Tickande ljud från kedjan

GoFast GoSlow

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2014
Hoj
Kawasaki er-6n
Första inlägget på Sporthoj då!

Köpte min första mc i somras, en Kawasaki er6-n. Har kört ca 100 mil under någon månad nu och är jättenöjd med hojen.
Är dock fundersam över ett tickande ljud som kommer från kedjan tror jag. När man kör låter det som det kommer från främre drevet. Är rätt säker på att det inte kommer från motorn. Det låter även när man snurrar på bakhjulet.

Filmade en snutt när jag snurrar på bakhjulet med neutralen i.

Är det något som är defekt/behöver servas/bytas? Eller ett helt normalt ljud?

Sådär började min låta lite oxå när den blev mer uttöjd, spänner jag den så försvinner ljudet. Dock är den inom spec när den låter pytte lite som din. oftast bara vid extremt låga hastigheter, Antar du bara hör de när du rullar med kopplingen indragen och i låg fart eller? eller i allmänhet när du inte använder gas.

Det är svårt att höra när man åker faktiskt. Måste fälla ut knät från tanken för att höra.
Hörde det först när farsan provkörde och jag stod vid sidan och tittade.

Kan tillägga att hojen har gått 1000 mil och är servad som den ska.

Första saker att checka, enligt lilla mig:
1. Är kedjan korrekt spänd?
2. Är kedjan smord?!
Prova lite kedjevård (rengöra+smörja). Det brukar göra susen när det lever om drivpaketet. :)
Helt ljudlöst blir det dock aldrig. Tycker inte ditt verkar låta vansinnigt konstigt.

Om drivpaketet bara gått 1000mil vore det däremot konstigt om det redan var utslitet (såvida det inte är helt misskött).

Edit: Välkommen till SH, förresten! :hej

Last edited:
Framdrevet brukar slitas betydligt mer än bakdrevet. Så tickandet kan bero på att framdrevet har börjat få hajtänder. Då nuddar spetsen på tänderna kedjerullarna så att det hörs.

Bara o smörja kedjan så blir den tystare, som sagt så låter det alltid lite om kedjan, ha för vana o smörj kedjan typ vid 50mils intervall brukar vara rätt lagom, om du inte kört i regn, då blir den torr direkt.
Smörjer man oftare så behöver man inte lägga på så mycket.
Rengöring skadar ju inte heller.:)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...