tickande ventiler??

Bavarac

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Ducati 1098s -08
Tjena,jag starta min R1a o den tickade även efter 40 minuters varmkörning,de e så att jag hade tanken tömd på soppa så jag bad en kompis hämta en 5 liters dunk,jag tankar alltid 98 kan det ticka för han hämta fel oktan?Är lite orolig här säsongen börjar snart :gnissla

Felaktig oktan "tickar" bara vid belastning av motorn. Det är bara bensin köpt på skroten som jag hört spika motorn i friläge, annars är det bara vid fullt ax.
Även vid oljebyte där motorn varit oljetorr ska det inte ticka mer än ett par minuter som högst(gäller ej Saab). Gäller iofs bara motorer med hydrauliska ventiltryckare.
Kolla oljan.

Kan nog va idé o kolla ventilspel, är lätt gjort med med en mekbok. Att justera dom kan va lite värre men börja du med att kolla!

aldrig stavas aldrig med två L :)

Det är normalt att hojen tickar, men om det är mer än vanligt så kolla som sagt ventilspelet och även hur färsk oljan i motorn är. Är oljan tunn som vatten eller svart som natten, så är det dags o byta.

det är nog nåt annat än ventiler som tickar kan det inte va insprutningen du hör

Killen har en R1-03, den har knappast rullat 4200 mil än va?

Dom kollar ventilerna var 4200e mil på yamahas motorer :fakta

//jaG

HanneZ skrev:
Kan nog va idé o kolla ventilspel, är lätt gjort med med en mekbok. Att justera dom kan va lite värre men börja du med att kolla!

aldrig stavas aldrig med två L :)

Jo det stämmer ju perfekt för jag ska justera ventilerna på min 95:a för första gången i år(har 3650mil på mätaren nu)
Men är d en 03 så finns d väl garanti?

Zeb_Macahan skrev:
Killen har en R1-03, den har knappast rullat 4200 mil än va?

Dom kollar ventilerna var 4200e mil på yamahas motorer :fakta

//jaG

Jag har ingen garanti här för bågen är köpt i Kroatien,jag hälde ut oljan och den ser bra ut,bågen har rullat ca 1000 mil,o det tickar vet ej exakt vad det kan va,o oljud från växellådan kommer det också,jag har tagit av tanken o kopplat av flesta givare så nu är det fritt fram att demontera kåpan men tänkte höra förs med grabbarna här på forumet.Så om nån har en sån bok som kan scanna en bild hur man ska göra skulle va till stor hjälp

Det är inte ventilspelet om den gått i ett år och yamaha har garanti i hela världen.... åk till en yammahandlare och låt dom lyssna, det är säkerligen nått enkelt... eller så ska den helt enkelt låta så, det är som sagt en yamaha... skramlaha... den kallas inte det för inte! :fakta

//jaG

Bavarac skrev:
Jag har ingen garanti här för bågen är köpt i Kroatien,jag hälde ut oljan och den ser bra ut,bågen har rullat ca 1000 mil,o det tickar vet ej exakt vad det kan va,o oljud från växellådan kommer det också,jag har tagit av tanken o kopplat av flesta givare så nu är det fritt fram att demontera kåpan men tänkte höra förs med grabbarna här på forumet.Så om nån har en sån bok som kan scanna en bild hur man ska göra skulle va till stor hjälp

Bavarac skrev:
tack grabbar för alla svar,jag ska köra skitet till yamaha center på måndag o kolla med de.

Du har inte funderat på att soppan dämpar tickljuden.. dvs tanka fullt och lyssna igen (du sa att tanken var tom)

det tickar alltid lite ju.. (vore väl konstigt annars)

/KetogaN

Det ticker ju alltid lite, särskilt Yamaha, men kolla upp med din verkstad o be dem lyssna på hojen om det låter för mycket.

Yama tickar lite extra. Det är mest från vänstersidan va?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman