Tickande/lätt knackande ljud i en R1 -01

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Har lite missljud i Rettan, under lätt till medel belastning mellan 5000-8000 rpm så tickar det lite från toppen när man kör. Växel/fart spelar ingen roll utan det styrs av varvet! Så fort man gasar lite extra så tystnar det, så fort man går under 5000 så tystnar det. Ljudet är jäkligt svårt att få fram genom att bara gasa den, man måste köra. Det låter nästan som om kedjan skulle vara slapp och harva i svingen men så är inte fallet...
Har förstått att kamkedjesträckaren inte är ovanligt på gamla R1or men låter det som beskrivet? Det har inte blivit värre eller ändrats sen jag köpte den så jag vill inte tro att det är nåt lager, det hade väl redan gått ner sig efter några fullgasrepor?!
Den går kanon utan övriga lustigheter...
Är det nån som har några bra tips?

kolla ventilspelet och kolla kamkedje-spelet. inget ovanligt att det tickar lite när spelet i dessa prylarna börjar bli för stort.

MVH Phille

Läge att ladda ner en mekmanual och köpa ett lass folköl inför helgen då! :-)

Hur avgör man om spännaren är dålig? Ventilspelet kan ju vara bra att kolla i vilket fall som helst men jag är osäker på vad jag ska titta efter hos spännaren?! Nån som har någon bra ide angående tillvägagångssätt?

om kamkedjan har för mycket spel så är det antagligen spännaren som är trasig, om man nu har en standardspännare som det inte är manuell spänning på.
då är det bara att köpa en ny kamkedjespännare. det finns videos på bl.a. youtube där folk har sett till så att orginal-spännaren har börjat fungera igen, för ibland så kan dom sätta sig. har själv aldrig gjort det, men kan vara värt att kolla upp om man vill.

MVH Phille

Hur långt har den gått?

R1:orna, iaf 04-06, har ett svagt tickande som är "normalt".
Googla på Yamaha tick , du är inte ensam.

(spela in ljudet och lägg upp på youtube så kan du säkert få fler tips)

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort