Tickande gixxer

The Ocho

Go Griffins!
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
SRAD
Har en gixxer 750 -98. I låga farter (kanske även i högre, men då hör jag det inte) "tickar" det från framgaffelområdet. Det låter både om jag har växel i och ligger på med gasen eller om jag rullar på tomgång. Om jag däremot håller in frambromsen lite medan jag rullar så slutar det.

Någon som har ett tips på vad det kan vara och om det behöver åtgärdas?

har ett liknande på min gsx fast en 84
den tickar med fast jag tror de e ventilerna.. men har inte provat det där med bromsen.. är typ vid acc och upp till typ 70 km/h eller då man ligger och kör i typ 50 så hörst de och det ändras med varvtalet.. låter inget på tomgång eller gasa med friläge... kanske e nåt liknande så jag hänger på och kollar va ni kommer fram till om det går bra

The Ocho skrev:
Har en gixxer 750 -98. I låga farter (kanske även i högre, men då hör jag det inte) "tickar" det från framgaffelområdet. Det låter både om jag har växel i och ligger på med gasen eller om jag rullar på tomgång. Om jag däremot håller in frambromsen lite medan jag rullar så slutar det.

Har du kollat så inte nån bromsskiva sitter löst?

jag fick hjälp med mitt tickande i min tråd ang det.. var avgasröret som läkte vid cyllen.. men om det skulle vara samma på din så skulle ju inte frambromsen göra att det försvann..

Om det minskar med bromsen skulle jag gissa på att nitarna som håller skivan vid navet är slitna. Känn efter om det finns glapp mellan skiva och rotor.

Det kan inte vara så att det är beläggen som inte ligger riktigt an emot skivan. Och därför skallrar det, prova att bara rulla hojen och dutta lite snabbt på bromsen då tror jag att det kommer att märkas tydligare...

The Ocho skrev:

har det alltid låtit så eller bara nyligen.
Det lät så på min gamla oxå , men det är ingen fara för att bromsskivorna är flytande och rör på sig = därför lite tickande.
men om det låter väldigt mycket då borde du kanske få lite mera expert hjälp
lycka till :tummenupp

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC