Tickande ljud

Najib

Medlem
Gick med
22 Oct 2007
Hoj
2007 R1
hej..

jag hade lite tickande ljud från vänstra sidan på hojen förra sommaren så under vinterhalvåret renoverades motorn, gick igenom ventiler vevlager rubbet, den fick även mer power...
men nu när jag fick tillbaka den så tickar den fortfanade :huvet
ljudet kommer och går lite som den vill de är inte högt men störigt som fan och man kan höra de på tomgång.
men nu till frågan jag misstänker en spridare, kan dom ge ifrån sig tickande ljud???
de är inget mekaniskt eftersom man gick igenom allt så jag tror att de är nått elektriskt typ en givare eller nått

kan nån ge mig lite tips?? skulle va jätte tacksam
hojen är en cbr1000

Hade ett irriterande "tickande" ljud på min TL1000s, efter att ha kollat lite så hade jag ett läckage på avgassystemet... Lät mekaniskt det åxå.
Åsså hade man gått och oroat sig......:huvet
Men det var ju lättfixat, :banana men innan man som sagt kom på det......:gnissla

Bror min hade oxå ett ett j-la oregelbundet tickande.. vi kom fram till att det kom från grenrör/blås ngnstans... det är ju inga problem. MEN JAG hade oxå ett tickande ljud på min DR 650r, trodde det var dax för ny kamkedja,,, kunde inte hitta ngt annat. sååå jag lät byta kamkedjan och körde ca 3 mil, o det bara RASSLADE till "snopet".. va fan va det tänkte man då. in o rev lite i motor kolla kamkedjan så inte det var felmonterat. Där hitta man en liten ventilhatt,,va fan gjorde den där tänker man. Öppnar toppen o där har tor med sin hammare varit. En ventil hade av ngn anledning blivit skev(innan kamkedjebytet) så jag vet att den är rätt monterad. men toppen e skrot ventilen ville tydligen igenom kolven o ner i vevhuset o paja lite till. efter detta kafferepet långa citat vill jag bara tala om att för h-vete kolla ventilerna noga. ha det bra o så:huvet

Hade en cbr1000rr 06 förra året. Den tickade lite vid belastning på låga varv. Vad jag kunde googla mig till så var det sannolikt trottlarna som vibrerade lite. Ska enl uppgift vara relativt vanligt på på cbr1000.

Hade en cbr1000rr 06 förra året. Den tickade lite vid belastning på låga varv. Vad jag kunde googla mig till så var det sannolikt trottlarna som vibrerade lite. Ska enl uppgift vara relativt vanligt på på cbr1000.

killen på verksatad kollade också runt och sa samma sak men förra sommaren blev ljuden bara högre hela tiden är rädd att samma sak skall hända igen och sabba hoj säsongen...

I 90 % av fallen är det kammkedjespännaren som tokar sig... Nu vet jag inte riktigt hur din ser ut?? Men det brukar enkelt gå att testa genom att skruva lös bulten på sträckaren (om den har den funktionen?!!) Där "brukar" man kunna stoppa in en radiomejsel mod platt och vrida om den fjäderbelastade skruv som justerar spänningen.. Man kan under gång då vrida den extra mycket förmodligen vänstergäng och på så vis fusksträcka kedjan och lyssna om ljudet försvinner.. På vissa hojar trycker man bara in en typ skruvmejsel med handkraft för samma resultat.. (ktm husaberg mf).. Om motorn då blir tysta ,,köp då ny sträckare,,, Gärna en mekanisk, Brukar gå att enkelt bygga om den orginala till vanlig bultgängsträckning också

Jag hade problem med min kammkedjespännare på min gixxer men det var minsann inget tickande ljud, började rasslade som tusan.. har nu beställt en manuell istället, (kommer tisdag :)) tydligen ska inte den orginal vara någon höjdare.

men här är ett bra tips, ring honda center flenninge tror de har 042-204900 om jag inte minns fel. Fråga efter Kenneth på verkstaden, han e över GRYM!
(han har hjälpt mig ganska mycket, bra att snacka med och vet vad han snackar om inget skit snack.)

packningarna till avgassystemet ?

noppe.

Jag hade problem med min kammkedjespännare på min gixxer men det var minsann inget tickande ljud, började rasslade som tusan.. har nu beställt en manuell istället, (kommer tisdag :)) tydligen ska inte den orginal vara någon höjdare.

men här är ett bra tips, ring honda center flenninge tror de har 042-204900 om jag inte minns fel. Fråga efter Kenneth på verkstaden, han e över GRYM!
(han har hjälpt mig ganska mycket, bra att snacka med och vet vad han snackar om inget skit snack.)

för min del så är de inte kammkedjespännaren den sitter på andra sidan.
tack jag skall ringa och kolla med honom..:tummenupp

Last edited:
killen på verksatad kollade också runt och sa samma sak men förra sommaren blev ljuden bara högre hela tiden är rädd att samma sak skall hända igen och sabba hoj säsongen...

929:orna och 954:orna tickar ju typ "out of the box" när dom blir varma på låga varv.
Det är inte nåt liknande på cbr 1000 eller andra hondor? Men du säger ju iofs att det börjat nyligt:confused: och blivit värre.....:(

Vad menas med "Out of the box"
:va

Ut ur garderoben.

Är ljudet inte statiskt och kommer och går så bör det vara något som avgasljud alt trottlar.
Men har du försökt lokalisera det med att lyssna genom en mejsel mot blocket och örat?
Du hör då de mekaniska ljuden bättre och sållar bort de "mjuka" ljuden i form av läckande avgaspackningar och annat
Finns ett finfint stetoskop med en pinne på att köpa på tex Biltema som gör det hela lite enklare.

929:orna och 954:orna tickar ju typ "out of the box" när dom blir varma på låga varv.
Det är inte nåt liknande på cbr 1000 eller andra hondor? Men du säger ju iofs att det börjat nyligt:confused: och blivit värre.....:(

grejen är att de började redan förra säsongen men killen på verkstad sa att de va inget att oroa sig för..
men ljudet blev bara högre så jag väntade tills slutet på säsongen då va ljudet mycke tydlig och högre, då tog dom in den och kollade igenom hela motorn (de gick på garanti) dom bytte lite delar som va slitna men kunde ändå inte hitta nått som gjorde att de tickade... jag fick tillbaka hojen för två veckor sen men har haft igång den och lyssnat på den och jag hör att de tickar lite igen dock inte lika högt...ljudet kommer från vänstra sidan så långt upp man kan komma på motorn..
såg en kille som tankade en cbr1000 för tre dagar sen så jag stannade och frågade om han hade samma problem men han förstod inte vad jag sa (han va dansk) men jag lyssnade på hans och den hade nästan samma ljud men mycka lägre och konstant...
så jag vet inte var jag skall tre längre vi får se om ljudet ändras när jag börjar köra den..

ett tips e att hålla handen på utblåset då motor får trycka på lite xtra.
slutar den ticka då då e de ventilerna eller kedjesträkaren. de har ju en tendens att göra oväsen på honda.

kom fram till detta på min gamla 954a.:hojcbr

lycka till!

grejen är att de började redan förra säsongen men killen på verkstad sa att de va inget att oroa sig för..
men ljudet blev bara högre så jag väntade tills slutet på säsongen då va ljudet mycke tydlig och högre, då tog dom in den och kollade igenom hela motorn (de gick på garanti) dom bytte lite delar som va slitna men kunde ändå inte hitta nått som gjorde att de tickade... jag fick tillbaka hojen för två veckor sen men har haft igång den och lyssnat på den och jag hör att de tickar lite igen dock inte lika högt...ljudet kommer från vänstra sidan så långt upp man kan komma på motorn..
såg en kille som tankade en cbr1000 för tre dagar sen så jag stannade och frågade om han hade samma problem men han förstod inte vad jag sa (han va dansk) men jag lyssnade på hans och den hade nästan samma ljud men mycka lägre och konstant...
så jag vet inte var jag skall tre längre vi får se om ljudet ändras när jag börjar köra den..

fan vad
irriterande, undras om du kommer att tänka på det ljudet hela säsongen.. lider med dig.:fyllisar

ett tips e att hålla handen på utblåset då motor får trycka på lite xtra.
slutar den ticka då då e de ventilerna eller kedjesträkaren. de har ju en tendens att göra oväsen på honda.

kom fram till detta på min gamla 954a.:hojcbr

lycka till!

skall göra ett försök dock tvivlar jag på de eftersom man gick igenom de när motorn va i delal.

fan vad
irriterande, undras om du kommer att tänka på det ljudet hela säsongen.. lider med dig.:fyllisar

haha klart kommer nog inte tänka på nått annat..:huvet
lite tråkigt eftersom jag la på en ny koppling och drivpaket

Last edited:
Nja, det tror jag väl inte. Att översätta direkt fr engelska till svenska klarar jag hyfsat bra. Jag bara undrar vad som menas i det här sammanhanget.

Förstår att "out of the box" kanske var missvisande. Menar inte från växellådan utan "från kartong" så att säga:D

Najib: irriterande problem, men ju mer man tänker på det desto mer hör man det. Kolla mina tidiga inlägg i 929 tråden, jag var tungt nojjig men den gick alltid klockrent och gör det , vad jag vet, än idag.
Varken ventilkoll eller kamkedjesträckare fick bukt med ljudet dock!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!