Tiderna från Anderstorp

• Thread starter Thread starter HW
  • Start date Start date
Varför så stor hastighetsskillnad i NSB? Det är väl en A klass och ändå är där 10 pers som borde blivit utkvalade. Och vad håller Swedie på med han är ju 4 sek efter pole........

Boris JR skrev:
2125637 Varför så stor hastighetsskillnad i NSB? Det är väl en A klass och ändå är där 10 pers som borde blivit utkvalade. Och vad håller Swedie på med han är ju 4 sek efter pole........
Det är ju ofta stora skillnader på första racet då en del tränat i Spanien och Brno medan andra kommer ner på lördagen och kör för första gången.

Gustav O skrev:
2125641 Det är ju ofta stora skillnader på första racet då en del tränat i Spanien och Brno medan andra kommer ner på lördagen och kör för första gången.
Det märks på tiderna. De bästa i rookieklasserna ligger på sas normala tider medan de lite längre bak kör på ganska beskedliga tider - långt över den kapacitet de visade under förra säsongen. Blir förmodligen mycket mindre spridning i själva racen.

Refektion: Vad kass att inte funktionärerna säger till eller svartflaggar en förare under kvalet när det inte kommer upp några tider via transpondern!

På det sättet blev en utan plats i tävlingen, medan funktionärerna lät bli att agera?

Varför är det så kass? Man ska väl få vara med och kriga på sportsligt vis och inte dömas ut av ett skitfel?
Om detta är en regel är den fel. Om det var ett misstag är det synd.

Man ser ju annars hur alla i depån hjälper varann, inklusive konkurrenter så att alla kan komma till start.
Att då vara på griden, köra kvalet, men inte bli tillsagd att transpondern inte sänder är surt.

Visst, lika för alla, men det är klen tröst, då en sån enkel åtgärd hade kunnat rädda en hel helg för den drabbade, som nu får det tveksamma nöjet att kolla tävlingen från läktaren.

Dr.Bike skrev:
2125796 Refektion: Vad kass att inte funktionärerna säger till eller svartflaggar en förare under kvalet när det inte kommer upp några tider via transpondern!

På det sättet blev en utan plats i tävlingen, medan funktionärerna lät bli att agera?

Varför är det så kass? Man ska väl få vara med och kriga på sportsligt vis och inte dömas ut av ett skitfel?

Man ser ju annars hur alla i depån hjälper varann, inklusive konkurrenter så att alla kan komma till start.
Att då vara på griden, köra kvalet, men inte bli tillsagd att transpondern inte sänder är surt.

Visst, lika för alla, men det är klen tröst, då en sån enkel åtgärd hade kunnat rädda en hel helg för den drabbade, som nu får det tveksamma nöjet att kolla tävlingen från läktaren.
Vilken klass och förare? Var det Björn A i Rookie 600?

Dr.Bike skrev:
2125796 Refektion: Vad kass att inte funktionärerna säger till eller svartflaggar en förare under kvalet när det inte kommer upp några tider via transpondern!

Det beror till största delen på förarna själva som inte har ordnin på sina transpondernummer. Tidtagningen hade fullt upp hela första passet i samtliga grupper med att reda ut vem som var vem och vad dom hade för transpondernummer. Om alla hade angivit sitt transpondernummer när dom anmälde sig hade detta inte skett så alla som brukar samarbeta i depån får genensamt ta på sig skulden, tyvärr.

/HW
(som gick runt och frös i depån och samlade in transpondernummer manuellt hela fredagskvällen, det var djävligt kallt och tråkigt. Tack till pappa Backlund och lms:arna som åtminstone bjöd på öl när jag kom. :pannkyss )

HW skrev:
2125815 Det beror till största delen på förarna själva som inte har ordnin på sina transpondernummer. Tidtagningen hade fullt upp hela första passet i samtliga grupper med att reda ut vem som var vem och vad dom hade för transpondernummer. Om alla hade angivit sitt transpondernummer när dom anmälde sig hade detta inte skett så alla som brukar samarbeta i depån får genensamt ta på sig skulden, tyvärr.

/HW
(som gick runt och frös i depån och samlade in transpondernummer manuellt hela fredagskvällen, det var djävligt kallt och tråkigt. Tack till pappa Backlund och lms:arna som åtminstone bjöd på öl när jag kom. :pannkyss )

Ja där ser man! Synd för alla inblandade, och inte minst dig - som i elfte timmen ska få till det med alla förare.
Här verkar finnas utrymme för en organisatorisk förbättring så att inte ett så viktigt ansvar ligger dels på enskilda funktionärer, och ffa inte så sent.
Det bör ju vara solklart redan under senvintern/tidiga våren.
Men jag har sett i nån tråd att det var transpondrarna själva som kom sent eller hur det nu var?

Osis iaf.

