Tickande ventiler

busa76

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
Gixxer 1000 k7
Hej!
Har lite funderingar över min Hayabusa. Det är så här att den tickar rätt mycket då den är kall. Då motorn nått arb.temp tystnar det, men det hörs ändå en del. Var på verkstad nyligen med den och killen som jobbar där tyckte att den lät en del, han frågade hur det var då den var varm och om vent.justering var gjord, när jag sa att den tystnar, så sa han att det var lugnt. Men man blir ändå lite orolig..
Ventiljustering är gjord, eller rättare sagt koll, dom ansåg inte att det behövdes göra nån (McXpress gjorde den bedömningen och dom anser jag att man kan lita på). Då hade den gått ca 2200 mil, idag har den gått ca 2900 mil.

Kedjesträckaren är ju bytt på en garanti som är gjord på alla sv.sålda 99-00:or, det byttes väl till en hydraulisk om jag inte missminner mig helt tokigt. Är det nån som har haft problem efter bytet? Kanske även den har ett finger med i spelet, man vill ju inte gärna att kamkedjan går av..

Nu frågar jag mig lite om det är normalt att Busorna tickar när dom är kalla?, är det hydrauliska ventillyftare på Hayabusan? Men det borde det väl inte vara, för dom brukar väl inte behövas justeras, eller?

Mvh en orolig, men för övrigt mycket nöjd Busaägare!

Är det ingen som har någon teori på varför min busa tickar då den är kall?

Tickar det kan du vara lugn, det är när den INTE tickar du ska vara orolig. För när den slutar ticka med tid - när ventilerna slits in mot sätena - DÅ är det dags för en ventiljustering.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti