Tidernas främsta motorcyklar

  • Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date
Dr.Bike skrev:
Mjaa... möjligen var HELA japanska mcindustrin helt styrd av Amerikanska marknaden här...
Se bara på Yamaha YZ750R he-te, den ser ju ut som en tub Pepsodent ultra whitening!

Men ja, alla hojar hade FULA kombinationer detta årtionde.
Min däremot ser ju anständig ut...

Blä på dig själv! Din lilla gröna groda! :hihi
Min pappa är mycket starkare!

Hahaha men min pappa är snabbare än din!!! :hihi
 
Hmmmmm.... fortfarande grävmaskiner o sånt....

Jaja... bomber till Discovery eller inte. Grävmaskinens storlek blir inte relevant förrän man sett dom live eller satt något i relation till dom.
Eftersom det ändå inte verkar bli nåt vettigt MC snack här (alla vet ju att Dr.Bike är klokast på forumet och att Honda är det banbrytande märket :tummenupp ) så får jag väl visa bilder på grävmaskiner. :lol

Malága 2005, Caterpillar Training & Education Center :hihi
 

Bifogat

  • Caterpillar 2.JPG
    Caterpillar 2.JPG
    90.8 KB · Visningar: 110
  • Caterpillar 3.JPG
    Caterpillar 3.JPG
    138 KB · Visningar: 126
  • Caterpillar 4.JPG
    Caterpillar 4.JPG
    134.1 KB · Visningar: 111
  • Caterpillar 1.JPG
    Caterpillar 1.JPG
    125.4 KB · Visningar: 159
:tummenupp

Och: f-n preciis de bilderna jag saknade i min caterpillar-samling!
Shyrre!
 
HAHAHAHA först när jag läste rubriken så blev ja skitförbannad eftersom ja läste det kl 23.22...men sen blev det bara kul att läsa när det visa sig att det inte var motorcyklar.....fan va knäckta ni måste ha blivit....eller lite dumma :tungan
 
Esquire skrev:
Jag saknade Suzuki Katana på den där listan. :(
Iofs kanske inte något tekniskt underverk. Men designmässigt låg den på en helst annan nivå än sina samtida motståndare.
Agree. Dessutom saknar jag Vincent på listan. Den var ett underverk på sin tid.
 
Min kom 5:a :arsele

The motorcycles chosen as the 10 best bikes ever designed are:

THE DUCATI 916
THE HONDA CB750
THE HONDA C90
THE MTT Y2K TURBINE SUPERBIKE
THE TRIUMPH BONNEVILLE
THE BRITTEN V1000
THE BROUGH SUPERIOR
THE PIAGGIO VESPA, the GS
THE MOTO GUZZI V8
THE HARLEY DAVIDSON KNUCKLEHEAD
 
Lantis skrev:
The motorcycles chosen as the 10 best bikes ever designed are:

THE DUCATI 916
THE HONDA CB750
THE HONDA C90
THE MTT Y2K TURBINE SUPERBIKE
THE TRIUMPH BONNEVILLE
THE BRITTEN V1000
THE BROUGH SUPERIOR
THE PIAGGIO VESPA, the GS
THE MOTO GUZZI V8
THE HARLEY DAVIDSON KNUCKLEHEAD

Då gjorde det inte så mycket att det var grävskopor istället, vilka skit hojar :tungan
 
Lantis skrev:
Min kom 5:a :arsele

The motorcycles chosen as the 10 best bikes ever designed are:

THE DUCATI 916
THE HONDA CB750
THE HONDA C90
THE MTT Y2K TURBINE SUPERBIKE
THE TRIUMPH BONNEVILLE
THE BRITTEN V1000
THE BROUGH SUPERIOR
THE PIAGGIO VESPA, the GS
THE MOTO GUZZI V8
THE HARLEY DAVIDSON KNUCKLEHEAD

Design kan ju betyda både styling och teknisk konstruktion.
Alla ovanstående maskinerna har ju kanske inte betraktats som tekniska under, åtminstone inte om man tittar på dom lite äldre maskinerna.
Man kan ju också ifrågasätta om den där "MTT Y2k Turbine Superbike" skulle
få vara med, det verkar vara närmast en experimentmaskin...

Ducati 916 var, och är fortfarande en snygg maskin, tekniskt låg den också bra till när den kom.
Fortfarande är det ganska ovanligt med enkelsving bak, ljuddämpare under sadeln har ju många andra tillverkare apat efter, och vad det gäller prestanda så visst finns det maskiner som går mycket bättre idag, men en dag blir ju även de ifrånåkta...

