Tickar / knackar Yamaha R1 2003

• Thread starter Thread starter CDM
  • Start date Start date

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Äger en R1:a 2003 års modell som gått 1450 mil, alltså väldigt sparsamt. Hojen införskaffades för någon vecka sedan vilket bidragit till att jag inte hunnit bekanta mig ordentligt.

Har fått ett svagt tickande ljud från motorn som uppkommer när växel är i och man kör under 6000 varv (sen hör jag inte mer eller över 50 km/h) Det spelar ingen roll vilken växel utan ljudet är där ändå.
Alltså inget ljud på tomgång.

Har någon en aning om vad detta kan vara?
För tunn olja?
Vevlager som ger upp?
Ventiler?
Grenrör som läcker?

Uppskattar verkligen hjälp i form av svar att jag antingen är noijig eller om ett ev tekniskt fel. :gnissla

På en modern hoj, som din, sitter det insprutning. Insprutningen har något som kallas för spridare som doserar bränslemängden till varje cylinder genom att snabbt öppna och stänga. På de flesta hojar hörs detta relativt tydligt, särskilt på låga varvtal, och det kan uppfattas som att cykeln tickar eller knackar.

En annan möjlig orsak är att drivpaketet är slut och behöver bytas. Hur du kontrollerar detta finns det mängder av trådar om.

Är du osäker och känner att du vill vara riktigt säker på din sak; Åk till en handlare av just din modell. Det kostar förmodligen ingenting, eller väldigt lite, att låta en mekaniker ta en kik på den och kanske provköra.

därav öknamnet..skramlaha..

nee det är vansinning mycket som kan rassla,insprutet,kamkedjan,divlinan osv osv osv

förmodligen inget att bry sig om men om du ändå är orolig åk till en mek så får han kolla.

är du orolig så kan du alltid kolla ventilspelet. det är ganska enkelt att mäta upp/justera. min tickade (iofs mest på tomgång) och det var materialfel på en ventil som fick bytas ut. nu är det tyst och fin :)

Har varit hos Stockholms Mc varuhus och bett Alex där som tydligen är lite av deras R1:kunninga att lyssna vilket han gjorde med ett "tack" som betalning. Han sa att han inget hörde, dock var då ingen växel i, men jag tar den till någon mek som får provstyra ett vara och kolla.
Då jag inte är helt naken när det gäller teknikkunskaper så var själv första tanken insprutningen eller vevlager.
Ska börja med att byta olja idag och se om det blir bättre. Hojen hade tydligen stått still i ca 1 år enligt tidigare ägaren när jag frågade han idag.
Servicedags..

Blir det inte bättre så provar jag att mäta upp ventilspelen och ser om där sitter något oljud :huvet

Nyinköpt beggad hoj = oljebyte!!! Man vet aldrig när oljan byttes sist, och även om den är bytt vet man aldrig vad som hällts i, PUNGT!

Har varit hos Stockholms Mc varuhus och bett Alex där som tydligen är lite av deras R1:kunninga att lyssna vilket han gjorde med ett "tack" som betalning. Han sa att han inget hörde, dock var då ingen växel i, men jag tar den till någon mek som får provstyra ett vara och kolla.
Då jag inte är helt naken när det gäller teknikkunskaper så var själv första tanken insprutningen eller vevlager.
Ska börja med att byta olja idag och se om det blir bättre. Hojen hade tydligen stått still i ca 1 år enligt tidigare ägaren när jag frågade han idag.
Servicedags..

Blir det inte bättre så provar jag att mäta upp ventilspelen och ser om där sitter något oljud :huvet

Om det är vevlagret så borde du höra det på tomgången också och när du belastar hojen borde missljudet öka i styrka. Det brukar vara ett fränt tickande ljud vid belastning.

Har du provat att varva upp hojen lite grann när du inte har någon växel i? Hörs ljudet då eller måste du åka med hojen?

Vad händer om du står stilla och bromsar samtidigt som du lägger i ettan och släpper ut kopplingen lite, ökar ljudet tydligt då när motorn blir belastad?

Om du tror att det är krökarna är det bara att sätta handen där de är fastskruvade i utblåset och känna om det blir varmat och om det blåser när du vrider på gasen. Du borde höra skillnad på ett sådan ljud och ett lagerljud.

Låter ljudet mer när hojen är kall eller varm eller spelar det ingen roll?

Last edited:
Om det är vevlagret så borde du höra det på tomgången också och när du belastar hojen borde missljudet öka i styrka. Det brukar vara ett fränt tickande ljud vid belastning.

Har du provat att varva upp hojen lite grann när du inte har någon växel i? Hörs ljudet då eller måste du åka med hojen?

Vad händer om du står stilla och bromsar samtidigt som du lägger i ettan och släpper ut kopplingen lite, ökar ljudet tydligt då när motorn blir belastad?

Om du tror att det är krökarna är det bara att sätta handen där de är fastskruvade i utblåset och känna om det blir varmat och om det blåser när du vrider på gasen. Du borde höra skillnad på ett sådan ljud och ett lagerljud.

Låter ljudet mer när hojen är kall eller varm eller spelar det ingen roll?

Ljudet hörs enligt mina öron lite gran (men svagare) om jag varvar med friläge i. När jag kör anser jag att det blir lite högre men inte agressivare i tonen.

Ska testa att kopplingsslira med broms i, har inte gjort detta än men vid starter är ljudet som ovan nämnt, blir tydligare när växel är i och lådan belastas.

Ska ut och vrida igång hojen imorgon för att testa slirandet och läckande krökar, även oljebyte sker imorgon.

Spelar ingen roll om hojen är kall eller varm, hörs ändå.

Det tickande ljudet är inte agressivt i tonen utan mer åt hållet som en klocka låter. :va

Ljudet hörs enligt mina öron lite gran (men svagare) om jag varvar med friläge i. När jag kör anser jag att det blir lite högre men inte agressivare i tonen.

Ska testa att kopplingsslira med broms i, har inte gjort detta än men vid starter är ljudet som ovan nämnt, blir tydligare när växel är i och lådan belastas.

Ska ut och vrida igång hojen imorgon för att testa slirandet och läckande krökar, även oljebyte sker imorgon.

Det tickande ljudet är inte agressivt i tonen utan mer åt hållet som en klocka låter. :va

Skaffa kompisar som kör Ducce så kommer du inte att störas av ditt "missljud" :D

Jag har ingen erfarenhet av insprutning, men det är säkert ett bra tips, annars tycker jag att det börjar luta mot ventiler eller kamkedja. Konstigt att mecken inte hörde det.

Har du kollat att grenröret sitter ordentligt, om inte så kan man ibland höra avgasventilerna och det kan låta som hela moppen ska ramla ihop.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT