Tickar..

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
r6
Hej,

Nu har motorn börjat ticka i cbr'en , och tänkte kolla om jag är helt ute och cyklar om jag gissar på att det är ventilerna som spökar? Den ska nämligen ventilkollas, byta tändstift, osv, om typ 13 mil (2400-service). Det låter ganska tydligt när den är kall, men det är inte alls lika tydligt när motorn är varm.

Om det nu är rimligt att det är ventilerna, hur farligt är det att åka med skiten? Rasar hela motorn så fort jag hittar en rolig vägsträcka, eller kan man åka med det där ticket en tank eller två utan att vara orolig? Skulle va kul att få in ett par turer innan den ska ställas av, och verkstan har väl knappast tid innan snön kommer.

de är inte ventiler kan jag redan nu säga, då du kan va lugnt
men kan inte svara på vad de är...

Är det en korrekt tolkning att det här alltså inte handlar om ventiler, och att det är dags att börja bli orolig?

de är inte ventiler kan jag redan nu säga, då du kan va lugnt
men kan inte svara på vad de är...

Det är ju fantastiskt att du kan påstå att det inte är ventilerna bara på en förklaring av "problemet". Va duktigt du är.

Det är ju fantastiskt att du kan påstå att det inte är ventilerna bara på en förklaring av "problemet". Va duktigt du är.

jag har precis gjort 2400 service och dom har kollat mina ventiler, den började ticka precis innan den skulle in men den har inte slutat ticka efter de...därför är jag säker på att de är inte venliler..

jag har precis gjort 2400 service och dom har kollat mina ventiler, den började ticka precis innan den skulle in men den har inte slutat ticka efter de...därför är jag säker på att de är inte venliler..

Så var det i DITT fall ja. Det finns ingenting som tyder på att det är lika dant med hans motorcykel.
Vill inte måla fan på väggen men man ska ju inte utesluta att det faktiskt kan vara ventilerna som tickar. Speciellt med tanke på att dom tystnar när motorn blir varm.

Ingen här kan svara på om det är farligt eller inte att åka med då ingen har hört hur det låter.
Eftersom service är nära tycker jag du tar upp detta med din verkstad när du lämnar in den.

Så var det i DITT fall ja. Det finns ingenting som tyder på att det är lika dant med hans motorcykel.
Vill inte måla fan på väggen men man ska ju inte utesluta att det faktiskt kan vara ventilerna som tickar. Speciellt med tanke på att dom tystnar när motorn blir varm.

Ingen här kan svara på om det är farligt eller inte att åka med då ingen har hört hur det låter.
Eftersom service är nära tycker jag du tar upp detta med din verkstad när du lämnar in den.

jag har fått sen servad och dom har kollat ventiler...hittade inget fel

Min tickar som satan. Har den gjort hela tiden jag haft den. Min taktick är att be och hoppas det ska vara så när man åker skramlaha.

Ingen fara att köra med ventiltick, en stund.

Det sliter lite mer på kamaxlarna bara.

kollar man i cbr tråden så ser man att de är en inte så ovanlig fel...och de kommer från just vänstra sidan..

Så vad gör man åt det då?

Säljer möget och köper nåt redigt som kawa. :yoparty Hahaha Nu kommer snart påhoppen. Hehe

Nä det är väl inget konstigt med lite ljud från motorerna. Kom ljudet helt plötsligt eller det har kommit smygande???

Även om det e ventilerna så behöver du inte vara rädd för ett haveri. Du kan dra den som vanligt ändå. Vissa motorer kan få för sig att ticka när det blir låg nivå på oljan så kolla den. Just in case...

Jag ska kolla oljenivån så fort jag kommer hem, gud va skönt om det va så enkelt. Men det är det väl förmodligen inte. Hur som helst har jag bokat tid för service och skit nu, så "snart" kommer jag väl få reda på vad det är. Men jag tänker inte dra mig för att köra med den tills dess tror jag.

Nästa år kommer jag med all sannolikhet sälja den och köpa just en kawa. Sådeså. :yoparty

Troligen ventilspel, dålig olja som inte stannar kvar på slitytorna efter körning eller kamkedjesträckare om det nu kommer från cylinder/topp området. Inget av dessa är varken dyrt eller så farligt. Verkstaden skall kunna höra och säga om det är något du skall oroa dig för alls.

Last edited:
Som ovan säger.. Det är med största sannorlikhet ventilerna ,men det kan lika gärna vara kammkedjesträckaren,,,. Kammkedjesträckare på i stort sett alla märken står för 50% av allt slammrande offta i kombination med uttöjd kammkedja.

hur tickar din??
låter de mycke??

Det låter typ ticketiticketiticketi hela tiden när motorn är igång. Inte speciellt högt men det "hörs" ändå. Kommer ifrån rakt under tanken låter det som. Har för mig att nån har sagt att skramlaha har ett "tick" som är normalt på sina rettor också men jag kan ha fel.:confused:

På vissa mc kan man lätt kolla om det är kammkedjan som skrammlar och kedjesträckaren som är väck. Om kedjespännaren är monterad rakt bakifrån mot cyllen (utifrån) Den typ som har en liten bult i mitten som skruvas av för att komma åt den lilla spårskruv som sitter där inne. Den skruven skruvas ju normalt i höger/vänstervarv? för att släppa spännaren vid montering av denna. Sååå om man därimot skruva motsatt riktning så brukar kedjan spännas mer.. ( på dom flesta spännare) man kollar detta först med avstängd motor! känns om man får ett segt motstånt som tilltar! Troligast åt vänster då? Om så är fallet så startar man motorn och skruvar sakta åt det hållet,,,blir skrammlet tystare då ,så har man en felande sträckare och ev för slut kedja,,man besiktar även släpan som sträckaren trycker imot om man kommer åt.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D