novis på att meka men min uppfattning är att en motor är byggd på samma sätt oavsett märke och modell! Ska man bara meka motor så spelar det enligt mig ingen större roll vad du har för hoj, men börjar man prata elsystem, solinoider och databoxar så börjar det bli lite värre!

Det enda jag rekommenderar dig är att märka upp allt ordentligt och ta massa foton så du kan åter referera vart kablar osv går samt att skaffa är sprängskiss och servicmanual samt ett gäng bira så ska du se att det blir en trevlig upplevelse :tummenupp

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...