Tickande/skramlande ljud när motorn blivit varm

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Hej,

När motorn blivit varm hör jag ett tickande/skramlande ljud som verkar följa varvtalet, men hörs inte alltid. Låter mest när jag ligger konstant och kör vid ca 3500 varv. Det låter nästan som något vibrerar/skramlar utanpå så att säga. Jag har funderat på att lämna in den för en ventilkontroll (som är dags om ett par hundra mil). Men var bara nyfiken på om man ens kan höra om ventilerna behöver justeras? Eller om jag skall leta efter något annat. Tänkte prova att försöka sätta en mejsel mot motorn och försöka lokalisera var det kommer från.

/ Dan
 
Har du ändå tänkt att lämna bort den service så kan du ju åka till en verkstad du tror på och be någon kunnig lyssna på hojen. Är det ok att köra dessa mil till servicen eller skulle du rekommendera mig att boka service nu? Så hade ja gjort:)
 
Det var precis en tråd om missljud . Då var det en lång spricka i svetsskarven till katalysatorn på en cb1000r om jag minns rätt.
 
Jag har precis monterat helsystem på min och ljudet fanns innan också.

Men det låter nästan som något sitter lite löst och skramlar i takt med motorns vibrationer.. ska försöka lokalisera vart det kommer ifrån. Läste något om PAIR systemet på suzuki ska ticka men vet inte om det följer varvtalet?

Hittade detta: "Are you sure its not the pair system? it is located in the bottom of the air box. If it is just 1 loud click on deceleration that would be my guess. If it is rhythmic clicking that correlates with engine rpms then i would check valve clearance. On my k3 my pair system all of a sudden got loud. Not knowing what it was, i thought there was a vacuum leak. I searched for hours until I realized what it was."

Så jag antar att det inte är PAIR
 
Last edited:
Kamkedjan kan skramla rassla om inte sträckaren fungerar helt korrekt, standarproblem på Honda bland annat, jag har själv bytt sträckaren på min t.ex.

Det kan också vara ventilerna som tickar om de är väldigt mycket ur specifikation.

Skulle det läcka i avgassystem så tycker jag att du borde kunna höra vart det kommer ifrån eftersom det inte är innuti motorn då.

Om du endå ska göra service på den så be dem ta en titt på ljudet. :tummenupp
 
Jag bytte olja i en Honda jag hade till bästa syntetoljan som fanns då, minns ej vilken men det blev en bra mkt tystare motor efter det.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top