Tickande ktm, lyftarlager? Film

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Ljudet har kommit på senare tid, jag har justerat ventilerna och känt på lyftarmarna men kan inte känna nåt glapp. Kammen har bara gått runt 400 mil så att det skulle vara autodecompen som låter tycker jag verkar osannolikt.



Vad säger ni andra som har haft problem med liknande missljud tex lager till ventilarmslyftare ?
 
Jag vet inte. Min 690 tickar/rasslar lite så också. Nästan varje KTM-motor jag har hört låter så. Ventiler eller kamkedja skulle jag gissa på(?). Om spelet är bra, inget glapp i vipparmslager skulle jag inte vara orolig.
 
Visst låter dom och slamrar men de tickande ljudet har inte varit där tidigare. Ställer jag ventilerna efter bladmått så dyker det klassiska ventiltickandet upp men ställer jag dom efter 1/6 metoden så är den tyst så är övertygad om att det är nåt annat som låter.

Det här klippet är från samma motor fast 1000 mil tidigare innan rallykam och Acra helsystem kom dit. I det klippet hörs inte ljudet

 
De där me bladmåttet kontra 1/6 kan vara att ytan på vipporna har slitits ner så pass mycke att bladmåttet gör att spelet är mer... Kan vara så när man har en kam me högre lyft... Referens har jag till gamla volvo motorer vipparmbrygga..
 
Nu vet jag inte hur det ser ut på ktm,men om det är en sjusterskruv som går emot toppen på ventilskaftet,så kan det bli en krater i ventilskaftet,även skruven kan va deformerad.
 
De där me bladmåttet kontra 1/6 kan vara att ytan på vipporna har slitits ner så pass mycke att bladmåttet gör att spelet är mer... Kan vara så när man har en kam me högre lyft... Referens har jag till gamla volvo motorer vipparmbrygga..
Det ser inte ut som på B20 utan det är justerskruv med ledad fot som trycker mot(hela)toppen av ventilskaftet.
 
Jag och andra målade fan på vägen när det lät liknande från min gixxer. Det visade sig vara ett grenrör som behövde dras åt lite. Läckte lite och skapade ett ljud som lät mekaniskt. Nästan som ventiltick.

Ibland är det simpelt :D
 
Det ser inte ut som på B20 utan det är justerskruv med ledad fot som trycker mot(hela)toppen av ventilskaftet.

Jo jag vet hur de ser ut på både Ktm å B18/20... Menar att likheten sitter i att de har blivit slitningar på ytorna som gör att han fick skillnad mellan bladmåttet å 1/6 inställningen.
 
Du har tagit bort SASen. Har du kollat så att det är tätt mot motorn där man pluggar? Jag hade en 660 förr och tog bort reningsverket, då fick jag en plugg från ktm som skulle sitta mellan/under grenrören, den passade riktigt illa, fick fila bort en del så det passade,gick inte och ens och dra åt för pluggen var ca 3 mm för stor utåt,så när man ska dra åt det blir det inte tätt mot cylindern,grenrörsanslutningarna tog i pluggen med andra ord. Kanske det som låter? Avgaser som passerar?
 
Du har tagit bort SASen. Har du kollat så att det är tätt mot motorn där man pluggar? Jag hade en 660 förr och tog bort reningsverket, då fick jag en plugg från ktm som skulle sitta mellan/under grenrören, den passade riktigt illa, fick fila bort en del så det passade,gick inte och ens och dra åt för pluggen var ca 3 mm för stor utåt,så när man ska dra åt det blir det inte tätt mot cylindern,grenrörsanslutningarna tog i pluggen med andra ord. Kanske det som låter? Avgaser som passerar?
Har kikat på skruvarna till avgasflänsarna samt den pluggen utan att hitta något fel tyvärr, det jag funderar på nu är lagren till ventilarmslyftarna men då borde väl spelet röra sig som nån sa. Lager till kammen?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top