Thunderace-tråden!

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Valencia
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
Här kommer det alla (thunderaceägare) väntat på!

Den officiella Thunderace-tråden på sporthoj. Länge har den saknats men nu är den här!

Här tycker jag att vi diskuterar allt som har med Thunderace att göra! Denna hoj som funkar väl som touringlok och wannabee banracerhoj :D En riktigt go kompromiss med ordentligt med effekt men med ändå överkomlig försäkringspremie! (än så länge...)

Kalla fakta:
Motor: Rad 4:a, vattenkyld, DOHC, 1002 cc, 5 vent, EXUP
Effekt: 146 Hk/10000 rpm
Vridmoment: 91,3 Nm/5000 rpm
Kraftöverföring: 5-växlad, kedja
Torrvikt: 198 Kg
Chassi: Deltaboxram, centralstötdämpare bak
Bromsar: Dubbla 298 mm skivor med fyrkolvsok fram, 245 mm skiva bak
Tankvolym: 20 liter
Källa: mcpoolen.se

Glöm inte att ladda upp bilder! Nedan är en bild på min Thunderace. :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC06659liten.jpg
    DSC06659liten.jpg
    122.4 KB · Visningar: 723
Vad jobbigt det blir när man har en FZR med Thunderace-motor. :hihi
Inte omtyckt nånstans, hehe. :näsblod

Edit: Om Thunderacen är hälften så grym som FZR'en, så lär det vara ett helt sjukt bra bygge. :tummenupp
 
Vad jobbigt det blir när man har en FZR med Thunderace-motor. :hihi
Inte omtyckt nånstans, hehe. :näsblod

Edit: Om Thunderacen är hälften så grym som FZR'en, så lär det vara ett helt sjukt bra bygge. :tummenupp

Du är så välkommen:tummenupp

edit. vet du förresten vad skillnaden är mellan FZR-motorn och thunderace motorn? Dom är väl rätt lika?

Ja det var en bra tråd tycker jag...

Trevlig bild :)
 
Last edited:
Så här såg min ut för 1 månad sen :huvet
 

Bifogat

  • DSC00010 copy.jpg
    DSC00010 copy.jpg
    139.6 KB · Visningar: 766
  • DSC00012 copy.jpg
    DSC00012 copy.jpg
    132.4 KB · Visningar: 715
Nä det var ingen rolig händelse. Frontade en bil i låg hastighet när jag svängde höger (vid husknuten på bild)
L1 kotan plattades till o bäckenet vidgades, men jag ska inte få men av det.
Slapp operera mig o nu e jag på fötterna igen.

Nä kåpor är inte billiga så jag ska plastsvetsa så mkt det går, framskärmen får jag dock byta ut. Hittade för 450kr på ett av annonserna till vänster, så det var inte blodigt. Måste hitta billiga gaffelben med..
 
Nä det var ingen rolig händelse. Frontade en bil i låg hastighet när jag svängde höger (vid husknuten på bild)
L1 kotan plattades till o bäckenet vidgades, men jag ska inte få men av det.
Slapp operera mig o nu e jag på fötterna igen.

Nä kåpor är inte billiga så jag ska plastsvetsa så mkt det går, framskärmen får jag dock byta ut. Hittade för 450kr på ett av annonserna till vänster, så det var inte blodigt. Måste hitta billiga gaffelben med..

uj. det lät inte kul det där.

450 var som hittat, jag betalade över tusenlappen för min har jag för mig. Plastsvetsning låter svårt men med lite trixande kanske det kan funka. Ska hålla utkik efter gaffelben :tummenupp
 
Nä det var ingen rolig händelse. Frontade en bil i låg hastighet när jag svängde höger (vid husknuten på bild)
L1 kotan plattades till o bäckenet vidgades, men jag ska inte få men av det.
Slapp operera mig o nu e jag på fötterna igen.

Nä kåpor är inte billiga så jag ska plastsvetsa så mkt det går, framskärmen får jag dock byta ut. Hittade för 450kr på ett av annonserna till vänster, så det var inte blodigt. Måste hitta billiga gaffelben med..

Har sålt mitt äss men tittar in här ändå.

Gaffelben kan du hitta på ebay.de eller ebay.at. Detsamma gäller övriga delar. På http://www.teilweise-motorrad.de/gebrauchtteile/ kan du köpa det mesta till bra priser.

Thunderacen är en riktigt grym hoj - fungerar great på bana.
 
Tack för länkarna!

Ska köpa craschkåpor ist, går på 3300kr. Orka pussla ihop 14 bitar o 8 sprickor på bara sidokåpan.
 
Hej

Kul med en Thunderace tråd, jag är inne på min andra thunderace, hade en 98:a mellan 98 och 01. Köpte sedan en nu i höstas igen, tycker det är en kanonmaskin om man ser vad man får till pengarna. Bra med effekt till en rimlig peng, dessutom någorlunda billig att försäkra. Än så länge, för att citera ett föregående inlägg :tungan
 

Bifogat

  • IMG_2380.jpg
    IMG_2380.jpg
    136.1 KB · Visningar: 571
Jag har blivit grymt sugen på en Thunderace som nästa hoj. Snygg, bra med effekt och hyffast billig i försäkring.

Vad skall man kika på för årsmodeller? Nått man skall passa sig för? Mer tips tack!
 
Jag har blivit grymt sugen på en Thunderace som nästa hoj. Snygg, bra med effekt och hyffast billig i försäkring.

Vad skall man kika på för årsmodeller? Nått man skall passa sig för? Mer tips tack!

Vad jag vet så är det inga förändringar gjorda på Thunderacen under de år den togs in till sverige.

Det som händer (ofta) är att den börjar dra olja, honing av cylinder och nya ringar hjälper mot detta. Eller omborrning, min är borrad till 1040cc och efter det drar den ingen olja alls.

Annars som sagt en toppenhoj med få fel, någon här på forumet kanske har andra erfarenheter vad gäller felfrekvensen på Thunderace ?
 
Hej

Kul med en Thunderace tråd, jag är inne på min andra thunderace, hade en 98:a mellan 98 och 01. Köpte sedan en nu i höstas igen, tycker det är en kanonmaskin om man ser vad man får till pengarna. Bra med effekt till en rimlig peng, dessutom någorlunda billig att försäkra. Än så länge, för att citera ett föregående inlägg :tungan

Vart har du den försäkrad? Jag har runt 8-9000 spänn halv/helår på Trygg-Hansa, skriven i Sthlm....
 
Vart har du den försäkrad? Jag har runt 8-9000 spänn halv/helår på Trygg-Hansa, skriven i Sthlm....

Jag har den i Trygg Hansa, betalar 3400:- /halv/helår. Är 33 år och bor i Strängnäs.

Det skiljer rejält i försäkringen beroende på vilken zon man bor i, Strängnäs ligger inte så långt från Stockholm men ändå skiljer det så mycket.

JAg kommer ihåg när jag hade min första Thunderace, den var försäkrad i LF Hel/Helår för 1960:-, det var tider det .... :-)
 
Såg ut som ett riktigt fynd!

Lite skavanker är det men den går riktigt bra och är helt ok försäkringsmässigt.Det är lite saker jag behöver fixa bakdämparen läcker så jag vet inte om jag skall byta den eller om den går att renovera det blir vinterprojekt.men det är ej hoj att rekomendera .Samma motor fzr 1000 -89 till R1
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top