Eftersom det är en lista baserad på en massa tyckande och inte fakta blir det alltid någon som tycker att det är fel, sammantaget blir väl vinnaren en kompromiss av allt, teknik, utseende och prestanda.
När det gäller utseende så kan väl få tycka att det finns någon egentlig konkurrent från japan?
Någon nämnde något om dekaler, Duccarna behöver inte en massa dekaler för att få ställas ut på "The Guggenheim Museum of Art" i New York, en snygg design räcker långt.

Tramset om volymgränser i SBK hör väl inte hemma här men eftersom det också var uppe: Ducati satte inte tidigare års reglemente, det gjordes på annan nivå.
Alla andra tillverkare fick möjlighet att utnyttja gränserna men Ducati var bäst på det, helt enkelt!

Nu är det volymmässigt utjämnat, fyrorna vinner på grund av sin högre effekt, är det någon som tjatar om att twinnarna är handikappade?
 
Dr.Bike skrev:
Sen kom Honda 750 Four.....

Allt sedan dess har det varit honda.

Ok några andra japanska märken finns visst, men de är dagsländor i jämförelse...
Skitsnack.
Om du nu inte kommit ur 70-talet ännu så är det nog dax, det har hänt en del och Suzuki inledde 85 supersporthojarnas framfart, 92 var det iofs Honda igen med Fireblade men så 98 var det Yamaha som slog knock med R1an.
Där mellan har Kawa(zzr1100) haft snabbast hoj senare Honda(Blackbird) och nu Suzuki(hayabusa).

Så alla vet vad de gör och det enorma försprång man kan uppleva Honda hade en gång i tiden är puts väck.

Dessutom anser jag att man ska vara lite korkad om man anser att nån turbindriven specialhoj är en av de främsta hojarna, dels är den skitful och dels kan jag inte tänka mig att den där har påverkat utvecklingen ett skit.

Värdelös lista i min mening, verkar extremt ensidig, CB750 är visserligen självskriven för listan, men vad sjutton en hel del av de där känner jag inte har påverkat nåt på de moderna hojarna alls.
Motoguzzi V8 liksom, hojfan kom knappt runt banan, sen får den låta hur fint den vill.
 
Last edited:
Tiger302 skrev:
Gsxr -85 borde ju vara med. Ursporthojen no1.

Om man nu ska prata om första R-hojen/ursporthojen i modern tid så ligger CB 1100 R fyra år före GSXR 750.
 
Sören skrev:
Om man nu ska prata om första R-hojen/ursporthojen i modern tid så ligger CB 1100 R fyra år före GSXR 750.

Jo om du räknar halvkåpa som sporthoj, men annars om du menar aluminiumram, helkåpa, kompakta mått, ätt vikt vad får du fram då?
Jo GSXR750R 85.
Visst Honda kom med sin VF1000R året före men den väger faktiskt bly.

CB1100R var dessutom en mycket dyr hoj, och även om man ju kunde köpa dem så var de väldigt sällsynta.
 
Silwer skrev:
Skitsnack.
Om du nu inte kommit ur 70-talet ännu så är det nog dax, det har hänt en del och Suzuki inledde 85 supersporthojarnas framfart, 92 var det iofs Honda igen med Fireblade men så 98 var det Yamaha som slog knock med R1an.
Där mellan har Kawa(zzr1100) haft snabbast hoj senare Honda(Blackbird) och nu Suzuki(hayabusa).

... "och nu ZZR 1400 -06" borde nu nog ha skrivit.
Iallafall om man ska tro Kawasaki själva.
 
Ingen som spelade in programmet o kan lägga upp?

Satans jeffla grävmaskiner! :huvet
 
Silwer skrev:
Jo om du räknar halvkåpa som sporthoj, men annars om du menar aluminiumram, helkåpa, kompakta mått, ätt vikt vad får du fram då?
Jo GSXR750R 85.
Visst Honda kom med sin VF1000R året före men den väger faktiskt bly.

CB1100R var dessutom en mycket dyr hoj, och även om man ju kunde köpa dem så var de väldigt sällsynta.

Sällsynt eller inte, det finns nog inget land i världen som har så många CB 1100 R per hojåkare som Sverige.
 
Zee skrev:
Ingen som spelade in programmet o kan lägga upp?

Satans jeffla grävmaskiner! :huvet
Du kan vara lugn.
Det blev inget program.
Sakerna och hojarna som diskuterar kommer från Röde Baronens länk om Y2K turbinhojen.
Vi får hoppas att det där programmet sänds nån annan gång.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top