"Tickande" R1a????

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Vet att tråden varit uppe förut men jag tycker inte jag fick ett enhälligt svar på frågan då.

Min R1a (-00 1400 mil) "tickar" vid ca 3-4000 varv för att sedan tystna och låta helt ok.
Vid tomgång kan man höra om man lyssnar riktigt noga att ´det även tickar lite då. Har lite svårt att avgöra om det är ventiler eller kamkedjan som låter.

Låter R1an så generellt?
-00ans R1a har väl inte hydrauliska lyftare va?

Tacksam för svar

Jocke

Det tickar lite mer åt vänster sida va? min tickar också, jag har fått förklarat för mig att Rettorna tickar lite, det får man leva med. Kompisens XJR tickade med(också Yamaha).

jo det är ju känt att ibland börjar R1an ticka. Och det är ventilerna. Bara att göra en service på den. Fast detta verkar mest hålla sig till pre 02 R1orna?!

Teo skrev:
Det tickar lite mer åt vänster sida va? min tickar också, jag har fått förklarat för mig att Rettorna tickar lite, det får man leva med. Kompisens XJR tickade med(också Yamaha).
Det stämmer bra...vänster sida låter det ifrån.

Swedie! Ska ventilerna justeras redan efter 1500 mil?
Har hört att det sker först vid 3000-4000 mil!!!!!!

Dessutom tror jag att service vid 1200 mil är gjord på denna precis, då borde de ha hört hur den lät?????

Tickar den när den är helt varm?
Min låter lite knackande när den är kall.

R1 wannabe skrev:
Det stämmer bra...vänster sida låter det ifrån.

Swedie! Ska ventilerna justeras redan efter 1500 mil?
Har hört att det sker först vid 3000-4000 mil!!!!!!

Dessutom tror jag att service vid 1200 mil är gjord på denna precis, då borde de ha hört hur den lät?????
normalt är väl runt 4000 mil vad jag kommer ihåg.

Ibland kan det även hjälpa att skaffa lite tjockare olja som dämpare maskinljudet lite.

Att det låter från vänster sida behöver inte betyda att det är på vänster sida. Ljudet i motorn kan studsa på 'väggar' lite hursomhelst.

Swedie skrev:
Att det låter från vänster sida behöver inte betyda att det är på vänster sida. Ljudet i motorn kan studsa på 'väggar' lite hursomhelst.

Precis, det är nog hela motorn som låter det är bara konstruktionen som gör att det låter mer från vä-sida. Kamkedjan sitter ju på höger sida så hela kamaxeln är närmre "yttergodset" på vä-sida.

XJR:en låter även den från vä-sida.

PMR skrev:

Det är lite anorlunda med de röd/vita Rettorna. dom sitter det nämligen en Wankel i.

Teo skrev:
Det är lite anorlunda med de röd/vita Rettorna. dom sitter det nämligen en Wankel i.

Hade jag kunnat få den med Wankelmotor så hade jag tagit den direkt!
Dessutom är de röd/vita rettorna snabbare än allt annat. Det är tur att min retta har minne, för den har blåa krashkåpor :arsele

PMR skrev:
Ja fast det låter lite mindre när den är varm. Men jag vet ju ingenting egentligen för jag får inte upp temperaturen ordentligt (har kollat tråden som handlar om detta men blir inte klokare för det :huvet )

Nu när det är så kallt och jag kör över 100 så klarar den inte att hålla sig högre än ca55-65 grader. Däremot märker jag att när jag kör lite mer aktivt (läs provar att gasa på raksträckor :) ) så ökar tempen lite mer. Motorvägsfart utan belastning ger den låga tempen tror och hoppas jag.

Ps Jag hade också tagit wankelmotor om det funnits :kär Ds

Gniiid

Tänkte bara höra med er... Jag har ett gniiid ljud i min retta, det uppkommer typ när man slår av på gasen, och den kan även gnida lite på tomgång, jag misstänker själv att det kan vara något med "avgasventilen" eller dyligt... Har ni några andra ideer eller? Är det ett måste att göra något åt isf? Och kan man göra det själv?

Det lättaste är att sätta en skruvmejsel mot ventilkåpan och lysna i änden av
mejseln. Sedan är det bara att flytta runt mejseln och söka dig fram till det
ställe där ljudet kommer i från.
Lycka till :)

Det ljudet som jag har i min retta fanns även i min polares nya 01:a, så de e inget farligt. Det är svårt att generalisera vilka ljud som är farliga och vilka som är harmlösa utan att ha lyssnat på dem. Men min gissning är att det inte är något att bry sig om, motorer låter helt enkelt.

Grabbar håll koll

Har hört att tändfördelar locket kan käka upp kylslangarna,detta kan ge ett visst tickande ljud.Sen om ni ser Piff o Puff komma i oljesynglaset så kan det vara en bidragande orsak också.Vid fler felmedelande fråga Pluto
:arsele :arsele :arsele :arsele
:lol :lol :lol

Är det dags att byta stift? Jag körde lite länge på mina stift och fick tickningar vid samma varvtal, när jag bytte stift försvann det. Vet inte varför.

En retta "ska" ticka, gjorde min ventilkontroll vid 4200-mil, dom hade inte rört sig en tiondels millimeter!

När min är varm och man står vid ett rödljus kan det ibland verka som motorns tickande överröstar övergångsställets tickande. :D

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...