Thunderace som frivarar på 8000 varv!?

Chiro

En suverän kille!
Gick med
18 May 2005
Hoj
Thunderace
Hej!
Kör en yamaha thunderace -00. När jag varvar och kommer upp tilll 8-9000 varv så slirar motorn (precis om jag skulle hålla in kopplingen) för att sedan "greppa" igen. Nån som känner till problemet och har medicinen för det?
Tacksam för svar!
Mattias

Chiro skrev:
Hej!
Kör en yamaha thunderace -00. När jag varvar och kommer upp tilll 8-9000 varv så slirar motorn (precis om jag skulle hålla in kopplingen) för att sedan "greppa" igen. Nån som känner till problemet och har medicinen för det?
Tacksam för svar!
Mattias

Kopplingen är väl slut!

JB

Fel sorts olja kan vara problemet då det förmodligen rör sig om koppligs slir. Alternativt en sliten kopplign med lameller samt eventuellt kopplings fjädrat som måste bytas. Motoroljan smörjer nämnligen låtan också om du inte redan visste det, kolla vad det ska vara för olja i den och om det är rätt till att börja med :tummenupp

SvartR1a skrev:
Fel sorts olja kan vara problemet då det förmodligen rör sig om koppligs slir. Alternativt en sliten kopplign med lameller samt eventuellt kopplings fjädrat som måste bytas. Motoroljan smörjer nämnligen låtan också om du inte redan visste det, kolla vad det ska vara för olja i den och om det är rätt till att börja med :tummenupp

Det har precis varit inne på tusenmilaservice. Kan dom ha slått på fel olja där? Borde inte kopplingen vara längre än 1000 mil. E rookie i ämnet så jag e tacksam för all hjälp!

Chiro skrev:
Det har precis varit inne på tusenmilaservice. Kan dom ha slått på fel olja där? Borde inte kopplingen vara längre än 1000 mil. E rookie i ämnet så jag e tacksam för all hjälp!

Det kan dom absolut ha gjort...inget förvånar mig längre när det gäller verkstäder. Var servade du den? Hade precis in min på stor service och då visade det sig att den tidigare verkstan (en stor, fin en) hade satt på fel munstycken, spänt kedjan för hårt och....just det, hällt i helt fel olja för kopplingen. "Kunde lika gärna vara Baileys" som meken sa.....

fazerfun skrev:
Det kan dom absolut ha gjort...inget förvånar mig längre när det gäller verkstäder. Var servade du den? Hade precis in min på stor service och då visade det sig att den tidigare verkstan (en stor, fin en) hade satt på fel munstycken, spänt kedjan för hårt och....just det, hällt i helt fel olja för kopplingen. "Kunde lika gärna vara Baileys" som meken sa.....

Så illa e det alltså! Får ringa och kolla, packboxarna i framgaffeln sprutade olja så det var olja på bromsskivorna när jag fick den. Verkade riktigt välservad! Servad i Ljusdal, verkar uppenbart som att man bara betalar för stämpeln.... :gnissla

Att kopplingen börjar slira vid maxvrid kan du inte skylla på dålig service från företaget som stämplar din servicebok. Man öppnar inte en motor för att kolla kopplingen vid en normal service precis lika lite som man kollar att växelgafflarna är slitna eller ingreppsklackarna på växeldreven eller vevstakslagren.

Hade du haft en van mc-kunnig förare med dig vid köpet hade han känt att kopplingen slirade när han provade att koppla upp den på treans växel. Hade det inte varit värt ett flak öl att slippa mecka koppling och byta packboxar i fram?

Hade du ställt en fråga här på SH vad du skulle ha checkat innan du slantade upp hade du förmodligen kunnat pruta 8k på priset. Sporthoj rules!

Chiro skrev:
Så illa e det alltså! Får ringa och kolla, packboxarna i framgaffeln sprutade olja så det var olja på bromsskivorna när jag fick den. Verkade riktigt välservad! Servad i Ljusdal, verkar uppenbart som att man bara betalar för stämpeln.... :gnissla

va har en 00 gått bara 1000 mil?
Det är kort för en koppling, kanske är det tok med oljan i vilket fall.

Det är antingen eller.

andersbrink skrev:
Att kopplingen börjar slira vid maxvrid kan du inte skylla på dålig service från företaget som stämplar din servicebok. Man öppnar inte en motor för att kolla kopplingen vid en normal service precis lika lite som man kollar att växelgafflarna är slitna eller ingreppsklackarna på växeldreven eller vevstakslagren.

Hade du ställt en fråga här på SH vad du skulle ha checkat innan du slantade upp hade du förmodligen kunnat pruta 8k på priset. Sporthoj rules!
Men maxvarv ligger väl vid ca 14k rpm på en sån.. o inte vid 8-9k rpm..

"Maxvrid"(där vridmoments max infaller) skriver han, det är väl runt 8 tusen varv skulle jag tro, maxvarv är runt 11-12k som mest.

Maverick skrev:
sorry.. morrontrött.. kan inte läsa..
Kolla att inte kopplingavajern är för hårt spänd och att du har ett spel i kopplingshandtaget.

De flesta hojfirmors verkstäder kör ett eller två märken av olja på verkstaden och det nog ganska ovanligt att det är en olja som inte passar i hojmotorer utan vanligtvis från typ motul, spectro eller shell och de brukar funka bra.
/fredde

andersbrink skrev:

Hade du haft en van mc-kunnig förare med dig vid köpet hade han känt att kopplingen slirade när han provade att koppla upp den på treans växel. Hade det inte varit värt ett flak öl att slippa mecka koppling och byta packboxar i fram?

helt rätt!
Men vad e tanken med servicen egentligen? E det bara stämpeln man pröjsar för...Skyller inte på dålig service att den slirar mer än om det är fel olja i motorn. Trodde dock att servicens uppgift var att påtala fel för att ev åtgärda dem. E helt införstådda att det inte gäller kopplingsfunktionen. Ingår det inte att kolla bromsarna i en service och när oljan i bromsbehållaren e svart påtala det ... Min var det iallafall- Men jag vet inte, är ju inte så insatt... Mc-verkstan i stockholm tyckte det var skandal iallafall.

Har den på service nu så jag får väl återkomma om oljan :) får väl hoppas att kopplingsresan inte blir allt för kostsam.
Leave some rubber on the road!

Tjena.

Jag skulle tippa att nya och / eller styvare kopplingsfjädrar skulle göra susen. Oljan är nog inte största boven i dramat såvida de inte använt spill från någon gammal fritös!!!

Lycka till.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...