Heder till er som försöker bringa ordning ur kaos iaf! :tummenupp

Dr.Bike skrev:
2125829 Ja där ser man! Synd för alla inblandade, och inte minst dig - som i elfte timmen ska få till det med alla förare.
Här verkar finnas utrymme för en organisatorisk förbättring så att inte ett så viktigt ansvar ligger dels på enskilda funktionärer, och ffa inte så sent.
Det bör ju vara solklart redan under senvintern/tidiga våren.
Men jag har sett i nån tråd att det var transpondrarna själva som kom sent eller hur det nu var?

Osis iaf.

Heder till er som försöker bringa ordning ur kaos iaf! :tummenupp

Njae, det är väl kanske lite olyckligt att leverera en drös med transpondrar samma dag som dom skall börja användas och att inte ha bestämt i förväg vem som skall få vilken transponder så vi kunde haft en lista i förväg.

Shit happens!

Sen misstänker jag att det finns ett stort antal "rookies" som ljuger om att dom inte löst ut någon licens tidigare och därför inte "behöver" någon egen transponder. Det funkar denna gång för ingen har tänkt på att kolla upp det men jag är statistikdnörd :kulspruta , jag tänker samköra listorna inför nästa tävling. Då är det valfritt att ljuga! :hihi

HW skrev:
Sen misstänker jag att det finns ett stort antal "rookies" som ljuger om att dom inte löst ut någon licens tidigare och därför inte "behöver" någon egen transponder.
Men måste man verkligen ha en "egen", privat, transponder? Går det inte bra att låna en av någon i en annan klass t ex?

Bingo skrev:
2125932 Men måste man verkligen ha en "egen", privat, transponder? Går det inte bra att låna en av någon i en annan klass t ex?

Det går givetvis att låna men du måste ju tala om det för tävlingsledningen och vad gör du om den du skall låna av crashar eller tappar sin transponder?
Du får ju inte starta utan, eller rättare sagt, du får ingen kvaltid om du kör utan.

/HW

Boris JR skrev:
2125637 Varför så stor hastighetsskillnad i NSB? Det är väl en A klass och ändå är där 10 pers som borde blivit utkvalade. Och vad håller Swedie på med han är ju 4 sek efter pole........
Jag har en ursäkt. Eller ett par som tillkommit på grund av lite otur med väder, hoj, tid att köra m.m. Men iaf så kör jag Michelin det här året och de kräver mycket mer från chassi än vad runda fina Metzeler och Pirelli gör. De funkar i alla väder och former.

Detta satte stopp för att jag skulle komma i form från att kört R1an för första gången för det här året just på Anderstorp. Oerhört trist att det skulle bli så.

Men iaf, så min bromspump har en justeringsskruv som justerar bromsgreppets position. Denna flyttade sig under tiden jag körd. Flyttade sig IN mot gasrullen. Jag hade till slut bromsgreppet mot gasrullen vid inbromsning. Jag justerade detta till andra passet, men den vibrerade åter igen isär och förstörde även andra passet.

Men sen hade jag även andra problem med däcken, såsom accelerationsvobbel. Ju mer jag gasade ju mer vobbel fick jag. Jag totaländrade chassi-setupen och vobblet tonades ner till kontrollerbart. Men fick ändå problem med att bakhjulet gick för brett ut ur kurvor. Så jag justerade detta inför nästa kval (snabbare retur skulle troligen löst problemet). Men i supermoto så kom jag för en gångs skull snabbt ut ur enduro-partiet, för att inse att de placerat en ny kikan för att tvätta däcken. Så där kommer jag med bra fart och ska bromsa in. Jag hinner inte ens reagera på framhjulssläppet innan jag är på backen och tar såklart mot mig med vänster arm i perfekt axelbrytningsvinkel. Så armen går ur led. Turligen är ambulansen redan där med brits ute. De skulle plocka upp Robert Gull som oxå marksynat. Jag beodrar iaf ena ambulanskillen att dra tillbaka axeln medans jag låg på mage på britsen med armen dinglandes på sidan. Tog nog bara runt 1 minut att få tillbaka axeln. Ju snabbare man får tillbaka den ju snabbare kommer det läka.

Jag var redo att lägga nya tider och bättre tider med R1an tunad och fixad. Speciellt BROMSEN. Den känns viktig för när man flyttar fram sina bromspunkter! Men andra kvalet var belagt med duggregn och jag hade en alldeles för ostabil axel för att åka ut. Stod över för att kanske köra Warm-upen, men det kändes inte bra då heller. Det var regn då med. Så det säkraste kortet var att inte köra, för att köra och krascha igen med en dålig axel... ja OM jag faller på vänster så kommer jag helt fucka upp axeln så den inte blir användbar det här året.

Vilar, rehab och återkommer till Sviestad.

Ledsen om jag fått många av er att ta er till Anderstorp för att inte få se mig köra! :-(

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back