Tider från Catalunya

Nyteknik började med att skriva om "imponerad av toppfarten"
vilket inte jag var, i sig. Det är mkt möjligt att det är bra på den banan,
vad vet jag, det var inte det jag svarade på.

Det var tydligen 40 km/h medvind på rakan vilket kan förklara de höga hastigheterna. Undrar vad som händer om det kommer en kastby i 350 km/h... :skrämd

Torkel skrev:
Det var tydligen 40 km/h medvind på rakan vilket kan förklara de höga hastigheterna. Undrar vad som händer om det kommer en kastby i 350 km/h... :skrämd

Hade vi inte känningar av det på Atorp i 290?? Nu är det med reservation för mitt minne men var det inte Sara och någon/några mer som kroka ihop och drog omkull?? Det var bra sidovindar den dagen.

Chrille skrev:
Hade vi inte känningar av det på Atorp i 290?? Nu är det med reservation för mitt minne men var det inte Sara och någon/några mer som kroka ihop och drog omkull?? Det var bra sidovindar den dagen.

De enda hojar i Sverige som möjligen toppar 290 på Anderstorp är Skölds och Grevens Superbikes.

Chris Ash skrev:
De enda hojar i Sverige som möjligen toppar 290 på Anderstorp är Skölds och Grevens Superbikes.

Det tror jag inte på. Jag hade 270 ut på bakhjulet (varvstopp på 6an och räknat genom lådan).

Säg 280 då för Gixxer1000 med liten Sara i sadeln seglade iväg ordentligt.

Det ryktas dessutom om att Busan tagit med laser i 300 ärliga på rakan.

Chrille skrev:
Det tror jag inte på. Jag hade 270 ut på bakhjulet (varvstopp på 6an och räknat genom lådan).

Säg 280 då för Gixxer1000 med liten Sara i sadeln seglade iväg ordentligt.

Det ryktas dessutom om att Busan tagit med laser i 300 ärliga på rakan.

Rakan är drygt 800 meter lång, ungefär samma förutsättningar som Valencia, där toppade en NSR500 290 km/h och en RCV uppåt 305-310, under Anderstorps GP 1990 gjorde Hondan ca 280 km/h.

En Busa går ungefär som en 250 R fabrikare och de toppar knappa 260 på A-torp.

Chris Ash skrev:
Rakan är drygt 800 meter lång, ungefär samma förutsättningar som Valencia, där toppade en NSR500 290 km/h och en RCV uppåt 305-310, under Anderstorps GP 1990 gjorde Hondan ca 280 km/h.

Jag tror vi har ett jobb för Jalle! Dvs att stå vid rakan o skjuta oss med lasern! :D Att det går över 260 tror jag att det gör iaf!!!

Chris Ash skrev:
... under Anderstorps GP 1990 gjorde Hondan ca 280 km/h.
....

DET var intressant. Skulle vilja kolla upp vad det är för felkällor man har att beakta i sammanhanget...

Chris Ash skrev:

Här måste jag hålla med dig, din förbannade glädje(mätar)dödare.

Det är ju dessutom bara att kolla vad en R1000 gör på stående kilometern, dvs ca 260-270 i slutfart,efter 200m stående har man väl 150 eller nåt, På A-torp har väl ca 130 ut på rakan men knappast med läge att accelerera flat out direkt pga nerlägg. Dessutom ska det bromsas. Med hänsyn till detta så bör en trimmad GSXR1000 eller Busa göra kanske 260 på A-torp. Chrille har uppenbarligen fel beräkningsmodell för sin utväxling..... :rolleyes:

Jag hoppas att det inte är nån som på allvar tror att en R-hoj är lika snabb som en 500 GP-hoj från 1990.....

Chris Ash skrev:
....

Jag hoppas att det inte är nån som på allvar tror att en R-hoj är lika snabb som en 500 GP-hoj från 1990.....

Det tror jag inte. Sen kanske jag kan ha 270 ut på hjulet eftersom det spinns bort en hel del i riktigt höga hastigheter...

Var har du fått dina nuffror ifrån?

Last edited:
Chris Ash skrev:
Chrille har uppenbarligen fel beräkningsmodell för sin utväxling..... :rolleyes:

Betänk att killen bygger båtar.

Tack gode gud att man oftast flyger när man åker utomlands... :gnissla

Kan inget om banor varesig i Sverige eller utomlands men toppfarten måste väl vara väldigt beroende av hur det ser ut innan rakan.
Dvs har man hög ingångshastighet på rakan, bör man få ut en högre sluthastighet...

Ehm... den där Hayden verkar uthållig =) Sätta snabbaste varv på varv #72 =) Han kanske skall börja med lite endurance =))

Chrille skrev:
Det tror jag inte. Sen kanske jag kan ha 270 ut på hjulet eftersom det spinns bort en hel del i riktigt höga hastigheter...

Var har du fått dina nuffror ifrån?

Liten fråga Chrille; Vad har du för drevning och vilka däck? är det 1903 mm i omkr.Ration kan jag ta reda på själv.

Tänkte räkna lite på det, Verklig fart 270 är mycket - Cralles gör ca 250kmh verkligfart med ca 125-130 bhp och är en lättare förare än dig.

Jag säger inte att du har fel, men min nyfikenhet måste stillas :)

Mvh//ZS

[Akryl]*Amid skrev:
Ehm... den där Hayden verkar uthållig =) Sätta snabbaste varv på varv #72 =) Han kanske skall börja med lite endurance =))
Just gotta' keep grindin' away, som Nicky skulle ha sagt.

Zilversurfer skrev:
Liten fråga Chrille; Vad har du för drevning och vilka däck? är det 1903 mm i omkr.Ration kan jag ta reda på själv.

Tänkte räkna lite på det, Verklig fart 270 är mycket - Cralles gör ca 250kmh verkligfart med ca 125-130 bhp och är en lättare förare än dig.

Jag säger inte att du har fel, men min nyfikenhet måste stillas :)

Mvh//ZS

Ska kolla upp detta ikväll. Jag tror på fullt allvar att min går ungefär lika fort som Cralles .. Jag går jämt med en Carlbarkare nästan hela rakan... sen drar jag ifrån... Detta måste utredas.

Bj.O.rn måste väl kunna skaka fram en loggfil från Sköldens Ducce? Det är ju alltid kul att kika på.

Ska dubbelkolla men fel av mig tror jag.
15/42
Varvstoppen på 13500 på 6'an?(orginal)
Omkrets 1978
innebära 260 blås ut.
270 är på 14000 och så mycket tror jag inte den varvar

Men plussa på minst 10 på de snabbaste tusingarna.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien