G-man
FÖR tillfället ej B-NNAD
Min Thunderace mår inte bra.
Jag har en Yamaha Thunderace -00 som gått cirka 3500 mil och har en oskruvad motor. Jag är enda ägaren så jag kan intyga att hon fått leva ett rätt så behagligt liv.
När jag tog fram henne i våras så upptäckte jag under premiärturen att hon då och då tappade orken. Hon betedde sig som att hon ibland inte tände på alla fyra. Vid stillastående varvande kring t.ex. 5000 varv så tappar hon efter ca 5 sekunder helt plötsligt orken och varvar bara 3500 varv utan att gashanden rört sig. Då uppstår även lättare vibrationer så jag upplever det som att en cylinder faller ifrån. Något liknande har jag varit med om förut när något tändstift inte samarbetat. Dessa gånger har problemet varit lätt åtgärdat med lite smärgelduk.
Hon startar alltid snällt oavsett om hon är varm eller kall. En viss "orolighet" i motorgången kan upplevas innan ovan nämnda 1500-varvtals-förlust men inget dramatiskt. Under 3000 varv upplever jag henne vara till 95% "som vanligt". Kör jag på choken så kan man uppleva samma problem när varvet är över 3000 varv. Jag upplever ingen tvekan på gasen när jag rycker till i rullen utan problemet är i huvudsak att hon inte vill hålla jämnt varv i normal marschfart. Möjligen att problematiken blir tydligare när motorn är riktigt varm men det är ingen stor skillnad.
Vad kan orsaka detta?
Jag har under felsökningen t.ex. gjort/kontrollerat/justerat följande punkter:
Men än har jag inte hittat orsaken till att hon är krasslig.
För kännedom: I höstas efter att jag ställde av hojen så monterade jag en xenon-lampa på helljuset. Allt gick smidigt och enkelt då men nu i år när jag startade upp henne så hände det titt som tätt att hon dog när jag slog på helljuset. Eller rättare sagt så aktiverades immobilizern varpå hojen tvärdog. Jag hittade inte orsaken till detta problem så jag bytte helt enkelt tillbaka till originallampan varpå just det problemet försvann. Kan detta vara relevant nu?
Kan en felaktig ECU göra att hojen beter sig så här? (Eller är det snarare så att det bara är den trötta och inkompetenta mekaniken som kapitulerar och skyller ifrån sig på datorn?)
Och nej. Det här handlar inte om att varvräknaren ger ifrån sig de där klassiska felmeddelanderna om att t.ex. exupen eller bensinmätaren ej samarbetar. Varven försvinner såväl i motorn som på varvräknaren.
Tack för att du orkat läsa. Jag tar tacksamt emot förslag på fler saker jag kan kontrollera.
/G-man
Jag har en Yamaha Thunderace -00 som gått cirka 3500 mil och har en oskruvad motor. Jag är enda ägaren så jag kan intyga att hon fått leva ett rätt så behagligt liv.
När jag tog fram henne i våras så upptäckte jag under premiärturen att hon då och då tappade orken. Hon betedde sig som att hon ibland inte tände på alla fyra. Vid stillastående varvande kring t.ex. 5000 varv så tappar hon efter ca 5 sekunder helt plötsligt orken och varvar bara 3500 varv utan att gashanden rört sig. Då uppstår även lättare vibrationer så jag upplever det som att en cylinder faller ifrån. Något liknande har jag varit med om förut när något tändstift inte samarbetat. Dessa gånger har problemet varit lätt åtgärdat med lite smärgelduk.
Hon startar alltid snällt oavsett om hon är varm eller kall. En viss "orolighet" i motorgången kan upplevas innan ovan nämnda 1500-varvtals-förlust men inget dramatiskt. Under 3000 varv upplever jag henne vara till 95% "som vanligt". Kör jag på choken så kan man uppleva samma problem när varvet är över 3000 varv. Jag upplever ingen tvekan på gasen när jag rycker till i rullen utan problemet är i huvudsak att hon inte vill hålla jämnt varv i normal marschfart. Möjligen att problematiken blir tydligare när motorn är riktigt varm men det är ingen stor skillnad.
Vad kan orsaka detta?
Jag har under felsökningen t.ex. gjort/kontrollerat/justerat följande punkter:
- Bytt tändstift. (De gamla hade bara gått 70 mil och såg helt ok ut allihop.)
- Färsk bensin.
- Nya säkringar.
- Gått igenom förgasarna tre gånger med fotogen, fin metalltråd och tryckluft. (Då jag alltid tömmer dem inför vinterförvaringen så fanns det dock inte mycket jox där ens före den första genomgången.) Allt som ska röra sig i förgasarna gör så smidigt och enkelt. Membranen hela.
- Kontrollerat ventilerna. Samtliga låg inom rekommenderat spel.
- Mätt upp tändspolarna, tändkablarna och tändhattarna. Alla ohm-värden är ok.
- Mätt upp motståndet i "pick up-coilen" /impulsgivaren på vevaxeln. Helt ok.
- Batteriet är friskt och laddspänningen likaså.
- Synkat förgasarna.
- Bensinen rinner friskt igenom kranen. (Upptäckte jag när jag öppade kranen innan jag satt dit slangen...)
- Kontrollerat TPS (Throttle Positioning Sensor). Den behövde justeras en aaaaning men det förändrade ingenting.
- Kontrollet EXUP-en. Servomotorn går, vajrarna hela och själva spjället rör sig lätt.
- Visuellt kontrollerat bensinfiltret (genomskinligt) och det ser rent ut. Filtet i slangen vid förgasarna likaså.
- Kontrollerat luftfiltret och blåst bort den lilla smuts som fanns där.
- Mätt upp tempen på avgaskrökarna när varvtalstappet sker med hjälp av en IR-mätare. Det skiljer mindre än 5 grader på rören när de ligger på 350 grader.
- Oljan byttes för 70 mil sedan. Den drar i princip ingen olja alls. Eller 0,017 l/100mil för att vara exakt.
- Gått igenom så gott som alla kontakter och jordpunkter. De var rena och fina från början och nu är de renare och finare.
Men än har jag inte hittat orsaken till att hon är krasslig.
För kännedom: I höstas efter att jag ställde av hojen så monterade jag en xenon-lampa på helljuset. Allt gick smidigt och enkelt då men nu i år när jag startade upp henne så hände det titt som tätt att hon dog när jag slog på helljuset. Eller rättare sagt så aktiverades immobilizern varpå hojen tvärdog. Jag hittade inte orsaken till detta problem så jag bytte helt enkelt tillbaka till originallampan varpå just det problemet försvann. Kan detta vara relevant nu?
Kan en felaktig ECU göra att hojen beter sig så här? (Eller är det snarare så att det bara är den trötta och inkompetenta mekaniken som kapitulerar och skyller ifrån sig på datorn?)
Och nej. Det här handlar inte om att varvräknaren ger ifrån sig de där klassiska felmeddelanderna om att t.ex. exupen eller bensinmätaren ej samarbetar. Varven försvinner såväl i motorn som på varvräknaren.
Tack för att du orkat läsa. Jag tar tacksamt emot förslag på fler saker jag kan kontrollera.
/G-man
Last edited: