Tickande R1! Hjälp!?

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
När jag var ute och körde i går tyckte jag att jag hörde ett tickande ljud. Upp med visiret och ner och lyssna. Mkt riktigt tickar det "med snabba tick" på låga varv. Hör det iaf inte på högre varv, kan ju vara ljudet som överöstar iofs. Så fort jag kopplar försvinner det så tycker inte det borde vara från motorn?! Kommer framifrån, underifrån vad jag kan höra.

Försöker komma ihåg men tror aldrig jag hört detta tidigare. Ngn som vet om det "brukar" va så ibäand eller om det är ngt man bör kolla över?

Nja, har för mig att jag hört nått liknade på min gamla gixxer... men det var inget jag reagerade spec. över... den funkade hur bra som helst... hoppas nån annan på forumet vet svaret....

Tickande på TL:n betydde vevstakslager...

Får hoppas på att det inte är det

Ricken skrev:
2202890 Tickande på TL:n betydde vevstakslager...

Får hoppas på att det inte är det

Lär inte vara det i detta fallet då det försvinner när han frikopplar.
Möjligt att kopplingen kan ge ifrån sig ett sådant ljud om den börjar bli sliten eller något där omkring? Ring en Yamaha-verkstad och kolla, de lär ju veta på rak arm vad det är.

Dee_cati skrev:
2202940 Lär inte vara det i detta fallet då det försvinner när han frikopplar.
Möjligt att kopplingen kan ge ifrån sig ett sådant ljud om den börjar bli sliten eller något där omkring? Ring en Yamaha-verkstad och kolla, de lär ju veta på rak arm vad det är.
Det blev tyst när jag frikopplade, det låter bara under belasning, inte ens på tomgång vid varvning lät det.

Jag är en novis när det gäller hojmotorer, men när vi köpte en äldre hoj till en kompis för några veckor sedan (en CB750-82) hörde vi också ett liknande ljud. Det var precis som du beskriver, när man frikopplar så upphör missljudet. Vi bad en verkstad titta på det och dem sa att det kom från kopplingskorgen och inget allvarligt. Så jag tror också det är nåt med kopplingsdelarna.
Peace!

Dee_cati skrev:
2202940 Lär inte vara det i detta fallet då det försvinner när han frikopplar.

Ah, alla Rettor tickar!! Det är inget att ora sig över. Jag har ägt 3 rettor och alla har tickat likadant. Låt inte folk lura i dig både det ena och det andra. Glöm att det är ventilerna. Om den bara är landsvägskörd med lite bankörningar då & då är ventiljusterings intervallen 4200 mil!!!

Kör och se glad ut.

Mvh//ZS

EDIT: Glöm ännu mer att det är vevstakarna, enligt bilden är din hoj 02-03:a och större problem dyker absolut inte redan upp.

Last edited:
jag har samma på min 02:a ... man gillar det inte men det e bara att gilla läget...

Polarens 02:a med samma mil tickar inte ett skit dock...men det kommer nog ska han se.

Fred00 skrev:
2202964 Tickar det även på tomgång, eller bara när du kör?

Bara när jag kör!

Tack för alla svar. Ska strax ge mig ut på en runda och se hur det är. Har man tur kanske det är borta haha. :rolleyes:

Så om det nu är från kopplingskorgen är det alltså bara att köra på, inget som behöver åtgärdas/repareras etc?

Tackar!

Ricken skrev:
2202951 Det blev tyst när jag frikopplade, det låter bara under belasning, inte ens på tomgång vid varvning lät det.

Ok, då var det bara ett begynnande fel mao. Annars brukar det låta även utan belastning då du i stort sett har lika mycket tyngd på veven frikopplat som kopplat. Iaf har jag inte varit med om det på några bilar att vevstakslagren har slutat låta när man frikopplar.

heke, är det kopplingen så KAN det ju vara så att det blir ett större ras om du inte åtgärdar det i tid. Men som sagt, jag tycker fortfarande att du ska kontakta en Yamaha-verkstad och se vad de säger.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman