Tickande ljud ZX9R -98

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
ZX9R -98 8200mil
Har en -98 ZX9r 7100mil som började ticka (metal tick) runt 3000rpm för 2dagar sedan. Låter nästan som en stukad ventil eller en hydrallyftare som pajat. Över 4000rpm finns det inget oljud sen kan det var helt borta för att sedan komma tillbaka, ibland kan man även få fram det stilla stående runt 3000rpm.
Får nästan känslan av att det är oljetrycket som spökar.
Har googlat runt men hittar inget att gå på

Tips någon?

/Per

Om det tickar/rasslar på tomgång men inte på högre varv så kan det vara kamkedjan eller sträckaren som är sliten. jag har för mig att dom gamla ninjorna hade problem med just sträckaren.

ta av ventilkåpan och kolla.

Om man lyssnar efter missljud så hör man dom. Det kan vara helt ofarligt.

Du har shimsade ventiler på ZX-9R. Ingen hydrallyftare som kan ha pajjat eller väsnas pga lågt oljetryck.
Ventilspel kan man kolla utan att röra kammarna (eller, snurra dem måste du ju göra om du vill kolla alla ventilerna...) men du behöver bara plocka bort ventilkåpan.

Jo jag vet att det är shims men ljudet låter som en trasig lyftare! Ventilspelet är inte helt hundra men okey. Samt att hafe vart ventiloljud skulle det inte komma och gå.
Hade det vart kedjan skulle det rassla inte ticka hårt metaliskt.
Som sagt låter som dåligt oljetryck

Skall prova en tjockare olja först...

Jo jag vet att det är shims men ljudet låter som en trasig lyftare! Ventilspelet är inte helt hundra men okey. Samt att hafe vart ventiloljud skulle det inte komma och gå.
Hade det vart kedjan skulle det rassla inte ticka hårt metaliskt.
Som sagt låter som dåligt oljetryck

Skall prova en tjockare olja först...

En väldigt långsökt ide är ju glappande genrör men det kan du kanske utesluta själv.
Bäst att börja med de billiga en enkla åtgärderna först, berätta gärna vad du hittar.

Har idag provat att byta olja utan resultat!
Efter att jag vet ute och letet efter ojludet och hängt på sidan medans jag kört kom jag fram till följande.
Det låter bara när ökar farten, släper jag av slutar det direkt för att komma tillbaka om jag lägger på lite gas.
Det låter aldrig på motorbroms för bi 4000-3000rpm och det hörs mest på 1-2 vxl på 4-5-6 är det nästan omöjligt att få fram tickandet/oljudet. Passade på att köpa jordgubbar undertiden stod hojen på tomgång i 10min. Efter det tog det 15min provoserande för att få fram det igen.
Allt började i Måndags efter att jag hissat upp den fram för att balasera framhjulet, när jag gjorde det så hissade jag under krökarna som jag gjort 300gånger förut. Sitter ett Acra helsysten på så allt är ju lite löst...
Skall försöka linda eller spänna dom på något sätt. Återkommer!
A

Det är med stor sannolikhet ett avgasläckage på en cylinder. Prova att efterdra grenröret och se om det blir någon skillnad.

Nyheter
Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort