Tickande ljud när vid 4k+ rpm och lutning

MarcB

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -09
Osäker på om jag borde skapa en ny tråd eller slänga in det i min "bakbroms" tråd..

När jag kör på 2'an, över 4k rpm så hör jag ett väldigt snabbt tickande ljud. Gasar jag lite till och lägger ner i en sväng så hörs det väldigt tydligt.

Tänk spelkort fästa vid gaffeln på en vanlig cykel, fast du kör i 70-100 istället för 10... Ungefär så låter det.

Kan inte lokalisera det närmare än att jag är ganska säker på att det kommer från bakdelen av hojen.. och det driver mig till vansinne.. några idéer?

Triumph Sprint ST, enkelsving om det har någon betydelse.

Last edited:
Om det kommer med varvtalet, så borde det ju vara motorrelaterat.
Åas, vid lutning så borde det vara något annat:va

Inte så att det är farten som avgör?

Edit: Såg nu att det bara var på 2:an. Då borde det ju vara något med den växeln? Är kanske så att du bara hör det mer när hojen lutas?

Kanske ska klargöra.. jag har inte testat det på 3'an för jag använde bara 2'an på Lockarps gokartbana.

Ska testa i 3'an så fort som möjligt.
Det kan vara farten som avgör... måste testa mer, och hitta en lång fin sväng nånstans.

Tror det hörs mer när den lutas, tror inte det ökar i volym.
Tänkte mest om någon visste vad det var direkt, annars får jag testa mer^^ :)

känns som kedjan iom att hojen pressas ihop mer när du svänger/lutar pga g-krafter. Spänt den för mycket?

Kedjan kan ju vara slut. Dags att byta drivpaket? När byttes det sist?

Hojen har gått 600 mil... om kedjan eller drivpaketet börjar ge vika så ... ouch.

Kedjan är rengjord och oljad... ofta. Om man snurrar på hjulet så hör man iofs kedjan när den går runt, och det låter ungefär samma.... men det hörs inte vid låga farter, så jag vet inte riktigt...

EDIT: Kedjans frispel är 35mm, vilket är enligt spec på denna hoj

600 mil borde inte vara nåt problem för en kedja. Inga länkar som kärvar heller, länkar som ser lite vikta ut? Där tog mina ideér slut isf.

kommer inte riktigt ihåg men hade inte just sprinten problem med hjullager ?

Har kollat varje länk från alla möjliga håll och kanter. Kan inte hitta något.
Har kollat upp alal recalls på sprinten och där är inga aktiva recalls..

Får väl be verkstaden kolla upp det, ska bara återskapa felet i 3'an och 4'an..

Har läst en del trådar och artiklar om just detta och när Triumph har blivit ifrågasatta om det handlade om konstruktions fel har de svarat nej .. där av inga recalls .

http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1259
http://www.bike.se/forum/thread.php?t=5794
http://www.buellxb.com/Buell-XB-For.../ULYSSES-DANGEROUS-REAR-WHEEL-BEARING-FAILURE

hittade vist någe :)

Recall ID #65597 - WHEELS
Recall Date SEP 10, 2002
Component WHEELS
Motorcycle Affected SPRINT ST
Potential Motorcycles Affected 1557 Recall Details
Recall Date
SEP 10, 2002

Motorcycle Affected
2002 TRIUMPH SPRINT ST

Summary
ON CERTAIN MOTORCYCLES, THE REAR WHEEL NEEDLE ROLLER BEARING AS FITTED ONLY TO CERTAIN SINGLE SIDED SWINGING ARM MOTORCYCLES CAN DETERIORATE AND SEIZE CAUSING THE REAR WHEEL TO LOCK-UP.

Consequence
THIS CAN CAUSE A LOSS OF CONTROL OF THE MOTORCYCLE.

Remedy
DEALERS WILL REPLACE ALL REAR WHEEL BEARINGS. OWNER NOTIFICATION BEGAN SEPTEMBER 19, 2002. OWNERS WHO TAKE THEIR VEHICLES TO AN AUTHORIZED DEALER ON AN AGREED UPON SERVICE DATE AND DO NOT RECEIVE THE FREE REMEDY WITHIN A REASONABLE TIME SHOULD CONTACT TRIUMPH AT 1-678-854-2010.

Potential Motorcycles Affected
1557

Notes
TRIUMPH MOTORCYCLES

http://www.motorcyclistonline.com/motorcycle_recalls/49/2002/triumph/sprint_st/65597.html

hmm såg att din var en betydligt nyare .. men men ,, finns ju ändå anledning att själv kolla över hjullagret

Last edited:
Jag börjar misstänka att ljudet är kedjan som trycks mot den där "kanalen" (översidan) som kedjan ligger i när jag lutar hojen och gasar lite...

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back