Thorpeds kirurgiskta DR-ingrepp

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hejsvejs SH!

Det var egentligen inte meningen att jag skulle starta den här tråden innan en mekplats var garanterad, men jag gört ändå.

Jag ska då bygga om min DR 650 se -99a till supermotard i slutändan, inte så svårt kan man ju tro, men det är det om man heter Jesper och har långt mycket värre planer än att bara bygga motard av skiten. Listan över vad som ska göras får inte förstöra denna tråd så jag drar en liten sammanfattning till att bör börja med...

Ja, ramen måste pulverlackeras! Snart tror jag den faller sönder, men det är väl bara ytrost :brinnerup Gaffelbenen behöver en förstoring, plastiken skulle ha mycket fört så det blir nog blocket. Ett 6kolvsok inhandlades ikväll, det ser fint ut, vettefan om jag ska använda det dock... Tror jag cadar upp det, gör lite kosmetiska förändringar och fräser upp ett eget ok med likadan insida.
Och på tal om det, styrkronorna är färgig cadade, eller ja nästan iaf...
NedreStyrkrona.png

Jag tror jag börjar där så kan jag berätta resten av planerna en annan dag, fråga på bara! Jag bits!
 
...Och här är oket...
DSC00224.jpg
Taget med den sämsta 8megapixels kameran på jorden...
 
Okej då.

Jag ska byta/ändra/lägga till:
Hjul
Gaffel
Skivor
Ok
Dämpare
Xenon/diodljus
Ducati Hypermotard handskydd/blickers/speglar
Alla skruvar till insex
Kronor
Sving
Kedja
Drev
Tank
Kåpor
Lackera ram/motor/kåpor/allt
och Kanske ABS

Jag har missat några saker som jag inte kommer på. :va

Jag ska ju bygga lite saker också... Bl a en "hastighetsmätare" och ett GPStracking-/Larm-system.
 
Verkar som ett grymt projekt! Jag kommer helt klart följa utvecklingen i detta projekt :)

Lycka till!
 
Tänkte att jag skulle hugga in i oket imorgon, något man ska tänka på när man delar en sådan pjäs? :)
 
Man kan ju också köpa en KTM eller nåt och behålla DR'n för grusvägsåka, nåt som den är rätt bra på.
 
Man kan ju också köpa en KTM eller nåt och behålla DR'n för grusvägsåka, nåt som den är rätt bra på.
Något som är rätt bra om man kör grus men det gör inte jag. Dessutom fattar jag inte varför man ska köpa alla saker färdigbyggda, vad är det för roligt med det?
 
Nä jag fattar att det är själva byggandet som är grejen här, och visst är det kul.
Jag har själv haft en DR650 -96 som jag byggde om till motard, den var slö och tung och gaffeln blev märkbart begränsande, jag var på gång att installera ett Race Tech cartridge kit men det blev aldrig av utan jag sålde hojen. Jag snackade med en som satt på ett big-bore kit och tagit gaffeln från en tidigare KTM med konventionell cartridge-gaffel.
 
Ok, ja originalgaffeln är ingen hit. Tänker sätta på en WP 48mm USD-gaffel (sitter på ktm/husa), om jag inte får tag på en öhlinare förstås. Jag satsar även på att försöka lätta hojen så mycket som det går, minst 10kg hoppas jag på.

Ett big-bore kit hade inte varit fel men det är inte prio 1 och inte 2 heller. Finns dock ett 790cc kit som är mappat till 54hk. Med lite övriga trim som avgassystem, kamaxel och högkompskolv så går det nog att närma sig 60hk, och det tror inte jag är helt fel. :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top